"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 51-52, 19.12.2024 г.

Да превърнем децата в уникални създатели

Как столичното 192. СУ „Христо Ботев“ стана място за обучение в дигиталните изкуства

Петя Николова от Петя Николова
03-01-2025
in Брой 51-52, 19.12.2024 г.
A A
По време на работа в аудио-визуалното студио. Снимки 192. СУ „Христо Ботев“

Aко досега сте свързвали Бистрица предимно с възможността за прекрасна разходка в подножието на Витоша или пък с „Бистришките баби“, подгответе се. Все по-често ще чувате и за бистришкото училище.

На ул. „Просвета“ 11 в живописното село, само на двайсетина километра от столицата, се намира 192. СУ „Христо Ботев“. Неговата вече тригодишна иновация „Дигиталните изкуства в туристическата анимация“ го превръща в желано училище за все повече софийски деца. И докато през 2014/2015 учебна година в него са се обучавали 260 деца, днес се учат 320. Броят им нараства, а професията от VIII клас – „Аниматор в туризма“, привлича с разширението си, включващо и дигиталните изкуства.

В 192. СУ STEM центърът предс­тавлява аудио-визуално студио,

а децата от първи гимназиален етап могат сами да организират и проведат конференция, да покажат като аниматори допълнително изградените си презентационно-маркетингови умения или пък да се включат всички заедно в създаването на цялостно телевизионно предаване.

Затова как се върви в крак с времето, заместник-директорът Младен Стефанов разказва конкретно и с примери. Убеден е, че само в практиката се проявяват уменията и се увеличават знанията, а ученето чрез правене е пътят, по който се върви успешно.

Но преди да разкажем за уникалността на иновацията на 192. СУ – невероятната извънкласна форма „Школа за таланти“ и за нейния вдъхновител, ми се иска да отбележа няколко факта за Младен Стефанов чрез неговите собствени думи.

Той е ентусиаст. („Ако ние не притежаваме ентусиазъм, как може да го очакваме от децата!“)

Харесва му да пее и на снимката на сайта на училището е с микрофон в ръка. („Пеенето ми е хоби, но за мен учителят трябва да дава пример.“)

За него най-важно е създаването на общност. („Когато създадеш общност, учениците са способни дори да надскочат себе си.“)

Знае, че иновацията не е нещо модерно или различно, а нещо, което се въвежда за първи път. („Когато създадохме иновацията си „Дигиталните изкуства в туристическата анимация“, бяхме първи.“)

Младен Стефанов най-напред създава в училището извънкласната форма „Школа за таланти“, а няколко месеца по-късно постъпва на работа там.

„Така се случи – разказва той. – Тъй като съм завършил това училище, отидох да помогна за 150-годишния му юбилей. Създадох „Школа за таланти“ на 29 февруари през високосната 2016 г., а през септември постъпих на работа. Идеята ми беше да бъде извънкласна форма, която да насърчава креативността на учениците.

„Школа за таланти“ се разви успешно и именно на нея стъпихме за проекта на иновацията си.“

Всъщност екипът решава да разшири туристическата анимация с обучение по дигитални изкуства, защото търси реална новост и разпознаваемост. Така се създава учебният предмет, който се изучава 2 часа седмично и включва 4 модула – уеб дизайн, филмови изкуства, аудио и звукозапис и фотография. Накрая на учебната година учениците трябва да представят общ проект – например създаване на интернет страница.

„Преди две години изготвихме уеб сайт на Боянската църква – разказва Стефанов. – Реално създадох­ме продукт, който обединява всичко – видео, аудио и фотография. Сайтът може да се види на уеб страницата на училището в секция „Дигитални изкуства в туристическата анимация“, където са и другите ни проекти. Иновацията е все още млада. Децата, с които я започнахме, сега са в X клас.“

За Младен по-същественият въп­рос е необходимостта учениците наистина да притежават дигитални умения. Като проблем възприема факта, че сме на едно от последните места по дигитални компетентности в Европейския съюз. Въпреки че попадат на 6-о или 7-о място по използване на TikTok, децата ни нямат умения за създаване на видео­съдържание.

„Искаме да ги направим уникални създатели, не просто консуматори

– заявява Стефанов. – При нас професията е „Аниматор в туризма“. Аниматорът ангажира свободното време на туристите, но ако добави и дигиталните изкуства, може много повече. Когато работи в някоя фирма, курорт или хотел, ще има уменията да презентира мястото, да му направи уеб сайт, видео, фотографии и по този начин да привлече повече туристи. Ще добави компетентности за участие в презентационно-маркетинговата кампания.“

И за да ни убеди, че всичко това се случва на практика, Младен Стефанов разказва, че заедно с учениците са изготвили видеосъдържание за вила „Спаго“ и хотел „Богдана“ в Бистрица. Миналата година, когато децата са провеждали учебна практика в детския увеселителен „Парк Боби и Кели“ в София, част от тях заснемат случващите се събития, а вследствие което едно от момчетата е наето. И макар все още да учи, работи в продължение на 6 месеца.

