"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 10, 13-19.03.2025 г.

Изкуството лекува: РЦПППО в Добрич предлага две нови терапии

Диляна Кочева от Диляна Кочева
17-03-2025
in Брой 10, 13-19.03.2025 г.
A A
Ресурсните учители, психолозите и логопедите от Регионалния център взимат участие в благотворителната кампания „Споделен хляб“ за набиране на пакетирани хранителни продукти и почистващи препарати за хора в нужда Снимки РЦПППО – Добрич

Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО) в Добрич организира регионална конференция на 24 април 2025 г. По време на събитието екипът на Центъра заедно с педагози и специалисти от другите учебни институции в града ще споделят добри практики и ще обменят работещи идеи в сферата на приобщаващото образование. 

„На предстоящата конференция искаме да представим видовете терапии в приобщаващата образователна среда, както и терапиите, които прилагаме в нашия регионален център конкретно. Поканени ще бъдат официални гости, както и представители от всички детски градини, училища и гимназии в региона“, разказва за „Аз-буки“ Валентина Стоянова, директор на РЦПППО – Добрич.

През настоящата учебна 2024/2025 г. децата и учениците, които обхващат, са 324. Работят с всички образователни институции в област Добрич – 31 детски градини, 18 основни училища, 9 средни и 7 професионални гимназии. Екипът на Стоянова се състои от 35 специалисти – ресурсни учители, логопеди, психолози и терапевти.

„Програмата обхваща терапии, които прилагаме при нас – арт терапия, Монтесори терапия и ерготерапия. Ще запознаем педагогическите специалисти и с ритъм терапията, за която наскоро преминахме обучение“, обяснява моята събеседничка.

Ритъм терапията е иновативен метод, адаптиран у нас от Мартин Иванов от Института за изкуство и терапия „Либера“. За първи път е приложена в САЩ, а сега започва да се налага като успешен метод за работа с деца и ученици и у нас. Най-общо, тя се основава върху използването на ритъма като инструмент за подобряване на физическото, емоционалното и психическото здраве на човека.

„Ритъмът е универсален и дълбоко вкоренен в човешката природа – от ритъма на сърцето до ритмите в природата, той е навсякъде около нас и в нас. Така, използвайки естествените ритми, терапевтите могат да помогнат за създаването на хармония и баланс у децата с различни затруднения или дефицити“, посочва Валентина Стоянова.

За целта в Центъра ще работят със специално разработени обучителни материали

– ритъм карти „Дъга“. Те позволяват както индивидуална, така и групова терапия. Различните нива на трудност ги правят подходящи за деца и за възрастни.

Към момента осъществяват ритъм терапия с няколко от децата и наблюдаваните резултати са изключително добри.

Директорката обяснява, че установяват подобряване на концентрацията, слуховата памет, фината моторика, координацията на движенията, комуникацията, умение за работа в екип, повишаване на самочувствието и доверието към другите.

Валентина Стоянова, директор

„Децата приемат терапията с голям интерес, тъй като е разтоварваща и неангажираща. Терапията може да се прилага за всички деца, но е особено полезна за тези със специфични нарушения“, обяснява директорката.

Предвиждат да въведат още една нова дейност – терапия за допълваща и алтернативна комуникация.

„Тя е насочена към деца с тежки нарушения в комуникативните способности, при които няма развита реч. Тази терапия използва различни средства за комуникация, които подпомагат или компенсират комуникативните затруднения, и позволява на децата да комуникират, да учат, да усвояват нови умения“, отбелязва Стоянова.

Решават да започнат да я прилагат, след като сами се убеждават колко полезна е тя. Част от екипа на Регионалния център – Добрич, са преминали обучение от фондация „Асист – Помагащи технологии“ с обучители проф. Морис Гринберг и д-р Евгения Христова. Вече е оборудван кабинет със специализирани устройства и софтуерни програми, с които ще започнат работа в най-скоро време.

В Регионалния център от много години прилагат и арт терапия.

Тя е насочена към по-големите деца – от 9 до 18 години. Заниманията се провеждат от дипломиран арт терапевт с голям професионален опит. Обикновено този тип терапия е силно препоръчителна за ученици, които са в риск или пък имат понижена самооценка, поведенчески нарушения или са преживели емоционални травми.

Арт терапията е възможността посредством изкуството да изразиш себе си. Тя помага да покажеш емоциите чрез това, което твориш.

„Много често в практиката си ставаме свидетели как след емоционална травма човек се затваря в себе си – отказва да общува и изгражда собствен свят“, обяснява директорката.

Затова и арт терапията е най-подходящият метод за работа с такъв тип ученици и младежи. Чрез рисуване и творчество те постепенно започват да изразяват чувствата си и да търсят контакти с връстниците си.

И ако арт терапията се прилага предимно при по-големите ученици, то при по-малките изключително успешна е Монтесори терапията.

