В България темата за климатичното образование е малко позната и е частично застъпена в учебните часове на учениците, най-вече по природни науки. В световен план обаче върху него се слага все по-голям фокус. Николас Вог е експерт от Office for Climate Education – международна огранизация под егидата на ЮНЕСКО, чиято цел е да създава качествени образователни ресурси и обучения за учители по темата за климатичното образование. Той има 15 години опит като преподавател във Франция и в други държави като Сенегал и Мароко. Като част от екипа на Office for Climate Education създава образователни ресурси и обучава преподаватели в различни държави по темата климатично образование. Идва в България, за да проведе обучителен курс за учители и да ги запознае с работещи стратегии и методики в областта на климатичното образование.
– Господин Вог, какво точно означава „климатично образование“?
– Обучението по изменение на климата (CCE) се основава на стабилна основа на научна грамотност и активни педагогически практики, подкрепени от изследвания, показващи тяхното значително въздействие върху подобряването на знанията, нагласите и уменията на учениците, свързани с изменението на климата. Чрез практикуване на обучение, базирано на запитвания и практически експерименти, обучението по изменение на климата насърчава критичното мислене и уменията за решаване на проблеми, които са от съществено значение, за да може да се насочват усилията директно към климатичните предизвикателства. Само системното мислене може да се справи с несигурността на нашето време. С една дума, трябва да разберем, че изменението на климата засяга всички региони и всички сектори на нашите икономики и че няма прост отговор на този изключително тежък проблем, но е възможно да се предприемат действия!
– Как се насочихте да обучавате учители?
– Въпреки обществената си значимост изменението на климата остава маргинализирана тема в образователните среди. Последните данни на ЮНЕСКО разкриват, че изменението на климата се споменава само в 53% от националните образователни програми по света. Но дори когато се признае това, темата продължава да бъде твърде маргинална. 95 % от учителите смятат, че обучението по изменение на климата е важно, но по-малко от 30 % са в състояние да обяснят ефектите от изменението на климата в своя регион. От друга страна, учителите не се чувстват добре подготвени да преподават този предмет. Те се нуждаят от солидни ресурси, обучение и повече увереност. Поради всички тези причини смятам, че има огромна нужда да се помага на учителите навсякъде, и правя всичко възможно да го правя. От професионална и лична гледна точка е много удовлетворяващо.
– Достатъчно ли е обучението на учителите, за да се повиши разбирането на обществото за проблемите на климата?
– Образованието по изменение на климата надхвърля обикновеното повишаване на осведомеността по тази тема. То поставя акцент върху проактивното ангажиране в ориентираното към решения обучение. Но не забравяме крайната цел на това образование: да преобразуваме цялото общество да бъде по-устойчиво и стабилно. Имаме нужда от добре информирани граждани, за да изградим това ново общество, а учителите играят решаваща роля в това. Office for Climate Education участва в тази област и образованието има най-трансформиращо въздействие за адаптиране към климата. Но разбира се, има и други паралелни действия, които са както възможни, така и необходими: обществена осведоменост и ангажираност, международно сътрудничество и т.н.
– Кои други професионални групи трябва да бъдат обучени по тази тема?
– Много е важно да не оставяме образователната общност (учители, възпитатели, ученици) сама в борбата срещу изменението на климата. От съществено значение е да интегрираме темите за екологичния преход във всички аспекти на нашето общество. Например има 5 основни области на нашите общества, в които можем да действаме, за да намалим емисиите: храна, мобилност, стоки и услуги, жилища и услуги и публични инвестиции. Във всяка от тези области има много нови работни места, които трябва да бъдат създадени и заети. От хората, вземащи политически решения, зависи да обучат професионалните групи от всички обществени сфери. Следователно образователната система е от решаващо значение за развитието на екологични умения, необходими за тези нови работни места.
– Как хората могат да повлияят на изменението на климата? Кое е най-малкото, което могат да направят?
– Изменението на климата е общ термин, който обхваща редица глобални явления, включително промени в температурата, валежи, топене на лед (ледници и плаващ лед), екстремни събития, покачване на морското равнище и др. Има естествена променливост на климатичната система. Но шестият доклад за оценка на Междуправителствената експертна група по климатичните промени (IPCC) е абсолютно ясен: човечеството е изцяло отговорно за настоящите промени в климата. Скоростта и интензивността на промяната не могат да се обяснят с природни фактори. След индустриалната революция човечеството променя разпределението на парниковите газове между сушата, океаните и атмосферата, като отделя големи количества парникови газове в атмосферата, което причинява дисбаланс и води до глобално затопляне.
– Днешните ученици са поколението, което ще трябва да търси решения за последиците от изменението на климата. Мислите ли, че ще се справи с тази екстремна задача?
– Чрез ангажиране на учениците в инициативи и проекти, които са свързани с региона, където живеят, като се вземат предвид местните култури, обучението по изменение на климата внушава усещане за овластяване и ефективност. Но е много важно да не позволяваме на учениците да си мислят, че са сами в борбата срещу изменението на климата. Точно поради тази причина Office for Climate Education силно насърчава обучението, базирано на проекти. Като част от подход, обхващащ цялото училище, той дава възможност на учители, възпитатели, родители, местни заинтересовани страни и учени да помагат на учениците да намират решения. Качественото обучение по изменение на климата изисква всички аспекти на училищния живот да интегрират тази тема (хранене, сгради и т.н.) в глобален подход. Интегрирането на темите за екологичния преход във всички аспекти на училищните дейности – от уроците до училищния проект, дава възможност на младите хора да разберат системния характер на изменението на климата. Оттук и значението на изграждането на капацитета на образователната система чрез подкрепа на всички участници както в началните, така и в средните училища.
– Водили сте обучения във Франция, Малайзия, Мароко, Перу и др. Различава ли се отношението към климата в различните географски ширини?
– Office for Climate Education следва международните препоръки за висококачествено климатично образование: стабилна основа на научна грамотност, мултидисциплинарен подход, активни педагогически практики (учебни дейности, базирани на запитвания, проектно базирано обучение, ролеви игри, дебати и др.). Но за да бъдем адекватни във всяка страна и да включим повече ученици, е важно да използваме местни, конкретни примери. Ето защо нашите ресурси са адаптирани към местните условия и това позволява те да бъдат ефективно използвани за справяне с изменението на климата съобразно уникалните характеристики на всяка страна. Глобалният Север носи историческа и настояща отговорност за настоящото изменение на климата. Отношението към климата трябва да се съсредоточи върху стратегия за ограничаване (яжте по-малко месо, избягвайте да летите със самолет, използвайте повече устойчива енергия и т.н.), за да ограничите глобалното затопляне.
Броят на учениците, които заявяват, че са пряко засегнати от последиците от изменението на климата в ежедневието си, е особено висок в южните страни. Тъй като са по-малко отговорни, но по-уязвими, страни като Мароко и Перу трябва да бъдат подпомогнати да приемат незабавни стратегии за адаптиране, за да ограничат риска от изменение на климата (система за ранно предупреждение, изолирани къщи, развитие на устойчиво селско стопанство и др.).
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg