"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 48, 04-10.12.2025 г.

МОН публикува концепции за промяна на учебните програми

Стела Маринова by Стела Маринова
04-12-2025
in Брой 48, 04-10.12.2025 г.
A A

„Започваме обсъждане на учебните програми и възможностите за отклонения в тях на училищно ниво“, обяви просветният министър Красимир Вълчев на дискусията, организирана от МОН с учители, директори, родители, представители на синдикатите, академичните среди и неправителствения сектор.

Междувременно МОН публикува за обществено обсъждане в обособена рубрика на своята интернет страница концепции за промяна на учебните програми по различни предмети за прогимназиален и гимназиален етап.

Предложена е визия как трябва да изглеждат учебните програми по предметите

гражданско образование, история и цивилизации, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, география и икономика, български език и литература, изобразително изкуство, биология и здравно образование и философия, както и в областта на информационните технологии.

Концепциите по отделните предмети са създадени основно от учители, преподаватели и изследователи от висши училища и научни институти и координирани от експерти от МОН върху основата на представената от Министерството през февруари 2025 г. за широко обществено обсъждане обща Концепция за промяна на учебните програми.

Тези концептуални рамки ще служат като задания на работните групи, които ще разработват новите учебни програми. Всяка от концепциите представя необходимостта от промяна, отделни акценти в учебното съдържание по образователни етапи, специфични методи и форми на оценяване, обвързаност на обучението с възпитателните функции на училището, както и резултатите от промяната.

Общата цел е замяна на доминиращата култура на заучаване и възпроизвеждане

с разбиране на основополагащи знания и превръщането им в умения, приложими в реалния живот. Специален фокус се поставя върху целенасоченото развиване на функционална грамотност, формирането на ценностни нагласи, социално-емоционалната интелигентност и изграждането на трайна мотивация за учене.

В концепциите, наред с традиционните форми за оценяване,

особен акцент се поставя върху формиращо оценяване и към оценяване на уменията на учениците –

т.е. на това, което могат да направят с наученото. Залага се и на повече лабораторна работа, опити и STEM проекти по природните науки, на повече творчески и експериментални задачи, на решаването на казуси, презентации и дебати, на развитие на уменията за логическа аргументация.

Предвижда се допълване на всяка учебна програма с дескриптори, ориентирани към различните нива на постигане на най-значимите очаквани резултати, които да подпомогнат вътрешното оценяване и да гарантират обективност и съпоставимост.

Допълването на учебните програми с методически указания към учителите пък е от ключово значение за промяната на доминиращата култура на заучаване и за нейното префокусиране към функционалност на знанията, се посочва в информацията на сайта на МОН.

В момента проектите на концепции се представят на работни срещи в МОН,

в които участват учители, експерти от РУО и университетски преподаватели от цялата страна. Дискусиите между участниците помагат за оптимизиране на проектите.

Предвид различния момент, в който се осъществява представянето на отделните проекти на концепции, тяхното оповестяване на сайта на МОН ще става постепенно. В следващите няколко месеца се предвиждат обсъждания и дискусии в професионални общности.

Обществената консултация по публикуваните документи продължава до 28 февруари.

След финализиране на обсъжданията и усъвършенстване на концепциите ще започне и разработването на проектите на новите учебни програми, посочват от МОН.

„Доколкото анализите показват, че обучението в начален етап не се нуждае от изцяло нови учебни програми, а само от тяхното осъвременяване, проектите на концепции, които предлагаме за обсъждане, са ориентирани предимно към обучението в прогимназиален етап и в средната степен на образование. При разработването на новите учебни програми обаче ще се отчете нуждата и от хоризонталната (между предметите), и от вертикалната им обвързаност (в рамките на предмета) и в този смисъл ще се включи и началният етап“, пише още на страницата на МОН.

Your Image Description

Свързани статии:

Деветокласниците са се справили най-добре по биология на теста за проверка на уменията по природни наукиМОН: Деветокласниците са се справили най-добре по биология на теста по природни науки МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас Министър Красимир Вълчев: Необходим е ръст на заплатите в регионалните управления на образованието Министър Вълчев откри обновени общежития за над 1200 бъдещи инженери и спортисти в София

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ДенятконцепцияМинистър Красимир ВълчевмодернизиранеМОНосъвременяванепромяна на учебните програмиработни групиуменияформиращо оценяване

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2025, година XCVII

Next article

Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото

Next article
Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото

Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото

Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център

Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2025, година XXXIII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"