"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Новини Новини 2025 Брой 49, 11-17.12.2025 г.

Японците го могат най-добре

Катерина Ковачева by Катерина Ковачева
14-12-2025
in Брой 49, 11-17.12.2025 г.
A A
Снимка SG Kindergarten and Nursery

Японските детски градини често изпъкват – не само като образователни пространства, но и като внимателно проектирани среди, които отразяват една философия: детството не е просто за научаване на факти, а за растеж, изследване и усещане за принадлежност към света. В Япония много детски градини (и ясли) са архитектурно замислени така, че да насърчават детското любопитство, безопасността, чувството за общност и връзката с природата.

Архитектура като учител: дизайн, който вдъхновява

Добър пример е сътрудничеството между HIBINOSEKKEI, Kids Design Labo и Youji no Shiro, които през 2023 г. завършват SG Kindergarten and Nursery в град Каторѝ, префектура Чиба. Те преосмислят традиционната японска градска къща (мачия) – с дървени фасади и решетъчни елементи, за да създадат пространство, в което децата се чувстват свързани с местната култура и история.

За разлика от стерилните и безлични училищни сгради подобни детски градини използват тактилни материали, топла дървесина, естествена светлина и пропорции, съобразени с мащаба на децата – съчетавайки традицията с модерни педагогически идеи. Архитектурата е не просто фон, а основен елемент: тя оформя начина, по който децата учат, взаимодействат, чувстват се защитени и развиват чувство за принадлежност.

Дворове, градини, покриви за игра: природата вътре – и отвън

В много японски ясли границата между „вън“ и „вътре“ умишлено се размива. В Amanenomori Nursery School на Aisaka Architects’ Atelier (в град Фунабаши) сградата е пръстеновидна: административните помещения са изнесени в периферията, а центърът е двор игрално пространство под открито небе – с дървени настилки, пързалки, мостчета и тунели. Класните стаи се отварят директно към този общ външен център, така че децата се движат свободно между вътрешна и външна игра.

Друг пример е Yutaka Kindergarten в Сайтама, проектирана от Sugawaradaisuke като последователност от „градини“: „градина на движението“, „градина на покоя“ и „покривна градина“. Идеята е детската градина да бъде „градина за деца“, предлагаща разнообразни пространствени преживявания – спокойствие, активност, отдих, като едновременно с това напомня за природата и стимулира сетивата.

Тези подходи отразяват убеждението, че децата се развиват по-добре, когато са в досег с природни елементи, движение, чист въздух и външна среда – дори в рамките на институционална сграда.

Иновативни идеи: от къща за игра до общностен център

Понякога японската предучилищна архитектура надхвърля всякакви традиционни представи. Например HIBINOSEKKEI + Youji no Shiro създават малка дървена „къща“ с площ само 15 кв. м – Ouchi House – вътре в детска градина, където децата могат да играят на „възрастни“: да готвят, да чистят, да перат, дори „да пускат отоплението“. Целта е да се провокират свободна игра, въображение и самостоятелност – децата не просто използват играчки, а пресъздават реалния свят.

Друг подход превръща детската градина в част от общността. Yamaikarashi Nursery School в Ниигата, проектирана от Takeru Shoji Architects, се вписва в околното селище: коридори и дървени пътеки се разливат навън, създавайки сенчести проходи, открити пространства и дизайн, който кани местните жители да общуват. Така детската градина се превръща от изолирана институция в общностен център, укрепвайки връзките между поколенията.

Педагогика чрез архитектура: пространството като възпитател

Тези архитектурни решения показват ясното разбиране, че пространството възпитава. Вместо сградата да се разглежда като „стени и стаи“, японските архитекти често я третират като активен участник в израстването на детето – пространство, което насърчава изследването, подкрепя благополучието, изгражда общност и оформя поведението.

Използването на естествени материали, светлина, открити площи, градини, общи пространства и плавни вътрешно-външни преходи отразява холистичната концепция за детството – като социално, емоционално, физическо и културно развитие.


Your Image Description

Свързани статии:

7. ДГ "Детелина"Столичната 7. ДГ „Детелина“ стимулира желанието на децата за среща с различни литературни произведения Родители и деца учат математика чрез приказки По следите на психоаналитика Франсоаз Долто в България Инвестициите в образованието продължават

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags архитектуравдъхновениеградинидвороведетска градинадецаестествени материалииновативни идеиКомпасобразователни пространстваPedagogika-Pedagogyпокриви за играЯпония

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Домът на три поколения варненци

Next article

Младите хора се нуждаят най-много от нашата подкрепа

Next article
Младите хора се нуждаят най-много от нашата подкрепа

Младите хора се нуждаят най-много от нашата подкрепа

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"