"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 41, 10 – 16.10.2024 г.

Оксфордският университет на върха за девета поредна година

В 21. издание на Times Higher Education World University Rankings са включени и четири български висши училища

Стела Маринова от Стела Маринова
14-10-2024
in Брой 41, 10 – 16.10.2024 г.
A A
Снимка – Оксфордски университет

В 21-ото издание на класацията Times Higher Education World University Rankings, призната като най-изчерпателната оценка на представянето на университетите в света, участват общо 2092 институции от рекордните 115 територии. Това са около 10% от около 20 000 висши учебни заведения по целия свят. Методологията WUR 3.0 включва 18 индикатора за оценка на институциите в пет ключови области: преподаване, изследователска среда, качество на изследванията, ангажираност на индустрията и международна перспектива. Тя се основава на 157 милиона цитирания, 18 милиона научни публикации и отговори на анкети от повече от 93 000 учени по целия свят.

Оксфордският университет се задържа на първото място за девета поредна година

в престижната класация за най-добрите висши училища в света – Times Higher Education World University Rankings 2025. Това е най-дългото царуване на върха в историята на класацията. Преди това Калифорнийският технологичен институт я оглавява за пет години, а Харвард я води за осем.

Оксфордският университет запазва точките си в цялостното си представяне от миналата година – 98.5. Той бележи подобряване в две от петте ключови области. Ангажираността на индустрията, базирана върху приходите в индустрията и патенти, значително се увеличава през последните две години. Докато стойностите варират от 62.5 през 2017 г., когато университетът за първи път оглавява класацията, до 74.9 през 2023 г., то през 2024 г. ангажираността на индустрията нараства на 98.7, а за 2025 г. – 99.6. Оценката на учебната среда също плавно се подобрява, за да стигне до най-високите си стойности за последните две годни – 96.6 за 2024 г. и 96.8 за 2025 г. И тази година бележи 100 точки по отношение на изследователската среда. В същото време има спад от 0,2 точки в областта на  международната перспектива (97.3) и качеството на изследванията (98.8).

В сравнение с останалите институции в топ 5 най-старият университет в англоезичния свят се откроява със своята международна перспектива, особено с дела на международните студенти (43%) и международно съавторство.

Оксфордският университет запазва мястото си на върха на фона на спад в репутацията на университетите в Обединеното кралство като цяло.

Сред 12-те британски университети в топ 100 средните оценки за репутацията в преподаването и изследователската среда са спаднали за втора поредна година.

Още два английски университети попадат в топ 10 на Times Higher Education World University Rankings. Университетът Кеймбридж запазва петата си позиция от миналогодишното издание на класацията. В цялостния си брой точки губи само 0,1 точки  спрямо 2025 г. (от 97.5 на 97.4). Имперският колеж Лондон сдава осмата позиция и се класира на 9 място с 94.4 точки (при 95.1 за 2025 г.).

Американските университети продължават да доминират в топ 10, но има смени в позициите им.

На второ място в класацията и на първо сред американските се нарежда Масачузетският технологичен институт (MIT). Той се изкачва от третата си позиция от миналата година и с 98.1 точки бележи най-доброто си представяне досега.

В същото време Станфордският университетът пада от второ на шесто място. Това е най-ниската му позиция от 2010 г. Тя се дължи на спад в оценката му за преподаване от 99.0 до 97.5 и малко по-ниски резултати за изследователска среда и международна перспектива.

Харвардският университет се изкачва от четвърта на трета позиция (97.7 точки), а Принстънският университет – от шеста на четвърта (97.5 точки). В топ 10 попадат и Калифорнийският технологичен институт, известен още като Калтек, който запазва седмо място (96.3 точки). Калифорнийският университет – Бъркли, се изкачва от девето на осмо място (94.5 точки). Йейлският университет остава на десета позиция (94.1 точки).

След него се нарежда и първият участник от Европа – Швейцарският федерален технологичен институт в Цюрих (ETH Zurich).

Той запазва 11. място за трета поредна година.

