"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Filosofiya-Philosophy Съдържание на сп. "Философия"

Философия, година XXIV, книжка 1, 2015

от
14-03-2015
in Съдържание на сп. "Философия"
A A


 
FOREWORD / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
– стр. 7

icon Open the full text

HISTORY OF PHILOSOPHY / ИСТОРИЯ НА ФИЛОСОФИЯТА 

Еросът и възвишеното
[The Eros and the Sublime]
/
Невена Крумова / Nevena Krumova – p. 9

icon Open the full text

CONTEMPORARY PHILOSOPHY /
CONTEMPORARY PHILOSOPHY

Мода и време (към една антропология на обличането
[Fashion and Time (to an Anthropology of Dressing)]
/
Лазар Копринаров / Lazar Koprinarov – стр. 28

icon Open the full text

Амбивалентността на тялото и културата
[The Ambivalence of the Body and the Culture]
/
Емил Георгиев / Emil Georgiev – p. 42

icon Open the full text

SOCIAL PHILOSOPHY /
СОЦИАЛНА ФИЛОСОФИЯ

Социалните влияния и убеждаването
[Social Influences and Persuading]
/
Димитър Богданов / Dimitar Bogdanov – стр. 54

icon Open the full text

PHILOSOPHY OF ARTS / ФИЛОСОФИЯ НА ИЗКУСТВОТО

Философия на филма
[Philosophy of Film]
/
Томас Вартенберг / Thomas Wartenberg – page 76

icon Open the full text

 

PHILOSOPHY OF EDUCATION /
PHILOSOPHY OF EDUCATION

Възгледите на Сократ в границите на образователната парадигма
[Socrates’ Views within the Educational Paradigm]
/
Наталия Витанова / Natalia Vitanova – стр. 93

icon Open the full text

 

PRESENT PHILOSOPHICAL EVENTS /
CURRENT PHILOSOPHICAL EVENTS

7 Dying and Death in 18th-21st Century Europe (International Conference (ABDD07), Alba Iulia, Romania) /
Olga Gradinaru – p. 106

icon Open the full text

 

BOOK REVIEW /
BOOK REVIEWS

За френската философия в България [French Philosophy in Bulgaria] /
rof. Nina Dimitrova / Nina Dimitrova – стр. 109

icon Open the full text

 

„Властта на малкия човек“ – сурово, но честно предупреждение за нашествието на един опасен социален вид
[„The Power of the Little Man“ – a Severe but Honest Warning about the Invasion of a Dangerous Species] /
Александър Маринов / Alexander Marinov – стр. 111

icon Open the full text

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – p. 115

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 117

нагоре


 

 ЕРОСЪТ И ВЪЗВИШЕНОТО

 

Невена Крумова 

South-West University “Neofit Rilski”

 

Absract. Текстът разглежда връзка между Ероса, красивото и възвишеното. Прави се паралел между античните идеи на Платон за Земния и Небесния Ерос и идеите за Красиво и Възвишено, развити в Немската класическа естетика.

 

Keywords: Eros, beautiful, sublime

 

THE EROS AND THE SUBLIME

 

Abstract: The text reviews the connection between Eros, beautiful and sublime. It creates a parallel between the ancient ideas of Plato for the Common and Heavenly Eros and the ideas for Beautiful and Sublime, developed in the German classic aesthetics.

 

Nevena Krumova, PhD Student

South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


 

 МОДА И ВРЕМЕ
(към една антропология на обличането)

 

Лазар Копринаров

South-West University “Neofit Rilski” 

 

Abstract.. В статията обличането се разглежда във философско-антропологическа перспектива. Защитава се идеята, че обличането е преди всичко възможност за пригаждане на тялото към някакъв желан образ. Обличането се интерпретира като част от човешкия опит за работа с времето.

Keywords: dress, fashion, time, anthropology

 

FASHION AND TIME

(to an Anthropology of Dressing)

 

Abstract. This article aims to show the dressing in philosophical and anthropological perspective. The author defends the idea that dressing is above all an opportunity to adapt the body to a desired image. The dressing and the fashion are interpreted as part of the human experience.

 

Prof. Lazar Koprinarov, DSc.

South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


 

 АМБИВАЛЕНТНОСТТА НА ТЯЛОТО И КУЛТУРАТА

 

Емил Георгиев

Sofia University

 

Absract. В статията се поставя проблемът за тялото и неговата амбивалентност – като предмет и като фикция. Проследяват се различни възгледи за културата и се прави опит за нов прочит на взаимовръзката тяло – култура. Тезата е, че тялото е амбивалентно и има освен физическа и символна характеристика. Обикновено тялото се разглежда като опозиция на душата и по-рядко се обсъжда собствената му амбивалентност. Изключението е по отношение на политическото тяло на владетеля в концепцията на Канторовиц, чиято методология тук се свързва с идеята на Лесли Уайт за определянето и забраната за кръвосмешение.  

