"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 40, 09-15.10.2025 г.

Юлиана Ефремова, началник на РУО – Перник: Отговорни сме да научим децата да мислят критично

Зина Соколова by Zina Sokolova
10-10-2025
in Брой 40, 09-15.10.2025 г.
A A
Снимка Личен архив

Юлияна Ефремова е била директор на Професионалната гимназия по икономика и заместник-директор на Професионалната гимназия по облекло и туризъм в Перник. Работила е като учител и възпитател.

Преди да спечели конкурса за началник на Регионалното управление на образованието – Перник, в продължение на 10 години е началник на отдел „Образование, култура и младежки дейности“ в местната община.

 

Интервюто взе Зина СОКОЛОВА

 

– Госпожо Ефремова, какво е първото, с което се захващате като началник на РУО – Перник? 

– Трябва да направя цялостен преглед и анализ на състоянието на образователната система в региона. Това включва срещи с директори, учители и всички заинтересовани страни, с които да идентифицираме основните проблеми и приоритети. Освен това ще се направи и анализ на образователните резултати и прилаганите учебни практики.

– Кои са най-спешните задачи?

– Първата задача бе да осигурим нормалното начало на учебната година. Направена бе проверка на готовността на училищата и детските градини, което включва сграден фонд, кадрово осигуряване, наличие на учебници и учебни помагала.

Следващата задача е свързана с преглед на административната организация в РУО, а именно – запознах се с екипа и цялостната вътрешна координация. Проведох работна среща с директорите на образователни институции в област Перник.

– Какви са целите, които си поставяте?

– Усилията ми ще са насочени към повишаване качеството на образование в област Перник, което включва подкрепа на училищните екипи и насърчаване към иновации в преподаването.

Равният достъп до образование също е важен приоритет, който ще бъде осъществен чрез прилагане на политики за включване на всички ученици,  както и превенция на отпадането от училище.

– Имате ли готова програма за работа?

– Програмата ми включва както краткосрочни, така и дългосрочни приоритети, насочени към подобряване на работата на РУО – Перник, и подкрепа на образователните институции в региона. Ще подкрепям въвеждането на иновативни образователни решения и мерки за привличане и задържане на млади учители в образователната система.

Акцент е и насърчаването на квалификационните дейности и обмяната на добри практики. Ще работя и за засилване на сътрудничеството с общините и социалните служби, за да не допуснем отпадане на деца и ученици.

За тази цел ще провеждам редовни срещи с образователната общност, както и ще настоявам за поддържане на диалог с родителите, местната власт и институциите.

– Какви са основните предизвикателства пред Вас?

– Основното предизвикателство е времето, в което живеем. Навлизаме в дигиталната епоха на изкуствения интелект и е много важно да успеем да го използваме разумно и целенасочено.

Вярвам, че децата трябва да могат да се пазят от опасности в мрежата, но и да се ориентират в онлайн света с отговорност и знание, с каквато се движат в реалния свят. Носим отговорността да ги научим да бъдат внимателни и да мислят критично. Защото дигиталният свят не е просто технология, а област, в която комуникацията има същите предизвикателства, както и светът, в който живеем.

– Кое от досегашната практика в работата на Регионалното управление ще продължите? Подготвяте ли някакви промени?

– В Регионалното управление на образованието има изградени добри практики, които заслужават да бъдат съхранени и доразвити. Сред тях са добрата комуникация с директорите на образователни институции, своевременното администриране на националните програми, както и отчетността по тях, професионализмът на експертния екип в РУО – Перник, който има ключова роля в методическата подкрепа и контролната дейност, подкрепата за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти чрез обучения, обмяна на опит и вътрешноинституционално сътрудничество.

– Според Вас кои са най-силните страни на образованието в Перник и областта?

– В област Перник има установено сътрудничество между образователните институции и общините, което е добра основа за съвместни инициативи. Директорите и учителите в региона имат необходимия опит и квалификация, както и доказани педагогически умения. В редица училища се наблюдава прилагане на съвременни образователни методи и активно участие в национални и международни проекти.

Училищата развиват извънкласни дейности, реализират културни проекти и следват традиции, които изграждат у учениците ценности, свързани с историята и идентичността на региона.

Въпреки демографските предизвикателства в региона функционира стабилна мрежа от училища и детски градини, която осигурява достъп до образование както в градските училища, така и в по-малките населени места.

– Кои са новите неща, с които започва учебната година?

– През учебната 2025/2026 г. ще имаме нов формат на НВО след VII и Х клас, като акцентът е върху това да се намали заучаването и да се увеличи умението за приложимост на придобитите знания в практически ситуации.

През тази учебна година МОН предлага за изпълнение 24 национални програми, като две от тях са нови – „Бъдеще за таланти“ и „Умения на фокус“. Целта на тези програми е да се подкрепят учениците с изявени таланти и  подготовката им  по математика, информатика и природни науки да бъде ефективна и практически приложима.

– Има ли ремонти, които не са приключени?

– В едно от училищата в региона ремонтните дейности ще продължат до началото на ноември, но няма да пречат на учебния процес.

– Как се изпълни план-приемът тази година? Намалява ли броят на децата?

– Общото изпълнение на реализирания държавен прием през тази година е 97,4%. От утвърдените 38 паралелки са реализирани 37.

Но предвид развитието на демографските процеси през последните години, броят на учениците, които придобиват средно образование, намалява.

– Имате ли проблеми с обхвата на учениците?

– Подобно на много други региони в страната, в Перник и областта съществуват предизвикателства, свързани с пълния обхват и задържането на учениците в образователната система. Ще се опитам да подобря комуникацията с родителите чрез кампании и срещи по места.

Регионалното управление на образованието ще наложи стриктен контрол върху изпълнението на задължението за предучилищно и училищно образование и ще вземе участие в работата по Механизма за обхват и задържане на децата и учениците съвместно с общините, Дирекция „Социално подпомагане“ и МВР.

Моята цел е не само да върнем децата в класните стаи, но и да ги задържим чрез смислено и мотивиращо образование.

– Как стои въпросът с дисциплината в училище?

– В повечето училища в региона дисциплината се поддържа на добро ниво, благодарение на установени вътрешни правила и активната роля на учителите и училищните ръководства. Учениците са запознати с очакванията и нормите на поведение.

Основен приоритет остава създаването на подкрепяща и мотивираща атмосфера, която насърчава дисциплината чрез диалог и разбиране, а не само чрез наказания.

– Има ли недостиг на кадри в системата?

– Образователната система в област Перник е кадрово обезпечена. Учебната година започна нормално, има необходимите педагогически специалисти.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailPerception and Evaluation of Text from an Interview with a Real Person and an Interview with an Artificial Intelligence Стивън Куест, генерален директор на Съвместния изследователски център на ЕК: Изправени сме пред големи предизвикателства Носител на наградата „Тюринг“ с публична лекция в Софийския университет Default ThumbnailDigital Competence in the Training of Future Teachers of History and Civilizations – Reality and Prospects

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags изкуствен интелектиновации в преподаванетоИнтервюкритично мислененов формат на НВО след VII и Х класПерникплан-приемРУО – Перник

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Снимка на броя: На гости в тренировъчния център на ВМА

Next article

За термина ейджизъм

Next article
За обидните думи

За термина ейджизъм

ТКЗС – драмата, сполетяла българското село

ТКЗС – драмата, сполетяла българското село

„Училище за успех“ търси нови посоки за образование

„Училище за успех“ търси нови посоки за образование

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"