"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 18, 8-14.05.2025 г.

Детството не е състезание

В него трябва да има повече време за свободни игри, вярват в 75. ДГ „Сърчице“

Зина Соколова от Zina Sokolova
10-05-2025
in Брой 18, 8-14.05.2025 г.
A A
Снимки 75. ДГ „Сърчице“ – София

75. ДГ „Сърчице“ е основана през 1985 г. в един от новите тогава квартали на София – „Младост 1А“. От самото начало работи с шест групи – 4 в градината и 2 яслени, като се очаква откриване на ново крило с още две групи в началото на следващата учебна година. Въпреки добрите условия в нея много родители избират да преместят децата си в подготвителните групи на близкото училище, което увеличава шансовете им за прием в първи клас там. Това обяснява по-ниската посещаемост в най-голямата възрастова група в градината.

Това донякъде е проблем и на организацията на предучилищната система.

В много градини има яслени групи, но без необходимите условия и кадри.
Миглена Стойнова, директор

Медицинските сестри, които работят там, често са в пенсионна възраст и без специализация в детското здраве. „Нямаме млади кадри, няма желаещи, няма и мотивация. Средната възраст на персонала в яслата е 78 години“, коментира директорката на 75. ДГ „Сърчице“ Миглена Стойнова. Тя настоява за връщане към стария модел — яслите да бъдат отделни институции с медицински ръководители и специализирани кадри, а детските градини и училищата да се фокусират върху възрастовите си групи. В момента, поради липса на места, градините приемат деца от яслена възраст, а училищата — деца в подготвителна група. Това води до известен хаос и липса на адекватни програми. И при всички случаи не е най-доброто решение за детското развитие. Освен това училищата получават цялостната субсидия за тези подготвителни групи, но плащат заплата само на един учител за тях. Докато в детската градина за всяка група се осигуряват по две учителки, помощник възпитател, домакин, кухня, здравен кабинет.

В последните години се наблюдава и друга тревожна тенденция

в предучилищното образование — прекомерното натоварване на децата с допълнителни дейности. Вместо да играят, да общуват и да развиват социални умения, много от тях прекарват деня си в бързане да стигнат от една извънкласна дейност до друга.

„Имам деца, които са записани на всички седем допълнителни занимания: английски език, плуване, балет, модерни и народни танци, таекуондо и изобразително изкуство – казва директорката на градината Миглена Стойнова. – Такова дете няма и пет минути за свободна игра, а именно свободната игра е ключова за социализацията и емоционалното развитие.“

Родителите са водени от желанието децата им да бъдат „напред“. Но често не осъзнават, че те имат нужда от време за почивка, за спонтанност и за изживяване на детството. Амбицията да се владее английски още преди детето да е проговорило добре на български, води до говорни затруднения и емоционални сривове.

„Има деца, които просто искат да си играят. Казват: „Не искам да ходя, искам да си стоя с другите деца“. Това е съвсем нормално, защото при свободната игра те учат как да общуват, как да решават конфликти, как да се изправят пред неуспех – обяснява Стойнова. – Но при претоварен график такива възможности просто липсват.“

Проблемът не е само в активностите, а и в липсата на ясна регулация и контрол.

Някои детски градини позволяват записване и отписване от заниманията по всяко време, а представянето на дейностите пред родителите в началото на годината създава фалшив ентусиазъм у децата. Те скачат, танцуват, връщат се развълнувани и настояват да бъдат записани. Но няколко седмици по-късно мотивацията изчезва и започват сълзите.

„Децата трябва да имат правото да опитват и да се отказват. Те още търсят себе си, експериментират, не бива да се насилват“, категорична е директорката. И допълва, че когато емоционалното напрежение стане прекомерно, учителите често съветват родителите да отпишат детето от поне една дейност, за да има време за свободна игра и почивка.

В крайна сметка, въпросът е не само организационен, а и културен.

Докато родителите измерват успеха чрез броя на извънкласните дейности, които детето посещава, сякаш се забравя най-важното: че детството не е състезание, а време за игра, открития и радост. Но хубавото в случая е, че педагозите не го забравят.

„Правим скаутски походи, състезателни игри на открито, палим огън, пеем около лагерния огън – това са емоции, които трудно могат да се преживеят дори с родителите. Не защото не искат, а защото няма кой да го организира. Освен това екскурзиите винаги са с познавателен характер“, споделя директорката.

През последните години ДГ „Сърчице“ организира по два лагера годишно –

по-кратък (3 дни) и по-дълъг (до 5 дни), с различни програми. Сезонът стартира през пролетта – малко след Великден, и продължава до края на учебната година през юни.

„На море не ходим – няма особен интерес – казва директорката. –  Опитвали сме, но родителите просто не са свикнали. Затова планината остава предпочитаният избор – по-близо е, по-лесно се организира, а и те се чувстват по-спокойни.“

Финансирането е изцяло чрез родителите, като има възможност за разсрочено плащане. Лагерите се провеждат само в проверени бази, с които детската градина работи от години. „Сигурността е приоритет. Родителите ни вярват – знаят, че условията са добри, а децата са в ръцете на отговорни хора. Освен това на тези лагери без мама и татко малчуганите стават по-самостоятелни и родителите го оценяват.“

Програмите са разнообразни – от походи и работилници до театър, рисуване и готвене,

в зависимост от сезона. Идеята е децата да се чувстват добре и да учат чрез преживяване – в неформална, приятелска среда. Родителите оценяват усилията, децата очакват лагерите с нетърпение, а учителите, макар в началото да са били притеснени, сега са мотивирани и уверени. „С времето изградихме организация, която работи. Всеки знае какво прави. Това дава спокойствие и на нас, и на семействата“, казва Стойнова

След всяко събитие се събира обратна връзка чрез анкети и разговори. Тя е безценна, защото не само помага за подобряване на бъдещите лагери, но и показва, че доверието расте.