Keywords: body, culture, ambivalence, fiction, symbol

 

THE AMBIVALENCE OF THE BODY AND THE CULTURE

 

Abstract. This article considers a problem of the body and its ambivalence as a subject and as a fiction.  Different views on culture are observed and attempt to propose a new reading of the relationships between the body and the culture is made. The point of the article is that the body is ambivalent and has symbolic along with its physical characteristics. The body is usually concerned as an opposition to a soul. An exception to this view is Kantorowicz’s perspective on the political body of the ruler, which is linked to the Lesly White’s idea of the prohibition of incest. 

 

Emil Georgiev, Assist. Prof.

Sofia University 

нагоре


 СОЦИАЛНИТЕ ВЛИЯНИЯ И УБЕЖДАВАНЕТО

 

Димитър Богданов

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

 

Abstract.. В настоящата статия се разкриват същността и особеностите на социалните влияния, някои от техните проявления – съгласие, идентификация и интернализация. Тук е отделено и място за убеждаването като средство на социално влияние. Представени са пътища на социалните влияния и убеждаването и как те се отразяват върху хората.

 

Keywords: social influences, persuasion, agreement, identification, internalisation, emotions, attitudes 

 

SOCIAL INFLUENCES AND PERSUADING

 

Abstract. This article reveals the essence and specificities of social influences and some of its manifestations – agreement, identification and internalization. A special attention is paid to the persuasion as a mean of social influence. The ways of the social influences and persuasion are represented as well as how they affect people.

 

Dimitar Bogdanov

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

нагоре


 

 ФИЛОСОФИЯ НА ФИЛМА

Томас Вартенберг

 

Absract. Философията на филма е бързо разрастващо се подполе на съвременната философия на изкуствата. Въпреки че философите са били измежду първите академици, публикували изследвания върху новата артформа в първите десетилетия на двадесети век, полето не претърпява значително развитие до 80-те години, когато се възражда. Има много причини за скорошното разрастване на областта. Достатъчно е да се каже тук, че промени както в академичната философия, така и в културната роля на филмите като цяло, правят наложително за философите да приемат филма сериозно като артформа, наравно с по-традиционните като театър, танц и рисуване. В резултат на това назряване на интерес към филма като субект на философска рефлексия философията на филма сега е важна област на изследване в естетиката. 
Този документ е организиран около няколко статии, които са централни за философията на филма. Те изследват различни аспекти на филма като артистична медия, илюстриращи разнообразието от мотиви, адресирани към философията на филма.

 

Keywords: Philosophy, Film/Cinema, Philosophy of Film, Aesthetics, History of Film

 

PHILOSOPHY OF FILM

 

Prof. Thomas E. Wartenberg, Ph.D.

Translated from English by:

Lyubomir Bogoev

нагоре


 

 ВЪЗГЛЕДИТЕ НА СОКРАТ В ГРАНИЦИТЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПАРАДИГМА

 

Prof. Dr. Natalia Vitanova

Episkop Konstantin Preslavski Shumen University

 

Absract. В тази статия е направен опит да се опишат възгледите на Сократ за образованието. Потърсени са съвременните измерения на учението му в контекста на образованието.

 

Keywords: Socrates, philosopher, educator, education, cognition, Socratian method

 

SOCRATES’ VIEWS WITHIN THE EDUCATIONAL PARADIGM

 

Abstract. This article is an attempt to describe Socrates’ views on education. Sought are contemporary dimensions of his teachings in the context of education.

 

Assoc. Prof. Natalia Vitanova, PhD

University of Shumen “Bishop Konstantin Preslavsкi”

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailФилософия, година XXI, книжка 4, 2012 Default ThumbnailФилософия, година XXIII, книжка 4, 2014 Default ThumbnailФилософия, година XXIV, книжка 3, 2015 Default ThumbnailФилософия, година XXIV, книжка 4, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да оцелееш в Южния парк

Next article

От 2016/2017 г. с нов закон за училището

Next article
От 2016/2017 г. с нов закон за училището

От 2016/2017 г. с нов закон за училището

Интеграция в действие

Интеграция в действие

Фестивал на учителското майсторство

Фестивал на учителското майсторство

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"