„Тя е подходяща за деца в предучилищна възраст и следва принципа „Помогни ми да се справя сам“. Кабинетът ни е напълно оборудван с Монтесори дървени играчки и дидактически материали, а колегите са преминали специализирано обучение.

Терапията развива самостоятелност, увереност, двигателни умения и толерантност, като е особено ефективна при деца с агресивно поведение и трудности в самоконтрола“, посочва моята събеседничка.

В последно време много често се говори за насилието в училище

– за вербалната и физическата агресия сред подрастващите. Интересен е отговорът на въпроса какви са превантивните мерки, които могат да бъдат взети както от страна на учителите, така и на родителите.

„В повечето училища и гимназии има екипи за подкрепа, но често се обръщат към нас за методическа помощ. Нашите специалисти се включват активно в разрешаването на такива казуси, като работят с ученици, родители и педагогически екипи. Но разбира се, всеки случай е строго индивидуален и за съжаление, няма универсална формула за успех“, отговаря ми Стоянова.

А относно това как родителите могат да разпознаят първите признаци, че детето им е подложено на стрес или тормоз, специалистът е на мнение, че първите сигнали са затваряне в себе си, отказ от комуникация, нежелание да ходи на училище, и тревожност.

„Ако родителите забележат подобни промени, е важно да потърсят помощ – от училищен психолог, педагогически съветник или класен ръководител. Важно е да не изчакват, защото проблемът може да се задълбочи и да се стигне до нежелани последици“, обяснява тя.

Другата терапия, която прилагат, е сензорната. Разполагат с голяма и много добре оборудвана зала. Там се провеждат ерготерапия и сензорна интеграция. Тази терапия е насочена към деца с аутизъм, хиперактивност, дефицит на вниманието, генетични синдроми, неврологични нарушения, деца с трудности в адаптацията и саморегулацията или други психически или физически нарушения.

Относно това коя терапия е най-подходяща за конкретното дете,

това се предлага от екипа в учебното заведение или от Регионалния център след провеждане на функционална оценка. При запознаване на родителите с резултатите от проведената оценка специалистите ги консултират коя терапия е най-подходяща и би помогнала за подобряване състоянието на детето.

„Родителите имат свободата да решат дали да се включат, или не. Но обикновено с желание приемат възможността детето им да работи със специалисти“, обяснява моята събеседничка.

Разказва, че родителите най-общо се делят на три групи.

Първата е на тези, които си дават много ясна и точна преценка за състоянието на детето си. Втората са свръхпродуктивни и искат детето им да посещава всички терапии и да работи с колкото се може повече специалисти. Но това понякога води до претоварване и обратен ефект в състоянието на детето. Третата група е на родителите, които категорично отричат, че детето им има някакъв проблем, и го отдават на временно състояние, което с възрастта ще отшуми.

„Последната група е най-малка. И при тях винаги идва моментът, когато осъзнават проблема и сами се обръщат за помощ от специалист“, казва Стоянова.

В Центъра се опитват по всякакъв начин да бъдат от полза на обществеността в региона. „Държим на добрата квалификация и организираме обучения както за нашите специалисти, така и за педагогическите екипи в областта“, посочва директорката на РЦПППО – Добрич.

Последните от тях са насочени към запознаване с новата Карта за функционална оценка в училищата и детските градини и прилагането на скрининг тест за ранно оценяване на риска от обучителни затруднения при децата на възраст от 3 години до 3 години и 6 месеца в детските градини.

„В Регионалния център провеждаме периодично и вътрешноинституционални квалификации, където колеги споделят добри практики и опит от своята работа“, допълва директорката.

Екипът на Регионалния център участва и в различни благотворителни инициативи. Миналата година съвместно с Регионалната библиотека „Дора Габе“ в града организират  изложба с творби от картини и диамантени гоблени на своя ученичка.

Не на последно място, Валентина Стоянова специално благодари на Димитринка Великова – старши експерт по приобщаващо образование в РУО – Добрич, за подкрепата и ползотворната работа. „Винаги можем да разчитаме на нейната подкрепа и тя – на нашата“, завършва Стоянова.

Your Image Description

Свързани статии:

Училището в с. Дивотино въвежда метода „Монтесори“ в обучението си ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии Всяко пето дете получава психично разстройство Състезание по ориентиране в ПМГ – Кюстендил

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags арт терапияДобричКомпасМонтесоринови терапииприобщаващо образованиесензорна терапия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Свещеният граал на слънчевата енергия

Next article

Нова спортна площадка за волейболисти и футболисти от великотърновска гимназия

Next article
Нова спортна площадка за волейболисти и футболисти от великотърновска гимназия

Нова спортна площадка за волейболисти и футболисти от великотърновска гимназия

Млади физици мерят знания на национално състезание

Млади физици мерят знания на национално състезание

Отличия за бъдещи инженери

Отличия за бъдещи инженери

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"