"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 30, 31.07 - 06.08.2025 г

Институтът за литература към БАН с мащабен проект за българската детско-юношеска литература

Доц. Александра Антонова от Института за литература разказва за нуждата от писането на трудни думи и грижата за четенето днес

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
04-08-2025
in Брой 30, 31.07 - 06.08.2025 г
A A

 

Проектът „Българската литература за деца и юноши XX – XXI в.“, финансиран от Фонд „Научни изследвания“ и реализиран в Института за литература при БАН, е посветен на проучването на художествени текстове за деца и юноши от български автори, на архивни материали и критическа рецепция. Включва и издирване и дигитализация на български периодични издания за деца и юноши, които не са били показвани в интернет до този момент.

От седмица насам сайтът на проекта, подготвян в продължение на три години, е вече публичен и може да бъде разгледан на адрес bglitdetska.ilit.bas.bg. Днес разговаряме с доц. Александра Антонова от Института за литература при БАН, за да ни разкаже повече за работата по мащабния проект.

 

Мая ПАДЕШКА

 

„Акцент в работата на проекта е проучването на архивни документи и представянето им на сайта в галерии и колекции: снимки, ръкописи, лични библиотеки, лични документи, кореспонденция и много други, придружени със съответните метаданни“, разказва за „Аз-буки“ доц. Александра Антонова.

Сред основните проектни цели е и цялостното и изчерпателно представяне на критическата рецепция на литературата ни за деца и юноши, което освен систематизиращи и аналитични интерпретации на художествените текстове формира и собствена история в поколенията.

Сайтът по проекта е създаден изцяло с научна и образователна цел. Освен за ценители, ученици, студенти, преподаватели и изследователи, със своето богато дигитално хранилище сайтът несъмнено ще бъде от полза и в работата на българските училища в чужбина, предоставяйки им богата информационна среда.

Той подрежда в персонални профили богата библиотека от книги за деца и юноши на български писатели предимно от XX век.

Целта му е да обхване не само първи, но и последващи издания, реконструирайки живота на книгата като текст и илюстрация.

„До този момент в дигиталната библиотека са експонирани 815 книги с художествени текстове, 27 книги и 65 статии с критическа рецепция от различни поколения изследователи, както и 63 нови научни разработки, сред които и книга с анкети със съвременни автори“, обяснява доц. Антонова.

Тя посочва, че публикуването на изданията е съгласувано с писатели и илюстратори или с техни наследници, което разширява на свой ред популярността на инициативата.

На сайта са публикувани и течения на български периодични литературно-художествени издания за деца и юноши. Всичко това е възможно благодарение на сътрудничеството с университетските библиотеки на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, на регионалните библиотеки на Велико Търново и Стара Загора, както и на Централната библиотека на БАН. Дигитализирани са и годишнини на списанията: „Искрици“ (1946), „Надежда“ (1900), „Картинна галерия за деца и юноши“ след 1915, „Изгрев“ (1919 – 1921), „Рилски шепот“ (1936 – 1941),  „Ученически другар“ (1898), „Зеница“ (1910 – 1911), „Училище“ (1870 – 1876),  „Пчелица и ред книжки за децата“ (1871), „Звездица“ (1930 – 1932).

Особено важна изследователска цел на проекта е проучването, дигитализирането и систематизираното представяне на архивни документи, което резултира в множество архивни колекции – подредени, както и книгите, в профили по автори.

„До този момент в сътрудничество с Националния литературен музей и Дома музей „Ангел Каралийчев“ по проекта са дигитализирани и експонирани в сайта над 8000 копия на архивни документи от различен характер – ръкописи, спомени, кореспонденция, лични документи, снимки и много други“, посочва моята събеседничка.

Във връзка с проекта учените провеждат и редица други събития.

Сред тях са както научни, така и методически ориентирани – конференции, семинари, творчески работилници и срещи с писатели.

„Централно научно събитие през първия етап беше Националната конференция с международно участие „Пътят на българската литература за деца и юноши“, проведена през 2022 г., а през втория – кръглата маса на тема „Съвременната българска литература за деца и юноши“ от април 2025 г., която поради големия брой заявки за участие се превърна на свой ред в научна конференция“, обяснява доц. Антонова.

Участие във форума взимат представители на различни образователни, научни и артистични организации от различни области – литературоведи, педагози, методици, психолози, библиотекари, архивисти, писатели, илюстратори и куратори.

Научната среща структурира интердисциплинарен подход към съвременния български текст за деца и юноши, като изследва неговата социология, естетика, история, фолклор, методика, илюстрация и битие в дигиталния свят.

Проектът изследва изключително голям корпус от текстове – художествени и литературнокритически, от различни времеви периоди.

Това разнообразие е представено и по време на проведената кръгла маса „Съвременната българска литература за деца и юноши“. Литературнокритическият дискурс обхваща няколко периода в литературния процес на XX и XXI в. – от текстове на класиците Ангел Каралийчев, Дора Габе, Ран Босилек, Константин Константинов, Чичо Стоян, Елин Пелин, Емилиян Станев и на по-малко познатите като автори за деца Фани Попова-Мутафова и Вера Балабанова, през периода на Народната република с разнокалибрен поток от автори и издания, към вече оформящото собствени поколения съвремие на литературата ни за деца.

