"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.

Студенти от Националната художествена академия водят летни ателиета за млади творци

Стела Маринова от Стела Маринова
10-09-2024
in Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.
A A
Снимки – Авторът/НХА

Десетки деца, ученици и младежи от 6 до 18 години с интерес към изобразителното изкуство се включват в XV издание на „Лятна академия за деца и ученици“ на Националната художествена академия. По традиция инициативата се провежда през целия август, като тазгодишното издание бе посветено на 130 години от рождението на художника Жорж Папазов и на XXXIII летни олимпийски игри в Париж.

„За 15 години проектът се разрасна и вече е утвърден и за децата, и за техните родителите, и за обществеността“,

споделя за „Аз-буки“ Мария Ландова – автор и ръководител на проекта „Лятна академия за деца и ученици“ към Националната художествена академия.

От едно ателие в началото младите творци вече могат да се избират между над 20 дейности.

Тази година се предлагат ателиетата „Академично рисуване“, „Живопис“, „Графика“, „Скулптура“, „Илюстрация“, „Комикс“, „Калиграфия“, „Чудният свят на изкуството“, „Керамика“, „Мозайка“, „Витраж“, „Икона“, „Кукли“ и „Куклена къща“, „Експериментална живопис“, „Стоп моушън анимация“, „Рециклиране – скулптури и играчки от отпадъци“, „Ръчна хартия и папие маше“, „Сценография и кукли за куклен театър“, „Костюми“, „Порцелан и стъкло“, „Текстил“, „Плакат и картички с екокауза“ и „Компютърна графика и анимация“.

Подготвени са и културна програма с лекции и рисуване в галерии и музеи, пленерно рисуване на стара София в паркови и градски пространства. В програмата всяка седмица са включени и различни уъркшопове: по изработка на ръчна хартия; работа с древната арабска техника за рисуване върху вода „Ебру“; индонезийската техника за рисуване с восък „Батик“, уъркшоп по анимация, както и посещения на музеи и галерии.

Най-добрите творби, изработени по време на различните ателиета, са поместени в заключителната изложба „Античност и бъдеще“.

Експозицията представя стотици произведения: живопис, графика, скулптура, керамика, мозайка, плакати, книжки, кукли от плат, комикси, картички, текстил, бижута, компютърна и стоп моушън анимация.

Всеки ден малките творци в ателиетата са различни. Изключение правят 60 – 70 деца, които са там не само от първия до последния ден на Лятната академия, а и се включват в дейностите за поредна година.

„Повечето творби във финалната изложба са направени от деца, които се включват в Лятната академия за поредна година. Те имат израстване“, обяснява Ландова.

Целта на Лятната академия е децата да открият своето въображение и своите ръце.

„Връзката между очите, мисленето и ръцете на съвременните деца се прекъсва от най-ранна възраст, защото в ръцете им вместо молив и лист, за да могат да рисуват активно и да възприемат света, слагаме електронно устройство. Ние връщаме детето към истинското му детство, за да се съживи кръгът между очите, мисленето, въображението и ръцете им“, обяснява Ландова.

Успоредно с откриването и развитието на талантите на децата Академията изгражда и бъдещата публика на културни събития с отношение към изкуството.

„Искаме създадем личности, които имат отношение към изобразителните изкуства – посочва инициаторът на проекта. – Водим децата в музеи, рисуват и пленерни задачи, научават основна терминология, свързана с различните художествени видове изобразителни изкуства. Полагаме база, върху която оттук нататък могат да надграждат и да станат културни потребители на изкуства.“

С децата работят както настоящи студенти (бакалаври, магистри и докторанти) от различни специалности в НХА, така и алумни на Академията, завършили втора специалност „Теория и практика на художественото образование“.

По думите на Ландова,

симбиозата на съвместно творчество между ръководителите на ателиетата и участниците в тях е интересна.

Студентите показват на децата какво да правят, и в същото време виждат нестандартни и интересни идеи от тях.

