"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.

В Националния етнографски музей ученици се учат да разпознават фалшификациите в историята

Диляна Кочева от Диляна Кочева
25-10-2024
in Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.
A A
Екскурзоводът Тотьо Христов разказва на учениците от столичното 109. ОУ „Христо Смирненски“ за заблудата относно откритието на англичанина Чарлз Доусън. Снимка – „Аз-буки“

„Фалшификации винаги е имало, има и сега“, казва екскурзоводът в Националния етнографски музей към Българската академия на науките Тотьо Христов.

Той заедно с гл. ас. д-р Радина Илиева посрещат поредната група от ученици, които са дошли да видят гостуващата пътуваща изложба на Дома на европейската история в Брюксел „Fake (f)or Real – История на подправянията и фалшификациите“. София е втората ѝ спирка след Солун, а след това ще продължи пътуването си към Унгария, Румъния, Швеция и Полша.

На гости в Музея са седмокласниците от 109. ОУ „Христо Смирненски“ в София,

придружени от учителката си по история и цивилизации д-р Ася Вълчева. Тя самата е етнолог по образование и решава, че трябва на всяка цена да заведе учениците си да я разгледат на място.

Освен изложба за децата има и специално подготвена образователна програма – „На лъжата краката са къси“. Тя се провежда под формата на безкрайно интересна беседа, подготвена от екипа на Музея.

Програмата се състои от пет модула, които са вплетени в експозиционния разказ на обаятелния Тотьо Христов.

Чрез различни образователни занимания

на учениците се предоставя възможност да влязат в ролята както на изследователи, така и на фалшификатори.

Да анализират манипулирани исторически извори, да развихрят въображението си в конструирането на фантастични светове. Всички те препращат към българската култура и история и носят със себе си важни поуки по темата за истината и лъжата.

„Хората опитват да мамят за бъдещето, а в миналото са лъжели за далечни земи“, обяснява Христов.

Той дава безброй примери от миналото, когато хора са се опитвали да излъжат за произхода и корените си, за посещението на далечни дестинации, които често дори не са и съществували. А във време, когато няма възможност да провериш дали казаното е истина или лъжа, поради липсата на съвременни технологии като телефон или интернет, не ти остава нищо друго освен да повярваш. Особено ако разказът е увлекателен.

Друг от примерите, които посочва младият екскурзовод, е древен стенопис със скулптури на цяло семейство. На един от бюстовете лицето е оформено, но очите, носът и устата са задраскани. На въпрос защо според тях това е така, учениците отговарят различно. Някои са на мнение, че причината се крие в ранната смърт на дадения човек и голямата скръб, която предизвиква ликът му. Други се обединяват около това, че някой не е искал да останат данни за съществуването на този човек.

И точно тук се крие истината. В миналото често новите владетели са искали да заличат всички следи за съществуването на предшественика си и на цялото му семейство. Ако няма данни за него, това означава, че не го е имало.

Безкрайно интересна е една от игрите, които провеждат с гостуващите групи. Тя се казва „Мемоарите на един другоземец“. Целта е учениците заедно да измислят достоверна история за нечувана страна, в която живеят всякакви чудновати същества.

„В отговорите не се търси логика“, обяснява гл. ас. д-р Радина Илиева.

Целта е децата да разгърнат въображението си и да вложат голяма доза креативност в отговорите си,

така че в края историята да звучи свързано и достоверно.

На всеки участник се дава карта, на която трябва да попълнят отговорите на няколко въпроса, като какви са природните особености на страната, за която разказваш; има ли вода, растения и животни; отличителни черти на местните хора; как изглеждат жилищата им (ако въобще имат такива); как изкарват прехраната си; какви са отношенията между мъжете и жените; какви са вярванията им и назоваването на няколко думи на техния език и какво означават те на български. Историята на учениците от 109. СУ се получи толкова интересна и заплетена, че трудно бих могла да я повторя.

