"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 9, 06-12.03.2025 г.

Децата в ДГ „Елица“ Сливен опознават света около себе си чрез игра

Диляна Кочева от Диляна Кочева
07-03-2025
in Брой 9, 06-12.03.2025 г., Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.
A A
Снимки ДГ „Елица“-Сливен

От тази учебна година Министерството на образованието и науката започва да прилага пилотно педагогическата практика „Утринна история“ в София, Велико Търново, Пазарджик, Сливен и Плевен.  Инициативата е насочена към децата от яслените групи и има за цел да спомогне за познавателното и социално-емоционалното им развитие през най-важните ранни години от живота им. „Утринна история“ успешно надгражда вече прилаганата над четири години педагогическа практика „Утринна приказка“ в повече от 50 детски години в страната.

Марияна Чолакова, директор

„Работим изключително добре с родителите. Те приеха идеята за „Утринна история“ с отворени обятия и много често се включват в различните дейности“, казва за „Аз-буки“ директорката на ДГ „Елица“ в Сливен Марияна Чолакова. В детската градина прилагат пилотната педагогическа практика на МОН от близо пет месеца и в двете си яслени групи. Целият екип е на мнение, че тя е изключително полезна за децата и напълно съобразена с възрастта им.

Директорката разказва, че за нея сред най-големите предимства на „Утринната история“ е възможността децата от най-ранна възраст да се учат да спазват правила. Всичко това се осъществява посредством така нареченият „ритуал“ – а именно, че структурата на всяка „Утринна история“ е една и съща. По този начин децата знаят как започва и как свършва заниманието, след коя дейност какво следва.

 

„Ритуалът е подготовка за бъдещето, за да могат децата и учениците да спазват правила и да изграждат навици. Правят го, играейки, без да се натоварват излишно. Така че това се отразява благоприятно върху тях. Не правят нищо по-различно от това, което правят всеки ден“, посочва тя.

По време на „Утринна история“ работят по тема, а играта е подчинена на нея.

„Разказването на история в яслата не е като да преподадеш нов урок в училище. Децата не учат като ученици. Всичко преминава в игрова форма. За тях това е обикновена игра, която е систематизирана и специално подготвена от медицинските сестри. Те много добре знаят какво правят“, обяснява директорката.

 

В яслените групи на ДГ „Елица“ работят по три медицински сестри във всяка – общо шест. Всички те са преминали специално обучение, за да могат да работят по новия начин.

Съвместно обучение преминават медицинските сестри от трите детски градини с яслени групи в региона. Това са ДГ „Елица“ и ДГ „Еделвайс“ в Сливен и ДГ „Тракийче“ в Нова Загора.

Обучението на специалистите,

които се грижат за децата, се организира от Министерството на образованието и науката и Регионалното управление на образованието в Сливен в партньорство с местната община.

Научни ръководители на образователната практика са проф. д-р Даниела Тасевска и доц. д-р Емил Бузов от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Мартина Ранкова, медицинска сестра

„Веднага след като се върнах от първата среща, започнахме с колегите в детската градина да обсъждаме какво, как и защо ще се случи“, разказва пред „Аз-буки“ една от медицинските сестри, участвали в обучението – Мартина Ранкова от ДГ „Елица“.

Споделя, че цяло лято са се подготвяли. Първо започват с интериора. Купуват различни образователни материали и украсяват стените. И не на последно място, самите те инвестират много време в самоподготовка за новия начин на преподаване и за съставяне на образователни материали.

„По време на обучението ни бе представен нов подход на поднасяне на информация. Най-простичко обяснено „Утринна история“ е умението да поднесеш нещо ново, интересно и полезно чрез игра. Това е много важно. Защото, ако не събудим интереса на детето, няма как да го ангажираме и задържим вниманието му“, посочва тя.

Подготвяйки се за работа, обособяват няколко тематични пространства – центрове по музика, изкуство, наука, образование и семейство, който е един от най-важните.

