"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 33, 21-27.08.2025 г.

Приобщаване по нидерландски

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
25-08-2025
in Брой 33, 21-27.08.2025 г.
A A

Светлана Храброва е учител по български език с над 20 години опит. Докторант е  във Великотърновския университет, бивш директор на общинско училище в България, експерт в граждански организации. Живее в Нидерландия, където работи с български деца.

 

Интервюто взе Мая ПАДЕШКА

 

– Г-жо Храброва, всички сме чували за многообразието от култури и езици в Нидерландия. Как местните институции работят в контекста на това многообразие? Каква е тяхната политика спрямо общностите?

– Нидерландският модел за работа с мигрантски общности се основава на принципа на приобщаваща интеграция, която не изисква отказ от културната и езикова идентичност, а напротив – насърчава я като основа за социална устойчивост. В този модел местните власти, гражданските организации и социалните партньори работят заедно, за да създадат среда, в която всяка култура има място, а езиковото и културното многообразие се разглеждат като ценен ресурс.

– Вие живеете и работите в Ротердам, каква е ситуацията там?

– В Ротердам, където живеят представители на над 170 националности, визията, която очертах по-горе, е конкретизирана чрез активни политики на общината за подкрепа на локални инициативи, които насърчават участието на родителите и децата в образованието и обществения живот; поддържат езика и културата на произхода като част от идентичността на децата; създават връзки между различни културни общности чрез събития и програми. Наши партньори в това отношение са две организации: MARA и WMO Radar.

MARA е неправителствена организация, която работи с мигрантски общности чрез създаване на платформи за културен обмен, образование и социална подкрепа. Организацията е силно ангажирана с идеята, че майчиният език и културната памет са основа за увереност и социална реализация. MARA работи с представители на различни общности – от африкански до източноевропейски, включително българската. WMO Radar е изпълнител на социални услуги в Ротердам и действа като връзка между общността и институциите – CJG (центрове за грижа за младежта), училища, детски градини и здравни служби. Организацията насърчава доброволчеството, активното родителство и достъпа до услуги за уязвими групи. Част от дейността ѝ включва подкрепа за инициативи, които запазват езиковата и културната идентичност на децата, като по този начин подпомагат и тяхната по-успешна интеграция. Така ротердамският модел се отличава с уважение към културните различия, фокус върху ранното детско развитие и сътрудничество между институции и местни общности.

– Разкажете за мястото на българския език и култура в тази пъстра палитра от култури и езици.

– В мултикултурния Ротердам българските деца и техните семейства намират място за среща, празник и споделяне на културната си идентичност. Подкрепени от фондациите MARA, WMO Radar и Община Ротердам, редица инициативи през последните месеци създадоха силно чувство за принадлежност сред българската общност и представиха културното ни богатство пред широката публика. През 2024 и 2025 година бяха организирани поредица от празнични събития, насочени към деца и семейства, а на сцената им блестяха те – децата ни, със своя талант, артистичност и българска реч. Ще спомена само част от празниците:  Коледен празник с игри за децата, викторина за родителите, много български песни и стихове и уютна атмосфера; пролетен ден с игри, кулинарни изненади и засаждане на цвете, както в градинката на баба в България; Великденски пикник на открито, съчетаващ традиции и съвременни игри; празнуване на 1 юни – Международния ден на детето, под мотото „От буквите до мечтите – пътешествие в света на игрите“, с езикови, артистични и логически кътове и отбелязване на 1170 години от създаването на глаголицата; открито четене в българската секция на общинската библиотека с четене, творчески работилници и кът с български книги; участие във фестивала „Голямата среща на съседите“ в Карнисе, където България беше представена с трапеза, носии, фолклор и посрещане на кмета на Ротердам г-жа Схаутен с хляб и сол по стара българска традиция. Гостите бяха впечатлени от знанията и излъчването на нашите деца, а всеки получи вързопче с шарена сол, приготвена от жените в село Попица – ароматен символ на българското гостоприемство.

– На какво според Вас се дължи тази „отвореност“ на нидерландските институции към многоезичието?