„Преходът към естетически особености и явления в новите български текстове бе осъществен чрез ярки сравнителни прочити с различен профил: както между български автори от различни периоди: Ангел Каралийчев, Весела Фламбурари и Емил Манчев, така и между автори от различни поколения и националности: Емилиян Станев, Светослав Минков, Елисавета Багряна, Валери Петров, Веса Паспалеева, Детелин Вълков, Мая Дългъчева, Красимир Дамянов, Марин Трошанов, Милен Хальов, Астрид Линдгрен, Оскар Уайлд, Антоан дьо Сент-Екзюпери, Марлен Хаусхофер“, казва тя.

По думите ѝ анализите открояват естетически явления в съвременния жанр на приказката – фентъзито, в модерно стилизирания авантюрен роман, дори в съвременно стилизираното (адаптирано за деца) светеческо житие.

Панорама на авторови имена, издателства, тематични, художествени и жанрови тенденции създават детайлните класации на фондация „Детски книги“ („Бисерче вълшебно“), Детския център на Столична библиотека и филиал „Славейче“ на РНБ „Петко Р. Славейков“ – Велико Търново.

Интерпретацията на отделни произведения, както и панорамните обзори въвеждат в работата на форума и дейността на редица български издателства, обобщени в три периода – възрожденски и поствъзрожденски, период на НРБ и съвременен.

Другата голяма тема в работата на форума е илюстрацията на детската книга.

Тя въвежда дискусията в различните „епохи“ на визуалната интерпретация и рецепция, кореспондирайки с темата за новите визуални решения в оформлението на съвременното издание за деца. Визуалната адаптация на текста включва и сценичната чрез подходите на образователния куклен театър с неговите както естетически и педагогически, така и терапевтични възможности.

На форума присъства и една от големите теми на нашето съвремие – четенето и отношението към него в свят на дигитална трансформация. „Сред водещите теми в презентациите беше именно битието на книгата за деца и юноши в дигиталния свят. Става въпрос за практиките в мултиплатформеното битие на книгата и форматите на „новото четене“ като дигитален, интерактивен, хибриден, включването на аудио- и визуални техники на експониране на съдържанието, включване на добавена реалност, компютърни игри, приложения и уебсайтове“, посочва доц. Антонова.

Тя обяснява, че новите формати са представени с воля да бъдат правилно преценени ползите и рисковете, за да бъдат създадени успешни подходи в стимулирането на четенето чрез възможностите на детето да се превърне в съавтор и автор.

„Представянето на новите формати на книгата естествено се свърза и с една от главните теми на форума – грижата за четенето в днешния свят и възможностите за неговото стимулиране“, допълва тя.

Като друг успешен подход заедно с творческо четене чрез дигиталните формати е определено писането по трудни теми,

което отразява една затихнала в последните десетилетия социокултурна тенденция на запознаване на децата с проблемни явления на битието.

Сред обсъжданите подходи за поощряване на четенето е и проектът „Препоръчай ми книга“, който се заражда в дискусията по време на Втория салон на съвременната българска литература за деца и младежи, провел се във Флоренция в края на 2024 г. с активното участие на преподаватели в българските училища в чужбина.

Проблематизацията на четенето обвърза органично три подхода: психологически, методически и педагогически. „Методическото направление се профилира в наблюдения върху предимствата от интелектуалното пребиваване на децата в осъвременен художествен свят, в който учителят е умел фасилитaтор“, казва моята събеседничка.  По думите ѝ преподаването на литература за деца е ситуирано и анализирано на различни възрастови и образователни нива, включително и в сферата на висшето образование: от детската градина със собствена библиотека през приобщаването на учениците от предучилищна възраст и начален етап към литературните творби и големия им образователен потенциал, през предизвикателствата при структурирането на съвременната читанка, до интерактивните подходи в преподаването на съвременна българска литература за деца и юноши на студенти в образователната степен „бакалавър“.

Педагогическият дискурс обособява и спорни явления от ценностен и езиков характер в съвременния текст за деца.

Освен сайта и кръглата маса, Институтът по литература към БАН подготвя и редица издания.

„До този момент реализирахме три нови издания в книжен и електронен формат: тематична антология „Играта“, обяснява тя. В нея са включени избрани откъси от сп. „Светулка“ (1904 – 1947) и сп. „Детска радост“ (1910 – 1947)“, монографията на Огняна Георгиева-Тенева „Големите периодични издания и литературата за малките“ и сборник с текстове от първата конференция – „Пътят на българската литература за деца и юноши“.

Доц. Антонова посочва, че в момента се структурира втората антология под наслов „Вярата и семейството“. Подготвя се и издание с текстове за деца на Васил Павурджиев, както и сборник с материали от научната конференция „Съвременната българска литература за деца и юноши“.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Писателката Мария Лалева: Словото е визитната картичка на човека Ученици свирят литература Default ThumbnailSocialisation and Resocialisation of “Feral” Children (On Examples from Folklore and Literary Works) Литературата в последните български банкноти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags архивни документибългарски авторилитературалитература за деца и младежиНа фокуспроучванесайтФонд „Научни изследвания“

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Два златни и два сребърни медала за олимпийския ни отбор по информатика

Next article

Ако имате дърводелски умения, покажете ги!

Next article
Ако имате дърводелски умения, покажете ги!

Ако имате дърводелски умения, покажете ги!

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"