"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.

Български ученици с възможност за обмен в САЩ

За една година живеят в американско семейство и посещават местна гимназия

Стела Маринова от Стела Маринова
27-09-2024
in Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.
A A
Снимки – Личен архив

Сто и петдесет български ученици от IX и X клас са получили възможността да прекарат една година в американски семейства и да се обучават в местни училища и вече са се завърнали обратно в родината като част от YES алумни общността в България от началото на Програма за обмен на ученици „Кенеди – Лугар“ (Kennedy – Lugar Youth Exchange and Study (YES) program) у нас досега.

Тя е създадена от Конгреса на САЩ през октомври 2002 г. в отговор на събитията от 11 септември 2001 г. Тя е финансирана от Бюрото по образователни и културни въпроси на Държавния департамент на САЩ. В България Програмата започва през 2009 г. и се администрира в партньорство с Държавния департамент на САЩ от консорциум от организации с нестопанска цел, който се ръководи от Американския съвет за международно образование и включва множество организации за настаняване.

„Когато Програмата започна в България през 2009 г., бяха отпуснати стипендии за 6 ученици, след това за 8, после за 10. Постепенно през годините програмата се разрасна и в момента стипендиите вече са 23. Тя е успешна и има добри отзиви за българските деца“, сподели за „Аз-буки“ Йелена Джокович – представител за България на Американския съвет за международно образование.

Кандидатстването за следващия програмен период 2025 – 2026 г. е отворено, като крайният срок е 24 октомври т. г.

Учениците, които искат да кандидатстват, трябва да отговарят на определени изисквания. Те трябва да са родени между 1 януари 2008 и 15 юли 2010 г. към началото на Програмата (15 август 2025), както и да са ученици в IX или X клас тази есен.

Академичните им постижения също са важни. Сред изискванията за учениците са добър или по-висок успех, както и да са изучавали английски език и да демонстрират доброто му владеене.

„Не е необходимо кандидатите да притежават сертификат за владеене на езика. Важен фактор е мотивацията, учениците да имат желание за културен обем и да живеят една година в чужда културна среда“, казва Джокович. Тя дава за пример, че има ученици, които след като научат, че са избрани за участие в Програмата, научават много бързо езика, преди да заминат за САЩ.

Има и няколко миграционни критерия. Желаещите да отидат на едногодишен обмен в Америка, трябва да отговарят на изискванията за издаване на американска виза, да не са прекарвали повече от общо 90 дни в САЩ през последните пет години и да могат да получат международен паспорт.

Голям плюс за кандидатите е, ако са участвали в доброволчески и извънкласни дейности или са помагали в различни инициативи.

При подаването на кандидатурата си учениците трябва да напишат три есета, базирани на личния им опит. Преминават и тест по английски език.

На база на всичко това минават през първи и втори кръг, които са онлайн и се провеждат през септември и октомври. След това научават дали ще бъдат поканени на трети кръг, който е през декември. Тогава отново се разглежда вече подадената кандидатура, провежда се интервю, прави се нов тест по английски език и есета, има и групова дейност. Резултатите стават ясни напролет.

„Ако са постъпили промени в живота на някого от одобрените кандидати, той може да се откаже стипендията и тя да бъде дадена на друг“, допълва Джокович.

След подготвителен семинар одобрените кандидати заминават за САЩ през август 2025 г., където имат тридневен семинар във Вашингтон. След това всеки заминава в своето семейство домакин. Учениците се насочват към различи части на САЩ. А след това и към училище, включват се и извънкласни дейности.

За престоя си получават 200 долара месечна стипендия за джобни, а храната се подсигурява от приемното семейство. Включена е и здравна застраховка.

Представителят за България на Американския съвет за международно образование съветва кандидатите най-напред да проучат всичко за Програмата и да отговорят сами на себе си защо искат да прекарат една година в САЩ. По време на процеса на кандидатстване е важно да покажат мотивацията си да участват в културен обмен в американската образователна система и че могат бързо да се адаптират към новата културна среда, в която ще живеят.

„По време на културния обмен учениците се изграждат като личности, научават се да се приспособяват, как да реагират в трудни ситуации или да обърнат дадена ситуация в своя полза. Научават се да разбират културните кодове на езика, обогатяват се културно. Кандидатите не трябва да имат съмнения за ползите, които могат да извлекат, но е важно да преценят и дали могат да преминат през това преживяване“, отбелязва Джокович.

Дори и да не е изминала годината, стипендиантите могат да се върнат по-рано в България, ако не се чувстват добре в САЩ.

Сред стипендиантите от последно завърналата се група е единайсетокласничката в ГПЧЕ „Симеон Радев“ – Перник, Кристина Начева. Тя научава за Програмата от социалните мрежи. Вниманието ѝ е привлечено от възможността да пътува, и се решава да кандидатства.

„Системата беше добре структурирана и подредена, така че да няма объркване при подаване на кандидатурата. Въпросите, есетата, интервютата също не бяха сложни. Според мен при избора си комисията търси определени качества у човека“, споделя Кристина.

Ученичката, тогава в X клас, е настанена в щата Вашингтон и учи в North Kitsap High School.

Споделя, че обменът я е научил на много: „Когато си в друга държава, въпреки че имаш приемно семейство зад гърба си, ти си сам. И откриваш много неща за себе си, когато се отделиш от познатото и се хвърлиш в напълно непознатото“.

