"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025

Експерти: Обучението по медийна грамотност трябва да започва от най-ранна възраст

Стела Маринова от Стела Маринова
27-03-2025
in Новини 2025
A A
Снимка Авторът

Обучението за медийна грамотност трябва да започва от най-ранна възраст. Около това се обединиха участниците в панела, посветен на добри примери за действия и сътрудничество в областта на медийната грамотност в училища, в рамките на форума „Медийната грамотност – формулата на Скандинавския север за устойчиво общество“.

Събитието се организира от посолствата на Дания, Финландия и Швеция в България, дипломатическата мисия на Норвегия в България със седалище в Букурещ и Дигиталната национална коалиция. То събра експерти, политици, преподаватели и младежки лидери.

Учебните програми и инструментариумът, който използват учителите, трябва да бъдат насочени към това да дават реални умения за живота.

„Медийната грамотност е част от базовия пакет на умения“, отбеляза Наталия Митева, съветник на министъра на образованието и науката.

Тя посочи още, че преподаването на медийна грамотност трябва да започне още от момента, в който децата започнат да имат достъп до информация и дигитални устройства. На мнение, че запознаването с темата трябва да започне от най-ранна детска възраст, е и Люба Йорданова от фондация „Заедно в час“.

Тя коментира, че медийната грамотност не трябва да се разделя като отделен предмет.

„Това са умения, които могат да се развиват през различни преживявания на учениците дори когато са на излет в гората или градина“, посочи Люба Йорданова.

И допълни, че темата може да бъде адаптирана спрямо нуждите и интересите на учениците на конкретния преподавател. Тя даде за пример как учител по история поставя задача на учениците да влязат в ролята на журналисти по време на Първата и на Втората световна война и да създадат пропагандни вестници. Всяка група получава насоки гледната точка на коя воюваща страна да заеме. Учениците трябва да изследват материала по история, реалните факти, които са се случили през това време и пишейки материалите, да им придадат акцент на страната, чиято позиция е трябвало да заемат. По този начин те се запознават с учебния материал, но в същото време развиват и уменията си за критическо мислене, четивна и медийна грамотност.

Чуждестранните експерти също подкрепят тази теза. Лаури Палса, който е постодокторант във Университета на Ювяскюля и председател на Финландското общество за медийно образование, посочи, че в скандинавската държава темата за медийната грамотност е интегрирана в учебния план. Затова започва още от детската градина, а и дори и преди децата да проговорят.

Лаури Палса отбеляза, че медийната грамотност не се отнася само до цифровите медии, а и до всички медии, които присъстват в живота на детето

– това могат да са книжки с приказки, снимки. Дава пример с 4-годишни, които са си играли на водещи на телевизионно предаване в детската градина, в което едното дете е водещ, а останалите – гости. Това им помага да разберат как работят новинарските емисии, използвайки игрите.

Подобрен пример дава и Матиас Нимгорд, психолог в Центъра за дигитална грижа за младежи в Дания. Той посочва, че там могат да бъдат видени деца, които си играят на инфлуенсъри, които за тях са дигитални ролеви модели. Докато се правят на инфлуенсъри, децата започват да осъзнават какво означава да имаш публика, да си този, който отправя посланията. По думите му има и други чудесни примери как да се работи за медийна грамотност през игра.

Матиас Нимгорд също е съгласен, че началото на заниманията, свързани с медийната грамотност, трябва да бъде дадено още във фазата на ранно детско развитие. И отбелязва, че това не означава децата да работят с телефони.

„Може да излезем с децата навън с предложение да направим снимка. Тогава те научават какво означава да направиш снимка и че за да заснемеш друг човек, ти трябва да имаш неговото съгласие“, посочва той.

Психологът обръща внимание на подкрепата, която трябва да бъде оказана на учителите и родителите, които не се чувстват достатъчно уверени в сферата на медийната грамотност.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Разработваме стандарт за образование и грижи за децата до три години INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България Министър ГалинЦоков направи първа копка за изграждането на пристройка с 8 модерно оборудвани класни стаи на Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“Разширяват Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“ Кампания "Препоръчай ми книга"Препоръчай ми книга

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денятдигитална и медийна грамотностранна детска възрастранно детско развитиеСкандинавски модел

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Започва априлското състезание по четене на „Книговище“

Next article

Вестник „Аз-буки“ – брой 12/2025 г.

Next article
Вестник „Аз-буки“ – брой 12/2025 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 12/2025 г.

Министър Вълчев: За да бъдем успешни, трябва да мотивираме студентите ни да учат всеки ден

Министър Вълчев: За да бъдем успешни, трябва да мотивираме студентите ни да учат всеки ден

Комуникация и философия

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"