
Ученици, директори, работодатели и експерти взеха участие във форума „Професионално и дуално: Образование+“, организиран от BGlobal и Mediapool. Те заедно обсъдиха ползите от дуалната форма на обучение и представиха успешни примери от практиката си.
„Исках да избера гимназия след VII клас, която да ми предостави възможност да упражнявам професия след завършването на средното ми образование“, сподели Любомир Дечев.
Той е бивш възпитаник на Професионалната гимназия „Златица“ – Златица, в паралелката „Оператор на машини с цифрово-програмно управление“. Младежът е сред първите ученици, които се включват в дуалната форма на обучение по партньорството между училището и „ДПМ Челопеч“. През 2022 г. става част от екипа на компанията, като подземен шлосер мобилно оборудване и е първият възпитаник на дуалната програма, който продължава професионалния си път във фирмата.
За осъзнатия избор на професия още от училище разказа и дванайсетокласникът в Професионалната гимназия по изкуства, транспорт и техника „Елин Пелин“ в София Станислав Каръков. А Иван Иванов – второкурсник в специалността „Електроенергетика и електрообзавеждане“ в Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“, сподели, че избира дуалната форма на обучение с помощта на родителите си. Днес той работи като електромонтьор в Главна подстанция в „Елаците-Мед“.
И тримата участници в първия панел се обединиха около
нуждата от популяризиране сред ученици и учители на ползите и предимствата от дуалната форма на обучение.
„От 8 години работим по дуалната форма на обучение. Всички знаем за сериозния дефицит от средни специалисти. Затова обединихме усилия заедно с бизнеса, за да постигнем нещо полезно за цялата община“, казва по време на втория панел във форума директорът на ПГ „Златица“ Величка Баланова.
От своя страна, инж. Лушка Апостолова – директор на ПГ по индустриални технологии, мениджмънт и туризъм „Проф. Лъчезар Цоцорков“ в Панагюрище, посочи, че много преди да започнат да работят в дуална форма на обучение, са избирали специалностите, които да предложат на своите ученици след VII клас спрямо нуждата от специалисти от страна на бизнеса в следващите 4 години. Това се е случвало посредством писмена комуникация.
„Проблемите обикновено възникват в хода на работа. Партньорството с фирмите научи учениците на дисциплина. Те още в XI клас стават пълноценни работници, но докато изградим тази дисциплина, ни беше трудно“, посочи Мариета Гоцева – директор на Техническата професионална гимназия „Н.Й. Вапцаров“ в Радомир.
Тя сподели, че мечтае за деня, в който родители и ученици сами ще търсят фирми, които предлагат дуална форма на обучение.
Модератор на втория панел „Опитът на опитните“ бе зам.-директорът на Националното издателство за образование и наука „Аз-буки“ Венцислав Генков. А в рамките на третия панел под надслов „Да отгледаш ценните кадри“ думата бе дадена на работодателите.
Евгения Накова – директор „Човешки ресурси“ в „Електрохолд България“, посочи, че за 10 години 248 ученици са минали или в момента преминават през дуална форма на обучение при тях.
„40% от тях вече работят при нас“, отбеляза още Евгения Накова.
Зорница Славова от Института за пазарна икономика представи статистика за броя на учениците в дуална форма на обучение по области и за многообразието от професии и партньори в лицето на бизнеса. Главният експерт от Дирекция „Професионално образование и обучение“ в МОН Полина Златарска пък разказа подробно за проекта „ДОМИНО 2“.
Основен фокус в „ДОМИНО 2“ се поставя върху активното участие на бизнеса.
В една от дейностите е предвидено да се работи за по-тясна връзка между образованието и работодателите на регионално ниво. Предвижда се създаване на клъстери и информационни фокус точки в областните градове, които да спомагат за координацията между работодателите, училищата и учениците.
Планирано е програмата да подкрепи дуалната система с академични изследвания и анализи
от изследователски организации в България и Швейцария. Заложени са и дейности за кариерно ориентиране и популяризиране на професионалното образование и обучение сред младите. Ще бъдат разработени и инструменти за качество, които образователните институции и работодателите да използват за подобряване на дуалното си обучение.

„Бизнесът трябва да влезе и в университетите, а не само в средните училища.
Дуална форма на обучение трябва да има и там“, коментира началникът на кабинета на министъра на образованието и науката инж. Таня Михайлова.
Тя посочи, че професионалното образование не трябва да бъде компромисен избор на специалност от страна на учениците, а тяхното първо желание. Михайлова отбеляза, че предимствата от тази форма на обучение са много, но най-големите са възможността за професионална реализация, опознаване на работната среда и не на последно място – изграждане на самостоятелност.
„Дуалното обучение е силно там, където има подкрепата на работодателите. Затова благодаря на всички представители на бизнеса“, каза още Таня Михайлова.
Към момента МОН прави мащабна реформа в професионалното образование – има нов Списък на професиите – широкопрофилни, нова структура на държавните образователни стандарти, преструктурира се приема. Всички нови нормативни актове се съгласуват с работодателите и ресорните министерства. Таня Михайлова отбеляза приноса на Секторните съвети за уменията към МОН за изготвянето на новия списък с професии.
Началникът на кабинета на министъра акцентира и върху системния проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ на МОН, чрез който учениците имат допълнителни практики в работна среда, а учителите имат възможност за обучения, в това число за развиване на дигитални и зелени умения.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg








