"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
10-10-2025
in Новини 2025
A A
Снимка INSAIT

Екип от Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и ETH Zürich представи BrokenMath – първия в света сравнителен тест, който системно оценява склонността на големите езикови модели (LLMs) към сляпо съгласие (sycophancy) при решаване и доказване на математически твърдения, съобщават от Института.

BrokenMath разкрива важен недостатък на съвременните модели за изкуствен интелект: те често уверено се съгласяват с грешни твърдения, вместо да ги опровергаят. В математиката това означава, че моделите могат да създават убедителни, но напълно грешни доказателства, което поставя под съмнение тяхната надеждност при научни и образователни приложения.

Резултатите показват, че дори GPT-5 „доказва“ неверни твърдения в около 29% от случаите. Колкото по-сложна е задачата, толкова по-голяма е вероятността моделът да се подведе. Тествани са различни подходи за ограничаване на този ефект – като промени в начина на задаване на въпросите, агентно разсъждение и допълнително обучение, но засега нито един не решава проблема.

Подобно поведение може да е опасно в контекста на нарастващото навлизане на изкуствения интелект в образованието.

Ако системи, използвани от ученици или преподаватели, могат уверено да представят грешни решения като верни, това би могло да доведе до натрупване на погрешни знания и подкопаване на критичното мислене. Затова надеждността и проверката на фактите са ключови за безопасното прилагане на технологии, базирани на изкуствения интелект, в учебния процес и научните изследвания.

Изследването е проведено от Иво Петров (докторант в INSAIT), Джаспър Деконинк (ETH Zürich) и проф. Мартин Вечев (научен директор на INSAIT).

Пълният набор от данни, методологията и научната статия са достъпни онлайн тук.

Your Image Description

Свързани статии:

INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България INSAIT събира у нас научен директор на НАСА и водещи световни учени Българската наука излиза на световната сцена в роботиката Родни учени и студенти ще работят в MIT

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags BrokenMathINSAITгрешни твърденияДенятизкуствен интелектматематикаобразование

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

Next article

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Next article
Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Венецуелският политик Мария Корина Мачадо бе удостоена с Нобеловата награда за мир за 2025 г.

Носителят на Нобел за мир Мария Мачадо: „Изборът беше между бюлетини и куршуми“

Започнаха обученията на учители, които да бъдат новите ръководители на школи за подготовка на талантливи ученици и бъдещи олимпийци

Започват обученията на учители, които ще подготвят бъдещите олимпийци

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"