Най-важни за Кристина са новите приятелства, които създава  по време на едногодишния си престой в САЩ. Ученичката все още поддържа връзка с младежите, с които се запознава. От тях научава и много за американската култура. Тя, от своя страна, им разказва за родината си. На няколко пъти пред съучениците си също представя страната ни, облечена в българска носия, пее им песни.

В Америка се сблъсква с различна образователна система. В началото на годината съветниците напътстват учениците каква програма да изберат, за да могат да съберат необходимия брой кредити. Наред с физиката, химията и биологията те имат и избираеми часове, които също им носят кредити. Сред тях са фотография, дърводелство, правене на бижута, лидерство, кулинария, бизнес часове.

„Бях сложена в час по маркетинг. В началото мислех, че няма да ми хареса, но след няколко посещения заниманията много ми харесаха. Дори записах още един час към бизнес часовете – финанси“, споделя Кристина.

Записва се и в бизнес клуба Distributive Education Clubs of America (DECA), с който ходят на състезания. На тях участниците и журито имат определени роли и разиграват различни сценарии от реалния живот.

Така благодарение на часовете Кристина научава, че ѝ харесва да се занимава с бизнес, и вече обмисля да продължи обучението си в университет в подобна специалност, а някой ден да открие собствена компания.

Интересни са ѝ и часовете по лидерство. А научените умения използва всеки ден.

И още нещо – открива, че зад Океана всеки ученик спортува.

„Това много ми хареса. Мястото да намериш истински приятели, са спортовете“, категорична е Кристина.

Спортовете са зимни и летни, като нашето момиче тренира съответно тенис на корт и е част от мажоретките. През пролетта минава проби, треньорите я харесват и става част от отбора на мажоретките.

„Ако те вземат в отбора, имаш всеки ден тренировки. Понякога играехме дори и на два мача на седмица срещу различни училища“, обяснява единайсетокласничката.

Отборът на мажоретките прави изпращане на Кристина. Подаряват ѝ нейна снимка в рамка с мили думи от всяко момиче за нея. 

Ученичката обръща внимание на едно златно правило – ако имаш ниска оценка по някой предмет, нямаш право да бъдеш част от отбор, и автоматично те освобождават: „Това изключително много мотивира учениците да учат и да се стремят към по-високи оценки, защото за тях спортът е важен“.

Първоначално ученичката е настанена в едно приемно семейство, но поради различи гледни точки се налага да се премести.

„При второто семейство се чувствах като у дома си. Те ме приютиха много топло. Бяха декорирали стаята ми, с тях ходихме на много места“, споделя с усмивка Кристина.

Семейството е от майка, баща и три дъщери, като най-голямата е с две години по-голяма от нея, средната е с година по-голяма, а най-малката – с две години по-малка.

„Много обичам второто си приемно семейство, все още се чуваме. Две от сестрите бяха и моите най-добри приятелки, с които правехме абсолютно всичко заедно“, разказва Кристина.

Двете момичета я подтикват да се запише и в хора към училището, от който те са част. С него пътуват и Кристина успява да посети и Канада.

Една от приемните ѝ сестри ще дойде на гости в България за месец, а за следващата година Кристина планира да отиде на дипломирането на най-малката сестра.

От най-добрите ѝ спомени е партито изненада, което семейството прави за рождения ѝ ден. „Бяха скрили вкъщи около 30 човека от мажоретния състав и други от приятелите ми в училище и ми направиха изненада. Това беше изключително готин момент и ме накараха да се почувствам така, сякаш съм част от тяхното семейство“, споделя развълнувано момичето.

При завръщането си у нас Кристина има две възможности – да повтори Х клас или да положи изпит по всеки предмет, изучаван от съученици ѝ у нас. Тя избира втория.

Сега възпитаничката на пернишката гимназия предава натрупания опит и умения в България. За целта е създала група от свои активни приятели.

„В Америка почти всеки тийнейджър доброволства и исках да пренеса тази мотивация в България. Много мои приятели и съученици споделят, че искат да направят нещо, но не могат сами. Използвайки лидерските умения, които усвоих по време на Програмата, организирах няколко човека, с които направихме първото си доброволческо събитие“, обяснява Кристина.

Младежите правят благотворителен маратон за Иво Христов, който е от родния град на Кристина – Радомир, и се нуждае от финансова помощ за лечението си. За тази учебна година имат още планирани проекти. За Хелоуин ще отидат костюмирани в една от детските градини и ще учат деца на думи на английски, ще им дават бонбони, ще играят с тях.

Като организатор на всичко, Кристина споделя с екипа си знанията, които натрупва в САЩ. „Знанието трябва да се предава от човек на човек и така повече хора да разбират и да се включват“, категорична е тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Българските ученици изучават 20 чужди езика – от латински до арабски и норвежки Учениците от I до III в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Нови хан ще се обучават в нов корпус Ученици зад граница четат приказки в автентични костюми Софийският фестивал на науката събира над 12 000 ученици и изследователи от три континента

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Ние по светаобменProfessor Emeritus of Computer Science Penn State, Hazleton, U.S.A.стипендияученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Кремена Сьодерстрьом – българката, спасила шведско училище: Необходима е смелост, за да промениш себе си и да дадеш най-доброто на учениците

Next article

Student Attitudes towards Learning Chemistry: Characteristics, Factors, and Research Tools

Next article

Student Attitudes towards Learning Chemistry: Characteristics, Factors, and Research Tools

Hybrid, Blended, and Hyflex Learning as Future Models for Education

Non-Formal Education in Biology through the “View”of Students, Teachers and Parents

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"