"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Strategies for Policy in Science and Education Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика"

Стратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 3, 2012

от
21-06-2012
in Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика"
A A

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

 

НАУЧНА ПОЛИТИКА / SCIENTIFIC POLICY
Прогнозиране, форсайт и стратегически изследвания, или Европейската наука в нов социален контект
[Forsight and Strategic Research or European Science in New Social Context] / 
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva – стр. 191

Log in to read the full text

ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА / EDUCATIONAL POLICY
Професионална насоченост на личността и осъзнатост на мотивите за избор на бъдещата професия 
[A Person’s Professional Aspirations and Acknoledgement of Its Motives when Choosing Future Profession] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov – стр. 211

 

Log in to read the full text

Стратегия за комплексна рехабилитация на хора с увреждания в условията на пазарна икономикa 
[Comprehensive Strategy for Disabled People Rehabilitation in a Market Economy Situation] /
Париз Паризов, Александър Апостолов / Pariz Parizov, Alexandar Apostolov – стр. 224

 

Log in to read the full text

Как учителите оценяват професионалната си подготовка и допълнителната квалификация 
[How Teachers Assess Their Own Pre-service and In-service Professional Qualification] /
Росица Пенкова / Rossitsa Penkova – стр. 235

 

Log in to read the full text

Самооценка и трудности в развитието при деца и юноши на разведени родители
[Self-assessment and Developmental Difficulties in Children and Adolescents of Divorced Parents] /
Боряна Теодосиева / Boryana Teodosieva – стр. 255

Log in to read the full text

 

 

ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ / HIGHER EDUCATION
Системата за развитие на академичния състав на Русенския университет „Ангел Кънчев“ 
[The System for Academic Staff Development at the University of Ruse] /
Христо Белоев, Ангел Смрикаров, Орлин Петров, Анелия Иванова, Галина Иванова /
Hristo Beloev, Angel Smrikarov, Orlin Petrov, Aneliya Ivanova, Galina Ivanova – стр.
 270

Log in to read the full text

УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 277

Log in to read the full text


ПРОГНОЗИРАНЕ, ФОРСАЙТ И СТРАТЕГИЧЕСКИ
ИЗСЛЕДВАНИЯ, ИЛИ ЕВРОПЕЙСКАТА НАУКА В НОВ СОЦИАЛЕН КОНТЕКСТ

Prof. Ludmila Ivancheva
Институт за изследване на обществата и знанието, БАН

Abstract.. Статията обсъжда прогнозните и форсайт-изследванията като важен елемент в развитието на съвременната наука и общество. Разгледана е същността на така наречения форсайт-подход като средство за изграждане на визии и сценарии за бъдещо развитие на различни научно-технологични или социално-икономически сфери и области, като е изтъкната ролята на въвличането на различни участници в процеса и влиянието на този тип изследвания върху формирането на релевантни на проблемите и ефективни политически решения. Статията дискутира и ролята на прогнозните изследвания от гледна точка на трансформациите в социалните функции на науката в съвременното „знаниево“ общество. Проследена е еволюцията в европейската научна политика, насочена към разработване на все повече и по-широкомащабни политики и инициативи за финансиране и поощряване на проекти, свързани с форсайт и прогнозни изследвания, особено по отношение на създаването на мрежи. Изследван е българският опит относно участието в подобни европейски проекти и инициативи, като са представени основните резултати от него. Направен е изводът, че новият Модус 2 на продуциране на знание и трансформиращите се социални функции на съвременната наука дават съществено отражение както върху засилване на ролята и значението, така и върху самата методика на провеждане на изследванията, насочени към бъдещето.

Keywords: anticipatory research, foresight, strategic research, social functions of science, research policy, European union, Bulgarian experience

FORSIGHT AND STRATEGIC RESEARCHES OR EUROPEAN SCIENCE IN NEW SOCIAL CONTEXT

Abstract. The paper argues that the so called anticipatory research (including foresight activities) is a key element of the development of the modern science and society. The nature of the foresight approach is considered as an instrument for creation of visions and scenarios of future development of various socio-economic to the problems R&D fields, highlighting the involvement of different participators in the process, and the impact of this kind of research on the formation of relevant to the problems effective policy decisions. The paper discusses the role of anticipatory research considering the transformations in the social functions of science in the modern “knowledge society“. The evolution of European research policy is traced out, directed to elaboration of more and larger scale policies and initiatives for funding and fostering project, related to foresight and strategic research, especially in networks building. The Bulgarian experience of participation in such European projects and initiatives has been studied, indicating the main results of this enterprise. The conclusion is made that the new Mode 2 of knowledge production and the transforming social functions of modern science increase the role and significance of the future-oriented research, infl uencing the methodology of its conduct as well.

