"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 5, 1-7.02.2024 г.

МОН развива партньорства в технологичния сектор

Министър Галин Цоков договори сътрудничества с няколко от големите компании в бранша на световно изложение за образование в Лондон

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
03-02-2024
in Брой 5, 1-7.02.2024 г.
A A
Снимка на министър Цоков и ученици от най-голямото българско неделно училище в Европа – „Васил Левски“
В Лондон министър Цоков посети и най-голямото българско неделно училище в Европа – „Васил Левски“. Снимка – МОН

Технологичният гигант Intel предоставя на МОН 200 урока за STEM обучението, които страната ни ще използва както за изграждане на Националния STEM център, така и за подпомагане на всички образователни институции.

Това става по силата на споразумение между компанията и Министерството на образованието и науката, подписано от министъръра на образованието и науката проф. Галин Цоков и генералният мениджър за образование на Intel на глобално ниво Сиджем Ертем.

Срещата бе осъществена в рамките на най-голямото изложение в света в сферата на образованието – BETT 2024, което се проведе в Лондон. На нея присъства и заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева.

Инициативата на Intel “Skills for Innovation” дава възможност на педагозите да въведат технологии, за да създадат иновативни учебни преживявания, които активно ангажират учениците във всякаква учебна среда – виртуална, на живо или хибридна.

С подписаното споразумение страната ни ще има достъп до част от ресурсите като първа стъпка за популяризиране на инициативата и по-масово използване в българските училища. В целия процес страните се ангажират и за партньорство по подобряване съдържанието на български език, за да бъде то от максимална помощ на учителите.

„Целта ни е до края на годината

всяко българско училище да има STEM кабинет,

а тази платформа е още една възможност да въведем по-бързо проектно базираното обучение“, коментира министър Цоков.

Над 30 български учители пък ще бъдат обучени пилотно за работа с инструментите на „Майкрософт“ в образованието, базирани на изкуствения интелект. Това е договорено по време на среща на проф. Галин Цоков с Кейт Максуел – генерален мениджър на глобално ниво в сектор образование на компанията. Обученията ще бъдат водени лично от Джей Ричардс-Хил – директор „Образование“ на компанията за Африка, Централна, Източна и Южна Европа и Среден Изток, която също участва в разговора. Тя се ангажира да бъде в страната ни през следващия месец. Компанията и МОН ще работят и по организирането на съвместна работилница.

Министър Цоков представи напредъка в работата по изграждането на платформата „Дигитална раница“, както и инициативата на Института INSAIT към Софийския университет за създаване на BG GPT модел и възможностите на неговото приложение. „Създали сме и работна група с представители на бизнеса и неправителствения сектор, като целта ни е да създадем рамката за навлизане на изкуствения интелект в българските училища и на дигитализацията, като цяло“, обясни проф. Цоков. Представителите на „Майкрософт“ подчертаха, че са готови да подпомагат страната ни в тези процеси, в това число и със

споделяне на добри практики от други държави.

Те отбелязаха, че вече предоставят инструменти, основани на GPT технологията, като се стремят те да бъдат от максимална помощ за учителите. Демонстрираха и как изкуственият интелект може да подпомага учителите в планирането и изпълняването на всекидневните им задачи. Двете страни обсъдиха и решения, свързани със сигурността, които могат да бъдат използвани в сферата на образованието.

Започва и пилотен проект между МОН и Google, който ще обхване повече от 200 български училища. В тези образователни институции ще могат да се използват най-новите инструменти на технологичния гигант в сферата на образованието, включително и базирани на изкуствения интелект. Това пък бе договорено по време на среща между министър Галин Цоков с регионалните мениджъри на Google за Европа, Африка и Близкия изток. На нея присъстваха и заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева и проф. Найден Шиваров – директор на Националния STEM център.

По време на срещата бяха представени функционалностите на част от инструментите. От Google обясниха, че още от 2015 г. използват функционалности на изкуствения интелект, за които често потребителите дори не подозират. Сега обаче се разработват нови решения, насочени към

улесняване и подпомагане всекидневната работа на учителите.

Анализът показва, че инструментите, които досега предоставят на училищата, спестяват средно по 10 часа седмично на учителите, или повече от един работен ден. С функционалностите, до които ще имат достъп тези 200 български училища, спестеното време ще е дори по-голямо.