– Местните експерти виждат в дву- и многоезичието богатство, не бариера. Холандски експерти и учители все по-често подчертават факта, че успешната интеграция започва с уважение към майчиния език. Децата, които говорят свободно български у дома, по-лесно усвояват нидерландския език в училище, по-уверени са и се справят по-добре. MARA и WMO Radar подкрепят тази визия и инвестират в инициативи, които развиват двуезичието като богатство, а не като пречка. Българският език е мост към културната идентичност, към баба и дядо, към усещането за принадлежност.

– Как и защо решихте да създадете български център в сърцето на Ротердам?

– След работни срещи и консултации с родители и експерти, екипът ни създаде модел с пет устойчиви дейности, които ще се реализират в българския център „Хоризонти“ и поставят акцент върху езика и подкрепата за семейството: „Играй и расти (0 – 4 г.)“ – игрова група с езикови и сензорни занимания за деца и родители; „Вълшебна дума / Toverwoord (4 – 7 г.)“ – приказни ателиета с кукли, рисуване и четене на български и нидерландски език; „Мама кафе“ – неформални срещи с родители и гост-лектори по теми като сън, храна, език, поведение и ранна грижа; „Голямата маса“ – сезонни празници с песни, храна и участие на цялото семейство; „Родителски компас“ – курс за ориентация в холандската система: субсидии, CJG, образование и културни различия. Този модел отговаря на реални нужди, насърчава социализацията и достъпа до институции, създава приобщаваща среда и работи с постоянство и дълбочина.

– Кой стои зад този проект? Кои са лицата на тази прекрасна инициатива?

– Нито една идея не би се осъществила без отдадеността на хората, които вярват в езика, децата и общността: Сефа Акбулут – дете от мигрантско семейство, днес вдъхновяващ лидерк, която обединява и насърчава; има място в сърцето си за децата от Африка, за които построява училище, до България и нейните слънчеви хора. С вяра, че именно майчиният език е езикът на душата; Живко Ташков – начален учител с голямо сърце и мисия за ранно езиково развитие; Стефка Стоянова – майстор на четката, която превръща детските идеи в изкуство;  Данаил Ангелов – ръководител на фолклорен клуб „Северняшки ритми“, който вдъхновява с ритмите на България и обучава младото поколение в любов към традициите; Ренета Танева – активен родител, двигател на общностни инициативи, с принос към организацията и свързаността между българските семейства.

– И разбира се, Вие самата – Светлана Храброва, визионер и филолог с научен фокус върху българския език в чуждоезикова среда, която вярва, че езикът е код на културната идентичност.

– Ако мога да добавя, човек, който вярва, че езикът не трябва просто да се преподава – той трябва да се преживява. За мен българският език е памет, идентичност и път към вътрешната свобода.

– Благодаря Ви за този разговор, пожелавам Ви успех!

Your Image Description

Свързани статии:

Димитър Асенов, директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти: Учителят на XXI век е в нова роля Доц. Елка Трайкова, научен секретар на направление „Културно-историческо наследство и национална идентичност“ в БАН: Трудно се възстановяват изгубени позиции Ангел Стойков, председател на Националното представителство на студентските съвети: Скъсява се връзката между бизнеса и висшето образование Зам.-кметът на Бургас Михаил Ненов разказва за проектите и иновациите на морската община в образователната сфераМихаил Ненов, зам.-кмет на Община Бургас:  Със съвременната среда за обучение стимулираме мотивацията за учене

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags български центърезиково и културно многообразиеИнтервюНидерландияприобщаваща интеграцияработа с мигрантски общностиРотердамСъбеседник

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

В градовете охлаждане няма

Next article

Google дарява нови 150 000 щатски долара на INSAIT

Next article
Google дарява нови 150 000 щатски долара на INSAIT

Google дарява нови 150 000 щатски долара на INSAIT

Рекорден брой участници в националните студентски летни игри „Летен университет“

Рекорден брой участници в националните студентски летни игри „Летен университет“

В над 400 училища ще се проведе матура по профилиращ предмет или по професия

За осигуряването на кадри за бизнеса разсъждаваха учениците на изпита по професия и по профилиращ предмет

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"