„Имаме деца, които не пропускат лагер. Някои от тях вече идват като доброволци. За нас това е най-голямото признание – че сме създали не просто събитие, а общност.“

Тези дейности разширяват кръгозора на децата и им показват друг свят –

такъв, който не се побира в рамките на екраните. Но технологиите също намират своето място в съвременното обучение. Всяка група вече разполага с интерактивна дъска – дори се подменят с по-ново поколение. Децата работят на тях и това, което преди са правели на магнитни дъски, сега го правят на екрани.

Преди време

педагозите преминават обучение за използване на електронни ресурси

и изкуствен интелект в детската градина. Демонстрациите са впечатляващи – имало е включително и 3D Дядо Коледа, който се разхожда по стената, сценарий за празник, генериран за три минути от ИИ, дори музика с уточнение какъв инструмент да преобладава. И все пак…

„Да, бързо се прави, много е ефективно, но трябва ли всичко да ни е готово? Къде остава мисленето – коментира директорката. – Има неща, които машината не може да замени – топлината на ръката, радостта от общуването, блясъка в очите на дете, което е видяло снежинка за първи път.“

По време на обучението, лектор от Пловдивския университет споделя, че се наблюдава световна тенденция за отказ от прекомерното използване на технологии. „До 5 години хората ще се върнат към живото общуване, защото то вече им липсва.“

Това напомня за друг социален феномен – завръщането на младите хора към селата, търсенето на чиста храна и спокоен начин на живот за децата им.

Екипът на ДГ „Сърчице“ ежегодно организира през май и турнир по плуване за детските градини от район „Младост“.

„Тази година ще бъде 14-ото издание. Пропуснахме само две години заради COVID – подчертава директорката. – Имаме си басейн, каним колеги, треньори, родителите присъстват, децата са щастливи. Няма състезателен елемент – всички получават награди. Учим децата, че е важно участието, не само победата.“

В градината има и деца със специални образователни потребности,

включително такива с тежки диагнози. Въпреки наличието на психолог и ресурсен учител във всички групи, предизвикателствата остават сериозни. „Случаите са комплексни, а системата не ни осигурява достатъчно помощници на учителя, както е в други страни“, споделя директорката. В момента тук има 11 деца със СОП, а миналата година са били 15. Работата с тях изисква значителни ресурси и внимание, което понякога затруднява педагогическата дейност с останалите деца. Въпреки това педагогическият екип е отдаден и подкрепя всяко дете според възможностите си.

ДГ „Сърчице“ е една от първите в София, участвали в националния проект „Включващо обучение“,

стартирал през 2011 г. Той обхваща деца с обучителни трудности, които не попадат в категорията СОП, но все пак срещат затруднения в ученето. По проекта екипът получава логопед, ресурсен учител и психолог, а резултатите са впечатляващи: много от децата, за които се е предполагало, че имат сериозни затруднения, са достигнали очакваното ниво на развитие само с допълнителна подкрепа.

Методиката, създадена в рамките на проекта, днес е стандарт в системата.

Сред нейните компоненти са така наречените „тестове“, които се прилагат на деца след навършване на 3 години. Те са под формата на игри и служат за ранно откриване на проблеми в развитието. „Когато се обясни добре, родителите разбират и подкрепят. Нямали сме отказ за участие“, казват от ръководството. Но винаги се намират хора, които гледат с недоверие на тези тестове, макар те да се правят, след  като се иска информирано съгласие от родителите.

Екипът на градината участва и в различни проекти, насочени към деца с увреждания в слуха и говора.

Един от тях е „Хей ръчички“, който запознава децата и персонала с елементарни жестове от езика на глухонемите за улесняване на комуникацията. Работата по проекта се осъществява в сътрудничество с неправителствени организации като фондация „Заслушай се“ и фондация „Развитие и интеграция“, която по решение на СОС работи в 60 градини.


Your Image Description

Свързани статии:

Целта ни е да превърнем варненските детски градини в места, където децата се чувстват щастливи и където същев­ременно се реализира пълният им набор от права, споделя за в. "Аз-буки" заместник-кметът на Варна по образование и култура Павел ПоповВарна открива първата у нас детска градина по подхода „Реджо Емилия“ Пролетно вълшебство в ДГ „Елица“ в Сливен Австроунгарски дух в Разград от 140 години Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags 75. ДГ „Сърчице“ – Софиядетска градинадетски лагердеца със специални образователни потребностиизвънкласни дейностиРегионисъстезание по плуванеяслени групи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Няма кой да те чуе, ако не си онлайн

Next article

Тайната на дълголетието

Next article
Тайната на дълголетието

Тайната на дълголетието

Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград

Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград

Четири директори бяха отличени от МОН с годишните награди "Св. Иван Рилски". Тази година те бяха връчени от заместник-министъра на образованието и науката д-р Емилия Лазарова на церемония в Рилския манастир

МОН отличи четирима директори с наградата "Св. Иван Рилски"

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"