Ludmila Ivancheva
Institute for the Study of Societies
and Knowledge – BAS

 

нагоре


ПРОФЕСИОНАЛНА НАСОЧЕНОСТ НА ЛИЧНОСТТА И ОСЪЗНАТОСТ НА МОТИВИТЕ
ЗА ИЗБОР НА БЪДЕЩАТА ПРОФЕСИЯ

Лучиян Милков
University of National and World Economy

Abstract.. Статията разглежда проблеми, свързани с готовността на личността за трудова дейност, с избора на професионално направление и професия.
   Днес, в XXI век, от особено значение за обществото и отделния индивид е развитието на професионалните умения. Цел на възпитателно-образователния процес както в училище, така и в университета, е изграждане на психо-мотивационната сфера на личността и проучване на готовността є за съзидателен творчески труд. В него всеки да намира поле за реализация на творческите си сили и способности и да постига максимална удовлетвореност.
    Статията отразява част от резултатите от емпирично изследване, проведено от автора със студенти от трети и четвърти курс, обучаващи се в магистърска програма по специалността „Публична администрация” в Университета за национално и световно стопанство – София.

Keywords: activity, employment, profession, willingness to engage in employment, motives, professional aspiration

A PERSON’S PROFESSIONAL ASPIRATIONS AND ACKNOLEDGEMENT OF ITS MOTIVES WHEN CHOOSING FUTURE PROFESSION

Abstract. The article considers and addresses matters relating to person’s willingness and ambition to engage in employment as well as the choices made with regards to professional aspirations and pathway. In the 21st century, professional development has a particular importance for the society as well as the individuals. The educational process and the process of installing boundaries within the schools environment and in universities have a specific side aim. This is to establish a person’s psycho-motive area and to explore person’s eagerness to engage in creative endeavours. Therefore everyone will find a field where they can utilise their potential and creative skills. People will also achieve maximum contentment by what they do.
   The article refl ects on some of the results achieved during a scientific research with students in years 3 and 4 and those studying for their Masters degree in Public Administration in the University of National and World Economy, Sofia.
.
Prof. Dr. Luchiyan Milkov
University for National and World Economic – Sofia

 

нагоре


СТРАТЕГИЯ ЗА КОМПЛЕКСНА РЕХАБИЛИТАЦИЯ
НА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ В УСЛОВИЯТА НА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА

Париз Паризов,
Александър Апостолов

Abstract.. Целите и задачите, които авторите си поставят, се свеждат до: изясняване статуквото на хората с увреждания, очертаване на важните за тях самите и за българското общество проблеми, отричане на стари и предлагане на нови стратегии, действащи програми и модели за комплексна рехабилитация на хората с увреждания в България. Приложена е интуитивно-логическа интердисциплинарна методика, от която най-често са използвани анализът и синтезът, индукцията и дедукцията, групирането и класифицирането, систематизирането и периодизирането. Резултатите от изследването са: осветляване на данни и анализи, съхранявани в миналото като класифицирана информация, утвърждаване на редица действащи закони и подзаконови нормативни документи, мотивирано отхвърляне на най-новото административно решение да не се изграждат рампи за количките на инвалиди в действащите аптеки, предлагане на авторизиран модел за обгрижване на хората с увреждания и др. Изводите и препоръките се свеждат до: възстановяване на отменената наредба за задължително изграждане на рампи за инвалидни колички, с които инвалидите да стигат до касите на аптеките, подобряване организацията на звената за експертиза на трудоспособността, като се премине от тясномедицинския модел към по-обективния медико-социален модел, включващ и специалисти по социални дейности, социални психолози, социални педагози и др., дистанционно обучение на инвалидите при налагаща се преквалификация.

Keywords: people with disabilities, comprehensive rehabilitation, legal documents, architectural and transportation barriers

COMPREHENSIVE STRATEGY FOR DISABLED PEOPLE REHABILITATION IN A MARKET ECONOMY SITUATION

Abstract. The objectives of the current research are: to clarify the status of people with disabilities, to outline the important problems for themselves and for the Bulgarian society, to deny the old strategies and to offer new programs and operational models for complex rehabilitation of the population with disabilities in the Republic of Bulgaria. Intuitive and logical interdisciplinary methodology is applied in this study. The results are: elucidation and analysis of data stored as classified information in the past, promotion of a number of existing laws and regulations, reasoned rejection of the most recent administrative decision not to build ramps for the handicapped carts in existing pharmacies, offering authorized model of disabled people care, etc. The conclusions and recommendations are as follows: to recover the repealed ordinance for the mandatory construction of wheelchair ramps which disabled people will use, so that they could be able to pay for their prescribed medications at any pharmacy, to improve the organization of the units for examination of work capacity, to move from narrow medical model to an objective-medical-social model, including specialists in social work, social psychologists, educators and others, and to offer distance learning for the disabled if any further training and qualification is required.

Prof. Pariz Parizov
Department of Medical-Social Sciences
Faculty of Public Health Sport
South-West University Neofit Rilks

Alexandar Apostolov, MD, PHD
Medical University – Sofia
Department of justice medicine and deontology

 

нагоре


КАК УЧИТЕЛИТЕ ОЦЕНЯВАТ ПРОФЕСИОНАЛНАТА СИ ПОДГОТОВКА И ДОПЪЛНИТЕЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ
(анкетно проучване)

Prof. Rositsa Penkova, DSc.
Софийски университет „Св. Кл. Охридски“,
Department for Information and In-Service Training of Teachers

Abstract.. В статията се представят резултати от анкетно проучване на мнението на учителите за професионалната им подготовка, какви са нагласите им за допълнителна квалификация: какво е отношението им към сегашното състояние на системата за квалификация, как виждат перспективите. Изследването се основава на самооценката на анкетираните за статуса на професията, на компетентностите и потребностите им от допълнителна квалификация. Резултатите от изследването може да се имат предвид при създаване на стратегия за професионално усъвършенстване и кариерно развитие на учителите.