„Направихме специална стая, която нарекохме „Семейство“. Благодарение на нея новите деца по-лесно се адаптират и социализират“, казва Ранкова.

Всеки от центровете има важна роля за психическото и физическото развитие на детето. С тяхна помощ развиват и умения за ограмотяване и самоопознаване. Всяка „Утринна история“ е посветена

на едно от четирите годишни времена.

А за разглеждането на всеки сезон се отделят по три месеца. „Започнахме от есента, тъй като учебната година започна тогава. Успяхме да запалим родителите с тази нова инициатива, която срещна голяма подкрепа“, казва медицинската сестра. Не пропуска да благодари и на родителската общност, която много помага по време на заниманията в различните центрове. Майките и бащите споделят с екипа, че са изключително благодарни за възможността да наблюдават как се държат децата им в съвсем различна обстановка от тази, в която са свикнали да ги виждат.

„Изключително приятно ни е, че ни се доверяват и виждат, че децата им са спокойни в тази среда, защото за един родител това е най-важното. По интересен и забавен начин се опитваме да научим децата на нови неща“, казва Ранкова.

Разказва, че работейки по голямата тема „Есен“, излизат с децата в двора да събират листа, с които след това изработват интересни апликации.

„Държим децата да пипат, да се цапат и да са щастливи“, посочва тя. Така чрез собствения си опит успяват да трупат нови знания.

 

Определя „Утринната история“ като напълно успешна. Опитът ѝ показва, че благодарение на нея

децата се адаптират много по-лесно и бързо.

Разбира се, понякога това зависи и от индивидуалните особености на всяко дете, но досега не е имало случай, когато „Утринна история“ за деня да не успее да му привлече вниманието на всички.

„Имаме ритуал – например, когато звъни звънчето, те знаят, че идва някое животно или приказен герой, който ще им разкаже нещо интересно и ще им сподели нещо увлекателно“, обяснява Ранкова.

Сред последните теми, които разглеждат, е

„Вълшебството на водата“.

Въвеждат децата в новата история посредством герой, който сами адаптират. „Това може да са кукли за ръка, плюшени играчки или изработени от нас приказни герои. Разиграваме пред децата етюд, съобразен в темата.

При малките деца няма как да започнеш с думите: „Днес ще правим това или онова. Всичко трябва да започне под формата на интересен разказ, за да успееш да провокираш любопитството им и самите те да поискат да се включат в заниманията“, уточнява тя.

В темата за водата са включени риболов, опознаване на животинския и растителния свят на морското дъно, пеене на песнички и рецитиране на стихчета за водата.

„Разказахме им за различните състояния на водата – когато е студено, снегът става на сняг, а когато е топло, слънцето я погалва и тя се издига в небето, за да стане дъга. По този начин се опитваме да ги заинтригуваме, за да научат нещо полезно и да направят връзка с това, което виждат във всекидневието си“, завършва Мартина Ранкова.

При тях винаги е интересно
Децата получават знания и създават приятелства
Адаптацията е лесна

Децата получават знания чрез опита
По време на обучението

Your Image Description

Свързани статии:

Изкуството да уважаваш: В СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен, възпитават децата на толерантност Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен На музей от Лом до София с VR очила Първо място за ПМГ – Кюстендил, в конкурса „Пространство и време“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags "Утринна история"детски яслипедагогическа практикаРегионисъвместно обучение

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Уважаеми читатели

Next article

Трудният просперитет: недоволството и противниците на зърнения бум от 1846 – 1847 г. в османските Балкани

Next article

Трудният просперитет: недоволството и противниците на зърнения бум от 1846 – 1847 г. в османските Балкани

FOREST MANAGEMENT RESPONSIBILITY SURVEY OF FOREST LAND OWNERS AND MANAGERS

The Project for Joint Occupation of Eastern Rumelia

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"