Unlocking the Potential of ESG and AI in Higher Education Finance: Insights from a Study across Five European Countries
Prof. Dr. Tina Vukasović
DOBA Business School, Maribor; International School for Social and Business Studies, Celje, and University of Primorska – Slovenia
Prof. Dr. Rok Strašek
University of Primorska – Slovenia
Prof. Dr. Liliya Terzieva; Esmee Messemaker
The Hague University of Applied Sciences
Prof. Dr. Elenita Velikova
University of National and World Economy
M.A. Justyna Tomala, Prof. Dr. Maria Urbaniec,
M.Sc. Eng. Jarosław Pawlik
Krakow University of Economics
Prof. Dr. Michael Murg, Prof. Dr. Anita Maček
JOANNEUM University of Applied Sciences, Graz, Austria
https://doi.org/10.53656/str2025-6-1-unl
Abstract. This paper presents the results of a qualitative study conducted in five European countries (Austria, Slovenia, Poland, Bulgaria, and the Netherlands) as part of the GenESG Erasmus+ project. The research explored how Environmental, Social, and Governance (ESG) content and Artificial Intelligence (AI) tools are integrated into higher education finance programmes. Data was collected through focus groups with academic staff and analyzed thematically. The study identified several systemic barriers to effective ESG and AI integration, including fragmented curricula, limited interdisciplinarity, lack of standardized competencies, and insufficient ethical frameworks for AI use. Nonetheless, good practices were observed, especially in Slovenia and the Netherlands, where project-based and AI-supported pedagogical models are emerging. The findings highlight the importance of practical skills development, ethical guidance, and motivation-enhancing teaching strategies. Recommendations include curriculum standardization, interdisciplinary cooperation, ethical AI integration, and targeted faculty training. The study contributes novel insights into aligning education with the goals of sustainable and digital transformation in Europe’s higher education systems.
Keywords: Sustainable Finance, ESG Education, Artificial Intelligence in Higher Education, Curriculum Innovation, Interdisciplinarity, Ethical AI Use JEL classification code: I23, Q56, O33
Информационната грамотност в дигиталния свят: предизвикателства пред младото поколение
Доц. д-р Славянка Ангелова,
Гл. ас. д-р Любомира Христова
South-West University “Neofit Rilski”
https://doi.org/10.53656/str2025-6-2-inf
Abstract. Живеем във времена, в които достъпът до знание в различни сфери може да бъде незабавен. В дигиталния свят е налично неограничено количество информация чрез множество онлайн ресурси – социални медии и мрежи, новинарски сайтове, специализирани издания, бази от данни и други. В тези необятни простори е важна способността на индивида да разпознава информацията, която е достоверна и релевантна на неговите цели. Още по-ценни са уменията на младежите за оценка на дигитално съдържание, в чието генериране се включват и алгоритми на изкуствения интелект (AI).
В настоящата статия авторите представят нарастващото значение на информационната грамотност за младите хора. Тя се разглежда като комплекс от знания, умения и компетентности, които даден индивид притежава и усъвършенства, за да използва различни източници по критичен и ефективен начин. В този аспект се дискутират резултати от самостоятелно емпирично изследване, проведено сред студенти. Акцентът е върху анализ на текущото състояние на информационната грамотност за познавателния компонент, уменията на обучаваните и извеждане на тенденции. Инструментариум на проучването е анкетна карта, конструирана съобразно насоките на Европейската рамка за дигитална компетентност на гражданите DigComp 2.2.
Keywords: информационна грамотност, дигитализация, академично обучение, млади хора, учене през целия живот
Practice-Based Learning in Tourism Education
Dr. Nadezhda S. Kostadinova, Assist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
https://doi.org/10.53656/str2025-6-3-pbl
Abstract. The paper’s emphasis is on education in the field of tourism, highlighting active forms of teaching and knowledge acquisition for the sector. The literature review comes to reveal the importance of practicing while learning and outlines a complex of transformative educational methods, researched by contemporary scientists. It also provides the context for the study case presented, specifically the educational practice led by the Department of Tourism at St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo. The aim of the study is to outline some backgrounds for commencing a process of educational transformation from passive to active learning in the field of tourism as well as to trace the process followed in the University of Veliko Turnovo. The methodology includes qualitative and quantitative analytical approaches. The discussions and results show that one way to properly integrate practice-based learning (PBL) in tourism education is to transform it from a passive to an active approach. The set of tools for this purpose includes: changed strategy of the academic department; inclusion of practice-pointed courses and activities; integration of on-the-go monitoring procedures.