„Реално, дадохме още едно нап­равление на аниматорите – обяснява Младен. –  Тъй като иновацията ни е за първи гимназиален етап, през януари ще кандидатстваме и за втори гимназиален. В момента около 77 деца участват в иновацията, т.е. всички от VIII, IX и X клас. Ако догодина ни одобрят и за гимназиален етап, абсолютно всеки ще бъде включен.“

Новата иновация ще се базира на предмети, които от 2 години се изучават в XI и XII клас. Благодарение на предмета „Дигитални изкуства и ивент мениджмънт“ единайсетокласниците организират и реализират напълно сами в края на миналата учебна година образователна конференция. На нея присъства и началникът на РУО – София-град, д-р Ваня Кастрева, която заедно с другите гости вижда как управлението на събития се комбинира с дигиталните изкуства – на практика.

„Преди няколко години нещата бяха ограничени само на теория – споделя Младен, – и това беше мотивацията ми да направим тази конференция. Всъщност процесът се нарича учене чрез правене. С подкрепата на нашия директор Ирена Николова продължаваме да залагаме изключително много на него.“

А що се отнася до създаването на общност и нейното значение за мотивацията в училище, Младен Стефанов казва, че вече са го пос­тигнали чрез „Школа за таланти“. Всички ученици могат да участват във вече 9-годишната извънкласна форма. Тя продължава да съществува като клуб. Освен че в нея децата започват да усвояват умения, необходими зад камерата, в момента

в „Школа за таланти“ е включено всяко четвърто дете от 192. СУ в Бистрица.

В нея доразвиват наученото от учебната програма и придобиват допълнителни умения, необходими на сцената или зад нея.

Стефанов и другият ръководител – преподавателят по музика и сценично поведение Анета Китанова, ги събират понякога всеки ден, а често остават и дълго извън часовете. В момента възраждат позабравения стил буфосинхронада. Подготвят и друго – съвместно телевизионно предаване с учениците от ПГТ „Никола Й. Вапцаров“ в Сливница.

„Сами ще го продуцираме и ще го направим реално от нулата – разказва Младен. – Идеята ни е да затворим целия процес. Учениците сами да го заснемат, да го обработят и да участват във всеки етап. До края на годината трябва да му измислим име и вероятно през февруари догодина ще излъчим първото издание. Възнамеряваме да има рубрика, в която да представяме по едно иновативно училище, т.е. да показваме иновация, както и да обсъждаме различни теми, като медийната грамотност или българската култура например.“

С бакалавърска степен по социална педагогика и по гражданско образование и с магистърска по образователен мениджмънт, Младен Стефанов ще придобие и трето висше образование – аудио-визуален дизайн, който изучава в момента. Осъзнава добре, че Бистрица е красиво място, и се радва, че ако преди години не са имали ученици от София, днес около 50 процента от децата идват извън Бистрица. Някои пътуват от ж.к. „Люлин“, а миналата година са имали ученик и от Перник.

Младен Стефанов, зам.-директор:

Защото сме в крак с времето

„Когато направиш правилното планиране и имаш точната устойчива стратегия, нещата започват да се случват. А какво означава девизът ни „Защото сме в крак с времето“? Означава, че следим тенденциите в образованието и се стремим да бъдем самите ние креативни и да предлагаме на учениците адекватно и модерно образование с различни иновативни методи.

Работим, за да им предложим и широка палитра от извънкласни дейности. Образованието трябва да бъде интересно, предизвикателно и иновативно. А иновацията е нещо, което ти първи прокарваш, а не просто нещо модерно.“

Your Image Description

Свързани статии:

25 години вдъхновение с „Джуниър Ачийвмънт“ в Карлово Ученици влизат в ролята на изследователи и експериментатори Учи днес, за да успееш утре! Когато думите носят магия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags 192. СУ „Христо Ботев“БистрицаМладен СтефановРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Училищна лаборатория за иновации създава програма за гражданско образование чрез визуални изкуства

Next article

Модернизираното ОУ „Екзарх Антим I“ в Пловдив посрещна своите ученици

Next article
Модернизираното ОУ „Екзарх Антим I“ в Пловдив посрещна своите ученици

Модернизираното ОУ „Екзарх Антим I“ в Пловдив посрещна своите ученици

INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България

INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България

Отчитаме напредък по образователни цели

Отчитаме напредък по образователни цели

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"