„Получава се постоянно общо творчество на студенти и деца. Това е истинската красота на проекта, защото се усеща атмосферата на творчество и на екипност. А това е нещо, което много липсва на нашето общество“, казва ръководителят на проекта.

Дейностите в ателиетата са и интензивна практика за студентите. Те са с децата всеки ден през август от 9 до 6 часа, идват по-рано да подготвят ателиета, и остават до по-късно, за да ги почистят. А вечер се обсъжда изминалият ден и какво ще се прави през предстоящия.

Още на първата си среща със студентите Ландова им казва, че проектът е възможен само ако изградят изключително силен екип. „Може да имаш и най-хубавата идея, но тя няма как да се реализира без тези млади хора. Голяма част от студентите са тук за поредна година. Те са основната ни опора. Всяка година се включват и нови, които са за първа година, но тези, които са тук за поредна година, са преките ми помощници в условията на разширяващия се проект“, споделя тя.

Идеята за Лятната академия се заражда спонтанно в началото на лятото на 2010 г. Мария Ландова си спомня как тогава се обсъждало през август всички да излязат в отпуска и Художествената академия да бъде затворена, за да могат да се спестят разходи за ток и вода. Тя обаче убедена, че с икономии никой не е просперирал, и има по-различна идея.

„След като разполагаме с тази прекрасна база в центъра на София, предложих

вместо да заключваме Академията, да отворим вратите ѝ и да пуснем децата вътре.

Да им разкажем кои художници са учили тук – това ще бъде един повод децата да научат нещо”, казва Ландова.

Първоначално професорите не приемат добре идеята и изпитват притеснение, че по този начин Академията ще се превърне в детска градина и ще се понижи статутът ѝ. Ландова обаче е категорична, че е точно обратното и това може да бъде от полза за младите.

Бързо намира решение и на следващия проблем – кой ще преподава, ако всички са в отпуск.

Мария Ландова, автор и ръководител на „Лятна академия за деца и ученици“

„Веднага казах, че има кой – студентите ни. Ролите ще се сменят – децата ще са студенти, а студентите – професори. И тази ролева игра действително дава резултати вече 15 години. Тя се хареса на децата, на родителите им, на столичната общественост“, обяснява Ландова.

От няколко години Лятната академия е в календара на културните събития на Столичната община.

Проектът не само се утвърждава във времето, а и се надгражда.

От шест години се организира лятна академия и във филиала на Академията в Бургас.

Други висши училища, читалища и школи също се вдъхновяват от опита на НХА. „Има смисъл от това, което правим, защото много школи и курсове са вдъхновени инициативата ни. Студенти, които са минали през Лятната академия, също са направили свои школи. По този начин се разпространява нашият опит“, с гордост заявява Ландова.

„А най-голямата ни гордост е, че децата, които са били сред участниците в първите години на Лятната академия, са открили изведнъж за себе си, че това е сферата, в която са добри. Те отиват в средните училища по изкуствата, след което идват при нас като студенти и като преподаватели в Лятната академия. Кръгът се затваря и това много ни радва.“

Your Image Description

Свързани статии:

Снимка на броя: Лятна академия в НХА Безплатните учебници навреме в клас 2/3 от кандидатите за директори са допуснати до втория етап от конкурсите В Китай учат децата от 5-годишни как да чистят и да готвят основни ястия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Арт работилницалятна академияМария ЛандоваNational Academy of Art, Sofia

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Училищен психолог от Аксаково насърчава децата да правят добрини

Next article

Според доклад на ОИСР делът на младите учители в България нараства за 10 години

Next article
Според доклад на ОИСР делът на младите учители в България нараства за 10 години

Според доклад на ОИСР делът на младите учители в България нараства за 10 години

Ученици събират неиздавани автентични народни песни

Ученици събират неиздавани автентични народни песни

Имам ли право на по-високо възнаграждение за работа по време на празници

Имам ли право на по-високо възнаграждение за работа по време на празници

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"