Сред акцентите на тазгодишното издание на класацията е доближаването на Китай до топ 10. Университетът „Цинхуа“ в Пекин запазва 12. място, до което се изкачи миналата година. Пекинският университет се изкачва с една позиция и измества Чикагския университет от 13. място.

Сингапур също има представител в топ 20. Националният университет на Сингапур заема 17 позиция.

Още шест американски университета допълват топ 20. Чикагският университет и Пенсилванският университет си поделят 14. позиция. Университетът „Джонс Хопкинс“ е на 16. място. Колумбийският университет и Калифорнийският университет – Лос Анджелис, делят 18. място. Университетът „Корнел“ е на 20. позиция.

За втора поредна година елитните университети в Австралия бележат спад в класацията.

И петте най-нагоре в класацията са класирани на по-ниски позиции спрямо предходното издание. Университетът на Мелбърн, най-високо класираната институция в страната, пада от 37-а до 39. позиция. Университетът Монаш от 54-о до съвместно 58-о. Университетът на Сидни сдава едно място – 60-о до 61-во. Австралийският национален университет се класира 73-и от 67. място миналата година. Университетът на Куинсланд от 70-и става 77-и.

Класацията за 2025 г. предлага и по-разнообразен топ 200. За последните четири години броят на страните в него е стабилен – 27, но тази година нараства до 30. Три нови страни се присъединяват към топ 200 – Бразилия, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства, подчертавайки възхода на нововъзникващите пазари във висшето образование.

В класацията от 201 – 250. място на 176-о се изкачва „King Fahd University of Petroleum and Minerals“ в Саудитска Арабия.

Обединените арабски емирства са представени от Университета Абу Даби. Той е класиран 191-ви съвместно с още 3 университета. Спрямо класацията за 2024 г. се изкачва 251 – 300. позиция. Университетът Сао Пауло дели 199-о място спрямо 201-250. позиция от миналогодишната класация. Това е най-доброто му представяне от 2013 г. насам, като основният фактор за това е подобрението в показателя, свързан с индустрията.

Като цяло

Китай и Япония са единствените страни с увеличаване на представителството им в топ 200

с повече от един по време този период съответно с шест и три. Китай вече има 13, а Япония има пет.

При първенците в класацията ситуацията е наобратно. През 2021 г. САЩ има59 университета в топ 200, а в тазгодишното издание на класацията броят им пада до 55. Броят на представителите на Обединеното кралство също намалява – от 29 на 25, а  на Германия от 21 до 20.

През 2021 г. Австралия има12 университета в топ 200, но сега са 10.

Къде сме ние?

България е представена в класацията от четири висши училища.

Медицинският университет в София попада в групата 1201 – 1500 място, събирайки между 25,2 и 30,6 точки. Миналата година има същия ранг, но има по-малко точки – между 22,8 – 28,2. В групата 1501+ са класирани Софийският университет „Св. Климент Охридски“ и Техническият университет – София. И двата запазват позиции в класацията от миналогодишното издание и имат между 10,5 – 25,1 точки за 2025 при 9,7 – 22,7 през 2024 г. Тази година в класацията участва и Тракийският университет, който също попада сред университетите в групата 1501+, събирайки между 10,5 – 25,1 точки. Още три български университета подават документи, но не са включени в класацията. Това са Икономическият университет – Варна, Университетът за национално и световно стопанство и Висшето училище по мениджмънт във Варна.

Your Image Description

Свързани статии:

Колко дни се учи в Европа Цифровото образование в европейските училища Какъв трябва да бъде учителят на 2021 г. Дигитализацията на образователните програми – новата норма*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Times Higher Education World University RankingsкласацияКомпасуниверситети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Напиши ми… код

Next article

Повече от 28 000 деветокласници решаваха онлайн тест в първия ден на проверката по природни науки

Next article
Повече от 28 000 деветокласници решаваха онлайн тест в първия ден на проверката по природни науки

Повече от 28 000 деветокласници решаваха онлайн тест в първия ден на проверката по природни науки

Български и китайски университети подписаха меморандуми за сътрудничество

Български и китайски университети подписаха меморандуми за сътрудничество

Трима поделиха Нобела за икономика

Трима поделиха Нобела за икономика

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"