"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Министър Красимир Вълчев: За да расте икономиката, ще са ни нужни повече дигитални създатели

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
06-10-2025
in Новини 2025
A A
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев участва в Младежкия икономически форум в УНСС, организиран от Студентския съвет на висшето училище
Снимки Пресцентър на МОН

„Изкуственият интелект ще концентрира силна добавена стойност, но и ще увеличи неравенствата между страните. Икономиката ни ще расте, ако имаме повече дигитални създатели, а не само ползватели.“ Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред студенти по време на Младежкия икономически форум в УНСС, съобщава Пресцентърът на МОН.

Темата на събитието, организирано от 2003 г. от Студентския съвет на УНСС, тази година е „Перспективи и предизвикателства пред младите хора и висшите училища в ерата на изкуствения интелект“.

Просветният министър цитира изследвания, според които изкуственият интелект ще удвои брутния вътрешен продукт на света в следващите 15 години, но това нарастване на икономиката ще е неравномерно.

„Дали ще вземем повече, или по-малко от това преразпределение, зависи от това дали ще имаме повече дигитални създатели. За да имаме такива, са ни нужни повече хора, които учат математика, физика и химия“, обясни министър Вълчев.

Той припомни, че една от програмите на МОН е именно да възпроизведе математическите школи и тези по природни науки. По думите му Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет взема най-добрите математици от училищата в България, защото хора с познания и умения са необходими за създаване на изкуствен интелект.

Министър Вълчев отбеляза още, че изкуственият интелект ще спестява много време и ще увеличава производителността. Това означава, че част от професиите, свързани с високо специализиран труд, ще имат нужда от по-малко работни места. По думите му

в бъдеще все по-важни ще стават базовите знания и умения.

Те правят един млад човек по-функционален и приспособен и му помагат по-лесно да се адаптира към промяната в професията.

„Те включват добрата, широка хуманитарна основа – трябва да се четат повече книги – не само специализирани, но и художествена литература“, отбеляза министърът на образованието и науката.

Според него

още по-важни ще бъдат уменията, свързани с абстрактната интелигентност и концентрацията.

„Много хора казват, че концентрацията е умението на XXI век, а неспособността ни за концентрация е една от пандемиите, с която се сблъскваме заради продължителното стоене пред екрана“, отбеляза министър Вълчев.

Той посочи, че това също е един от парадоксите на новата ера – ако искаме да формираме умения за дигиталната епоха, трябва да скрием екраните в ранна възраст.

„Трябва да намерим тази култура на здравословно ползване на екрани, както има такава на здравословно хранене“, отбеляза министърът по време на форума.

В него участваха ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров, председателят на Студентския съвет в УНСС Калоян Стефанов и председателят на Националното представителство на студентските съвети Ангел Стойков, преподаватели и студенти.



Your Image Description

Свързани статии:

МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика Откриване на Институт за изкуствен интелект в икономиката и Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност като основни звена в структурата на Университета за национално и световно стопанство, предвижда проект на Постановление на Министерския съветУНСС открива институти за изкуствен интелект и за кадри в ядрената енергетика и сигурност Министерският съвет одобри 47 001 990 лева за закупуване на познавателни книжки, учебници, електронно четими учебници, учебни комплекти и учебни помагала за децата и учениците от I до XII клас в общинските детски градини и училища за 2025 годинаНад 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички УНСС отбелязва 105 години от създаването си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags дигитални създателиизкуствен интелектикономикаМинистър Красимир ВълчевМладежки икономически форумпроф. Димитър ДимитровРепортерСтудентски съветУНСС

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Разгадани тайни на имунната система донесоха Нобел за медицина на трима учени

Next article

12 отличени с наградите „Джон Атанасов“

Next article
Общо 12 са отличените в 23-то издание на президентската инициатива Награда "Джон Атанасов". Лауретатите на приза за 2025 г. получиха грамоти от държавния глава Румен Радев на церемония в Президентството

12 отличени с наградите "Джон Атанасов"

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"