"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 29, 24 - 30. 07. 2025 г

За един все по-често употребяващ се термин

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-07-2025
in Брой 29, 24 - 30. 07. 2025 г
A A

Кристияна СИМЕОНОВА*

          Става въпрос за термина технофеодализъм. Той е въведен от Янис Варуфакис – гръцки икономист, философ и политик, бивш министър на финансите на Гърция. Новият термин е създаден чрез умело съчетаване на познат исторически термин и на съвременен термин. Под технофеодализъм се разбира доминацията на цифровите платформи и технологии в икономиката, подобно на начина, по който феодалните господари са доминирали в обществото през Средновековието. В Средновековна Европа феодализмът е бил йерархична система, в която феодалите са притежавали почти цялата земя, а по-голямата част от населението е обработвало земята,  заплащайки за тази възможност с труда си или с част от реколтата. Властта и богатството във феодалната система са се основавали на собствеността върху земята.

Паралелът при термина технофеодализъм с класическия феодализъм е, че днес малка част големи технологични компании контролират важни ресурси като услуги, данни, платформи и пр.

Казано по-просто, технофеодализмът се разбира като ситуация, в която „служим“ на големите технологични „повелители“,

като им предоставяме данните си в замяна на достъп до услуги. Тоест нашите лични данни и онлайн поведение се превръщат във вид плащане за използването на цифрови услуги – подобно на начина, по който средновековните селяни са плащали на своя феодал за използването на неговите земи.

Д-р Кристияна Симеонова е доцент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Нова дума за стара идея (или за метачетенето) Заглавия с членувана форма – лесно е – нищо не променяме! Нос, носле, носленце… (За двойните умалителни в българския език) Режисьорът Стефан Командарев: Доброто кино трябва да създава морално безпокойство

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Д-р Кристияна Симеоновадостъп и анализ на данниНаписаното оставанов терминтехнофеодализъм

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Режисьорът Стефан Командарев: Доброто кино трябва да създава морално безпокойство

Next article

Вестник „Аз-буки“ – брой 29/2025 г.

Next article
Вестник „Аз-буки“ – брой 29/2025 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 29/2025 г.

ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРИОБЩАВАНЕ ЧРЕЗ ДУАЛНО ОБУЧЕНИЕ

Център за върхови постижения в Пловдив е финалист в конкурс на ЕК

Център за върхови постижения в Пловдив е финалист в конкурс на ЕК

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"