„Много училища в България имат добър опит с работата с тези продукти и затова страната ни иска да ги подкрепи и да им даде възможности да използват най-новите решения на глобално ниво“, подчерта министър Цоков. Двете страни се договориха, че процесът може да започне още от април тази година, а от активността на училищата ще зависи тяхното подбиране. Проф. Цоков бе гост и в централата на Google в Лондон, която отговаря за повече от 50 държави в света.

Всички образователни институции ще имат

достъп и до инструментите на Canva напълно безплатно,

за което предстои да бъде подписано споразумение между МОН и компанията. Това бе договорено по време на среща на министър Цоков с представители на австралийска фирма – водеща платформа за визуално оформление в света, която от години разработва специални функционалности, насочени към образованието.

Във всички страни те са безплатни, но е необходима активна позиция от страна на съответните министерства, каквато в България е липсвала досега. Към момента около 60 млн. студенти и учители от целия свят ползват тези функционалности всекидневно, а обхванатите ученици надхвърлят 600 хиляди.

Министър Цоков проведе и среща с представители на чешкото Министерство на образованието, младежта и спорта и Националния им педагогически институт, на която е обсъдена обмяната на опит при разработването на учебни програми и учебно съдържание между България и Чехия.

На срещата бе представен опитът на Чехия в образованието, където през 2004 г. е направена сериозна реформа, оставила голяма автономия на училищата по отношение на учебните програми.

Министър Цоков представи политиката на България в тази област и изрази интерес да се продължи диалогът на експертно ниво за обсъждане на добри практики, които могат да бъдат приложени и в страната ни.

Дигитализацията и използването на изкуствения интелект в образованието ще са основни теми,

по които България и Полша ще си сътрудничат в сектора. Договореност за това бе постигната на среща на проф. Цоков с представители на полското Министерство на националното образование.

Просветният министър посети полския щанд на изложението BETT и разговаря с компаниите и институциите, участващи на него. През последните години Полша е инвестирала около 100 млн. евро в платформа, сходна с българската „Дигитална раница“.

В тази връзка, двете страни се договориха да обсъдят взаимния си опит, който може да е полезен за намиране на най-добрите и работещи решения при надграждането и развитието на тези платформи.

Среща на идеи

Изложението BETT се провежда всяка година от 1984 г. насам. Организатор е Hyve Group Limited с подкрепата на Британската асоциация на доставчиците на образователни услуги (BESA). Участие в предходното му издание са взели повече от 600 изложители от над 123 държави, като е посетено от над 30 000 специалисти в сферата на образователните технологии.

Всяка година изложението се посещава и от десетки български преподаватели, експерти, специалисти по технологии и др. за обмяна на опит и добри практики.

Осем български компании се представят на най-голямото изложение в сферата на образованието през тази година. Министър Цоков посети българския щанд, организиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и разговаря с участниците.

Сред фирмите е Tinusaur, която съчетава миниатюрен компютър с програмиране, за да въведе ученици от всички възрасти в света на роботиката. Kinetik Automotive Edukatgo е разработен, за да образова по-младото поколение относно електрическите технологии, като използва методологията STEAM и им дава възможност да създават продукти от нулата.

Telerik представят своята ИТ академия, която създава и повишава квалификацията на таланти в информационните технологии. „Уча.се“ също представят продуктите си с добрия опит, натрупан в България.

Компанията MY Synergy пък партнира с медицински университети и подобрява възможностите им за обучение с виртуална реалност. Dynamic Classroom предлага динамична учебна среда, в която учителят може лесно да работи с новите технологии, да разговаря с целия клас, да възлага индивидуална работа на учениците и работа в екип. А Fluurmat е интерактивно решение за STEM кабинети.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков връчи грамота на победителите от Националния фотоконкурс на „Аз-буки“ Intel ни предоставя уроци за STEM обучение Над 9,5 млн.лв. са инвестирани в нови учебни кабинети С 10% нарастват средствата за транспорт на деца и ученици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags BETT 2024IntelProf. Galin TsokovДенятМОН

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

От локалното към глобалното

Next article

Кулинарни умения демонстрират специални ученици

Next article
Кулинарни умения демонстрират специални ученици

Кулинарни умения демонстрират специални ученици

Инвестиции за промяна на образованието

Investments to transform education

Среброто е най-популярното антибактериално лекарство

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"