"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 11, 20-26.03.2025 г.

Да научиш урока си във фирмата

Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец свързва образованието с индустрията и предоставя на възпитаниците си реални работни стажове

Петя Николова от Петя Николова
24-03-2025
in Брой 11, 20-26.03.2025 г.
A A
Стажовете в реална работна среда носят нови знания и умения на гимназистите, които установяват и контакти с потенциални бъдещи работодатели. Снимки НПГКТС – Правец

Двадесет ученици от Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец провеждат реални работни стажове в местни компании, сподели в социалната мрежа на училището преподавателят инж. Венцислав Начев.

Информацията не е новина, тъй като, особено през последните години,

ролята на практическото обучение става все по-осъзната.

Постът обаче получава значително одобрение. И това се дължи на факта, че Професионалната гимназия в Правец, която е към Техническия университет в София, работи усърдно с местния бизнес за заздравяване на връзката между образованието и индустрията.

Стажуващите в момента ученици са от X, XI и XII клас. Приелите ги 4 местни компании са насочени към ИТ сектора. Практиката е по проекта за модернизиране на професионалното образование и обучение.

Инж. Начев споделя още, че петима ученици работят в „Технически иновации“ ЕООД по три иновативни проекта.

„Николай и Георги разработват система за машинно обучение на невронна мрежа за разпознаване на лица и автоматизиран контрол на достъпа, а Дарин и Калоян създават графичен потребителски интерфейс, базиран на LVGL API, за медицинска система за ултравиолетово лечение на възпалителни процеси“, казва Начев.

Другият ученик – Петър, работи върху управление и отключване на електронна брава чрез удостоверяване с електронен сертификат, като бравата се захранва чрез събиране на електромагнитна енергия от близка безконтактна комуникация (NFC) с мобилен телефон.

Но нека за малко излезем от обяснението на конкретните проекти, върху които младежите се трудят, и да си представим момченце, което седи на килима у дома и разглобява на съставните ѝ части някаква машинарийка, камионче или друга детска играчка. Гледката, позната със сигурност на много родители, всъщност е добър довод в полза на практическото обучение. Наистина, по-често тези занимания са присъщи на момчетата. Тяхното любопитство да узнаят какво има вътре в нещото и какво го движи, сякаш се проявява още в ранна детска възраст. И за радост, в бъдеще нерядко прераства в сериозен интерес и професия.

Точно за това става въпрос и в поста на инж. Начев – за

получения шанс децата да удовлетворят любопитството си практически, докато научават.

Да видят със собствените си очи и да усетят с ръцете си онова, което в момента вероятно искат да се превърне в тяхна професия. Самият преподавател преди време каза пред „Аз-буки“, че за учителите по технически дисциплини важи почти същото – да бъдат едновременно и работещи: „При нас, в сферата на техническите дисциплини и инженерните науки, е много важно учителят да бъде не само преподавател, но и работещ по специалността си. Иначе не е полезен на учениците. Ако не практикува дисциплината, няма какво да им покаже и на какво да ги научи. Това не важи за всички предмети, нито за всички учители. Но при нас, ако не практикуваме това, което преподаваме, няма особен смисъл“.

В провеждането на стажовете съдействие на Начев оказва

и неговият колега и учител по програмиране в Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи Любомир Димитров. Освен че осъществяват контрол, уточняват заедно какви задачи да изпълняват учениците по време на практиката, двамата координират и често придружават своите млади последователи във фирмите.

Знания за ефективно управление и контрол,

автоматизация на рутинни задачи и подобрено планиране на ресурсите пък получават петимата ученици, които в момента се запознават с ERP системи (Enterprise Resource Planning) във фирма „ДАEСEФ“ АД. Тези системи интегрират в обща софтуерна платформа данни и процеси от различни отдели на една организация – като финанси, производство, склад, човешки ресурси и продажби. Учениците развиват и умения в работата с Photoshop и CorelDraw, като усвояват техники за ретуширане на снимки, обработка на изображения и създаване на векторни илюстрации.​

Към споменатите компании се присъединяват фирмите „Ники“ ООД и Lignater ООД, където са разпределени още десет от възпитаниците на Професионалната гимназия в Правец. В тях те се обучават в няколко направления.

В „Мрежи и връзка между устройства“ младежите изучават системи от взаимосвързани устройства, които обменят данни чрез стандартизирани протоколи, включително проводникови (Ethernet) и безжични (Wi-Fi, Bluetooth) технологии.

Със софтуер за автоматизиране и оптимизиране на производствените процеси, като генериране на режещи пътища за машини и симулиране на производствени стъпки, се запознават с CAM програми за производство.

„В третото направление – „CAD програми за чертаене и SolidWorks“, се усвояват умения за създаване, редактиране и анализ на 2D и 3D модели и чертежи. Учениците използват софтуери като SolidWorks, които се прилагат широко в машиностроенето и продуктовия дизайн“, добавя преподавателят по програмиране и операционни системи в гимназията.

Освен че предоставят възможност да се потопят в реалната работна среда и да придобият практически опит, работните стажове

помагат на младежите да установят контакти с потенциални бъдещи работодатели.

А това подобрява значително шансовете им за успешна професионална реализация след завършване на обучението.

Като училище, което се старае да предостави съвременно и качествено образование на учениците си, Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец вече може да се похвали и със статут на иновативно училище.

За директора Николай Сираков и екипа на гимназията

това е успех, който постигат официално през миналата година. Възприемат го не само като изписан черно на бяло придобит статут, но и като стимул да бъдат по-активни в насърчаването на критичното мислене, творчеството и усвояването на нови знания чрез иновативни образователни методи и процеси.

Иновацията, която прилагат, се нарича „Интердисциплинарно проектно базирано обучение“. В екипа, който я разработва, освен инж. Венцислав Начев участват инж. Елена Първанова и инж. Красимир Илиев. Предвижда се включените ученици да създават реални проекти с техническа документация и презентации за защита.


Your Image Description

Свързани статии:

Отчаянието не е решение Да си учител, е предизвикателство. Всеки ден Признание за работата За ползата от доброто образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ИТ сектормодернизиране на професионалното образованиеНационална професионална гимназия по компютърни технологии и системиПравецпроектно базирано обучениеПрофесиястаж

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Бургаското Механо празнува столетие

Next article

Амбицията да създадеш учебен ресторант

Next article
Амбицията да създадеш учебен ресторант

Амбицията да създадеш учебен ресторант

Домакините от Националната професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Сава Младенов“ в Тетевен спечелиха Десетото международно състезание „Млад дървосекач“

София търси половин милиард лева за ясли и детски градини

Ученици от Тетевен спечелиха международното състезание „Млад дървосекач“

Ученици от Тетевен спечелиха международното състезание "Млад дървосекач"

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"