В следващата зала гостуващите ученици се срещат отблизо с макет на череп. Смятало се е, че той принадлежи на най-стария англичанин и ясно доказва теорията на Дарвин, че произходът на човека е от маймуна. Историята гласи, че през 1912 г. адвокатът по професия, но любител палеонтолог Чарлз Доусън представя пред широката общественост изумителното си откритие – две части от череп и челюст, които по всяка вероятност принадлежат на непознато същество. Челюстта е като на маймуна, а горната част от черепа е човешка. Тогава управителят на Геологическия департамент на Британския музей Артър Смит Удуърд се съгласява с Доусън, че откритият череп е дълго търсената брънка в еволюционната верига.

Пилтдаунският човек е признат от научната общност за автентичен екземпляр на прачовек, живял през късния плейстоцен. Влиза в учебниците с името Eoanthropus dawsoni (Човекът-зора на Доусън). В следващите десетилетия учените откриват все повече скелети на древни хора. Никаква прилика с човека от Пилтдаун. Това кара екип изследователи през 1953 г. да проведат серия тестове. Те недвусмислено доказват, че експонатът е фалшив. Датирането сочи, че горната част на черепа е взета от античен Homo Sapiens, а челюстта принадлежи на съвременен орангутан, изкуствено състарена с калиев дихромат.

Така благодарение на този прекрасен пример от историята учениците разбират, от една страна, каква е ролята на палеонтолога, а от друга – че

не всичко, за което са прочели или знаят в исторически план, е истина.

Екскурзоводът Тотьо Христов дава още много подобни примери от историята. Разказва, че по време на война най-честата заблуда за врага е да използваш чужд флаг. Това нарушение е строго забранено, но това не значи, че не се е правело. В една от залите се прожектират документални ленти от операцията „Бодигард“ от Втората световна война.

Разбира се, екипът на Музея е подготвил и много интересни образователни загадки. В една от тях учениците трябва да погледнат четири почти еднакви снимки на картината „Пазар в Пловдив“ от Иван Мърквичка и да разберат коя от тях е репродукция на вечния шедьовър. Наблюдателните ученици много бързо откриват разликите, като наличието на самолет, индианци на пазар и Айфеловата кула.

„Всички те ясно показват, че няма как да са съществували във времето, когато е създадена картината. Отделно трябва да се обърне внимание на мястото, където е рисувана тя“, обяснява гл. ас. д-р Илиева.

Всичко това учи децата на бдителност, внимание към детайла и проявяване на здравословна доза на критичност при усвояване на информация.

В друга от образователните задачи тя им прочита откъс от текст. В него децата сами трябва да открият кои думи са измислени и кои не, като ориентирът им отново е времето, в което се развива действието в сюжета.

Истината е, че

днес разпространението на полуистини може да бъде победено само с развитие на критично мислене.

Точно това качество развива у децата образователната програма на Музея.

Безспорно най-интересната част за учениците е интерактивната зала, която наподобява социалните мрежи, или по-точно алгоритъмът, по който те подават информация на своите потребители. По думите на Христов, същото се случва и днес. Когато търсим информация по определена тема, четем едни и същи източници. Малко по-малко алгоритъмът на подаване на информация така се променя, че ни подава само тази информация, към която имаме интерес. Или по-простичко казано, независимо от голямото наличие на информация накрая отново оставаме дезинформирани, защото следим само една и съща гледна точка.

„Отвъд алгоритъма на фейсбук има още информация“, завършва беседата си екскурзоводът.

Your Image Description

Свързани статии:

Повелителите на солта „Каменна библиотека“ на Мурфатлар Експерти обсъждат обучението по български език Проф. Васил Киров оглави Общото събрание на БАН

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags 109. ОУ „Христо Смирненски“Fake (f)or RealБАНБрюкселд-р Радина Илиеваетнографски музейИзвън часоветеизложбаТотьо Христов

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Представиха възможностите за обучение в Пекин

Next article

С труд и отговорност към ученици и родители

Next article
С труд и отговорност към ученици и родители

С труд и отговорност към ученици и родители

Обмисля се Национална програма за капиталови разходи на държавните университети

Обмисля се Национална програма за капиталови разходи на държавните университети

Служебните министри на образованието и науката - проф. Галин Цоков, и на регионалното развитие и благоустройството - Виолета Коритарова.

Двама министри отличиха ученически проекти на тема „Моят град след 10 години“

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"