"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Трима поделиха Нобела за икономика

Техните разработки дават отговор на въпроса защо едни държави са бедни, а други богати

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
14-10-2024
in Новини 2024
A A
Трима професори в американски университети - Дарън Аджемоглу и Саймън Джонсън от Масачузетския технологичен институт, и Джеймс А. Робинсън от Чикагския университет са тазгодишните носители на Наградата на Шведската централна банка за икономически науки в памет на Алфред Нобел
Ill. Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach Дарон Аджемоглу, Саймън Джонсън и Джеймс А. Робинсън (от ляво надясно)

Трима професори в американски университети – Дарон Аджемоглу (1967, Турция) и Саймън Джонсън (1963, Великобритания) от Масачузетския технологичен институт и Джеймс А. Робинсън (1960, Великобритания) от Чикагския университет са тазгодишните носители на Наградата на Шведската централна банка за икономически науки в памет на Алфред Нобел. Те са отличени от Кралската шведска академия на науките за

техните проучвания, които обясняват как обществените институции се формират и влияят на просперитета на държавите.

Тримата показват защо обществата без върховенство на закона, в които институциите експлоатират населението, не генерират растеж или промяна към по-добро.
Чрез изследване на различни политически и икономически системи, въведени вразлични точки по света от европейските колонизатори, тримата учени демонстрират връзката между институциите и просперитета. Разработват и теоретични инструменти, които могат да обяснят защо различията в институциите продължават да съществуват и как те могат да се променят.
Техните прозрения показват, че

работата в подкрепа на демокрацията и включващите институции са важни за  насърчаването на икономическото развитие в дългосрочен план.

Роденият в Истанбул Дарон Аджемоглу е сред десетте най-цитирани икономисти в света. В България са издадени неговите книги „Защо нациите се провалят“ – в съавторство с Джеймс А. Робинсън, и „Власт и прогрес“, написана заедно с Саймън Джонсън.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Близо 16 000 ученици се обучават в професионални паралелки в областта на икономиката Разработва се Национална програма „Развитие на научните изследвания и иновации в българското предучилищно и училищно образование“ Джон Хопфийлд и Джефри Хинтън поделят Нобеловата награда за физика за приноса им в развитието на изкуствения интелект Да разбиеш кода на протеините

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Дарън АджемоглуДжеймс А. РобинсъникономиканацииНобелова наградаНовинипросперитетСаймън Джонсън

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Български и китайски университети подписаха меморандуми за сътрудничество

Next article

Избират нов председател на БАН

Next article
Избират нов председател на БАН

Избират нов председател на БАН

Националният STEM център ще обучи над 14 000 учители

Видеорепортаж: Националният STEM център постави началото на обучения за учители

Близо 45 000 деветокласници преминаха теста по природни науки

Близо 45 000 деветокласници преминаха теста по природни науки

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"