Keywords: practice-based learning, tourism, education, PBL, passive-active transformation
Динамика на удовлетвореността от качеството на обучение на студентите от специалност ,,Мениджмънт на недвижимата собственост“ в УНСС
Доц. д-р Яна Стоенчева
University of National and World Economy
https://doi.org/10.53656/str2025-6-4-dyn
Abstract. Настоящата статия представлява продължение и съпоставка с резултатите, получени по този въпрос при предходно изследване. Надгражда се не само знанието, извлечено с помощта на новия емпиричен материал, но се експериментират и нови методи за оценка на структурни изменения. По този начин става възможно да се оцени ползата от усилията за оптимизиране на учебния процес чрез подобряване на квалификацията на преподавателския персонал, обновяване на учебните програми, прилагане на чуждестранен опит от пътувания на преподаватели за обмяна на опит в сродни чуждестранни учебни заведения, подобряване на материалната база, дигитализация на част от обучителния процес и други. Резултатите показват, че констатациите за висок интерес от кандидатстудентския прием и високите оценки от преминалите процедури по акредитация не са случайни. Решаваща роля за обнадеждаващите резултати, получени чрез проведената анкета, според нас играят връзката на обучението с практиката и персонификацията на обучението. Този подход дава възможност специалността, обхваната в проучването, да завоюва трайни позиции на пазара на образователни услуги в България.
Keywords: удовлетвореност на студентите, качество на обучение, коефициент на структурни изменения
JEL: A22, C1, I21, I28
The Role of Higher Education for the Professional Realisation of Students – Problems and Prospects
Dr. Anny Atanasova, Chief Assist. Prof.,
Dr. Viktoriya Kalaydzhieva, Chief Assist. Prof.,
Dr. Radostina Yuleva-Chuchulayna, Chief Assist. Prof.,
Dr. Kalina Durova-Angelova, Chief Assist. Prof.
South-West University „Neofit Rilski“
https://doi.org/10.53656/str2025-6-5-the
Abstract. Higher education is constantly evolving in parallel with societal transformations. This study examines the role of higher education for the professional realization of students through the dialectical unification of theoretical and practical knowledge. The aim is to outline the main problems and prospects in this area, as well as to propose possible measures for effectively addressing the identified challenges. The methodological preparation for creating the article is based on the observation, collection, and analysis of information materials from reports, strategies, as well as additional scientific materials to support the theoretical concept of the topic. Empirical research has also been conducted through questionnaires, and statistical methods have been used to process and analyse the results obtained. The results of the study emphasize the key role of higher education for the professional realization of students. The data show that students perceive the university not only as a place for acquiring knowledge but also as a means for future professional development. High levels of satisfaction with the specialties, material base, and teaching, as well as the willingness to recommend the programs, show students’ confidence in the educational process. Although a significant share of students remains unemployed, there is a clear desire for a practical orientation and integration into the labour market. This highlights the need for higher education to strengthen the connection with the real work environment through internships, practical projects and mentoring initiatives that further increase students’ confidence and preparedness for a successful career.
Keywords: higher education, professional realization, higher education institutions, practical training.
Актуално изследване на природонаучната грамотност при подготовката на учители
Svetlana Angelova
Нов български университет
https://doi.org/10.53656/str2025-6-6-rew
Монографичният труд „Природонаучната грамотност и модел за интеракция“ с автор доц. д-р Магдалена Стоянова – преподавател във ФНОИ, СУ „Св. Климент Охридски“ (Stoyanova 2025), е в обем от 300 страници, структурирани в увод, пет глави, използвана литература и приложения. Още в увода тя обосновава, че в последните години се дискутира активно как да се постигне природосъобразно образование в приемственост на образователните институции от предучилищното детство до висшето образование. М. Стоянова споделя още в началото, че актуалността на тематиката се подкрепя във връзка с Националната стратегия за насърчаване и повишаването на грамотността (2014 – 2030). Според нея тя се тълкува в тесен и в широк смисъл, а през последните петнайсет години – и като „грамотност в природните науки и технологии“. Както авторката посочва, „природонаучната грамотност като нова за изследване“ макар и важна за съвремието ни, „играе второстепенна роля в детските градини“ и донякъде в началния етап. „Това се обяснява с несигурността на учители и мениджъри в апробирането на нови модели за предучилищно образование, от една страна. От друга – за надхвърляне на нормативната документация и на традиционните методически учебни програми за академичната подготовка на учители“ (с.6).