Keywords: teachers, competences, additional qualification, teachers’ selfevaluation, results

HOW TEACHERS ASSESS THEIR OWN PRE-SERVICE AND IN-SERVICE PROFESSIONAL QUALIFICATION
(a survey)

Abstract. The article presents the results of a survey which seeks to establish what teachers think of their professional preparation, their attitudes to further qualification, what their attitude to the current state of the system of professional qualification is and what they consider the perspectives in this field to be. The research is based on the surveyed teachers’ self-evaluation about the of the teacher’s profession, their competences and needs of further education and additional qualification. The results of the survey can be used to develop a strategy for teachers’ professional and career development.

Assoc. Prof. Dr. Rossitsa Penkova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of Information and In-service Training of Teachers

 

нагоре


САМООЦЕНКА И ТРУДНОСТИ В РАЗВИТИЕТО ПРИ ДЕЦА И ЮНОШИ НА РАЗВЕДЕНИ РОДИТЕЛИ

Боряна Теодосиева
Детско-юношески психолог

Abstract.. В статията се разглеждат съвременните възгледи за структурата на семейната институция и в частност – за развода като често срещано явление през последните години. Представени са изследвания на различни автори относно самооценката и трудностите в развитието при децата на разведени родители.     Изложението запознава с проведено емпирично изследване по темата през месеците април-май 2011 г. Изследвани са 149 лица (с въпросник на Р. Гудман) за трудности в развитието, 20 лица с теста „Кой съм аз?“ и 74 деца с рисувателния тест „Моето семейство“.
    В заключението са представени най-важните изводи за психологическата практика, дефицитите, както и перспективите за търсене на бъдещи изследователски хоризонти. Направен е опит да се изведат насоки към родителите по отношение на това, как да се възпитават децата така, че те да растат уверени в себе си. Представени са също така различни пътища и средства за превенция на негативните последици от развода върху децата чрез работата на семейните консултанти и терапевти с цел съхранение на семейството.

Keywords: divorce, self esteem, positive parenting, prevention

SELF-ASSESSMENT AND DEVELOPMENTAL DIFFICULTIES IN CHILDREN AND ADOLESCENTS OF DIVORCED PARENTS

Abstract. The present article discusses current views on the structure of the family institution and in particular on the divorce as prevalent in recent years. The article presents studies of different authors with a similar theme. The exhibition met with empirical research conducted on the topic during the months of April- May 2011. The subject of the discussion is the sum of 149 respondents with a questionnaire of R. Goodman, 20 persons tested with the test, “Who am I?“ аnd 74 children studied drawing test “My family“. The conclusions drawn are the most important psychological implications for practice, the deficits and the prospect of future research horizons. An attempt is made to derive guidelines for parents about how to educate children, so that could they grow confident. There are also presented other ways and means to prevent the negative effects of divorce on children through the work of family counselors and therapists in order to preserve the family.

Boryana Teodosieva

 

нагоре


СИСТЕМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА АКАДЕМИЧНИЯ СЪСТАВ НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „АНГЕЛ КЪНЧЕВ“

Христо Белоев, Ангел Смрикаров,
Орлин Петров, Анелия Иванова, Галина Иванова

Abstract.. В статията е представена системата за развитие на академичния състав, изградена в Русенския университет „Ангел Кънчев“ след приемането на Закона за развитие на академичния състав в Република България и Правилника за приложението му, както и някои добри практики при прилагането є.

Keywords: system for academic staff development, schedule, video conferencing system


THE SYSTEM FOR ACADEMIC STAFF DEVELOPMENT AT THE UNIVERSITY OF RUSE

(good practices)

Abstract. The article presents the system for academic staff development, established at the University of Ruse „Angel Kanchev“ after adoption of the Law for development of academic staff in Bulgaria and the Regulations for its application, as well as some good practices in system’s implementation.

Prof. DSc. Hristo Beloev

University of Ruse

Prof. Dr. Angel Smrikarov
University of Ruse

Pr. Ass. Orlin Petrov
University of Ruse

Pr. Ass. Aneliya Ivanova
University of Ruse

Pr. Ass. Galina Ivanova
University of Ruse

 

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 2, 2012 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 2, 2013 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXII, книжка 1, 2014 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIII, книжка 5, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Чуждоезиково обучение, книжка 3, година XXXIX, 2012

Next article

сп. „Педагогика“ , книжка 7, година LXXXIV, 2012

Next article

сп. „Педагогика“ , книжка 7, година LXXXIV, 2012

Chemistry, Number 4/2012, Volume 21

Български език и литература, книжка 4, година LIV, 2012

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"