"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Uncategorized

Preferences for Competing Temporal Forms in Subordinate Clauses in Contemporary Bulgarian. An Analysis of Survey Data

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
03-10-2024
in Uncategorized
A A

Prof. Krasimira Aleksova, DSc., Dr. Danka Apostolova, Assoc. Prof.,
Dr. Yana Sivilova, Assoc. Prof., Dr. Laska Laskova, Assist. Prof.,
Dr. Mihaela Moskova, Assist. Prof., Diana Androva
Sofia University
Institute for Bulgarian Language “Prof. Lyubomir Andreychin” Bulgarian Academy of Sciences

https://doi.org/10.53656/bel2024-5-1A

Absract. This study presents and discusses the results of a non-representative survey conducted with 3166 Вulgarian native speakers, investigating respondents’ preferences for competing temporal forms of verbs in different types of subordinate clauses, when the context expresses temporal features that the verb in the subordinate clause should carry. The hypothesis tested includes the expectation that both when choosing from suggested competing verb forms in the subordinate clause and in independently creating forms, respondents would prefer a less marked verb form, replacing the marked one due to syntagmatic (contextual) neutralization of one or more temporal oppositions. However, when choosing from suggested competing forms, it is possible, though not predominantly, for some respondents to opt for a more marked verb form.
Keywords: contemporary Bulgarian; verb tense; main and subordinate clause; indirect time location; anteriority; posteriority; resultativeness; syntagmatic (contextual) neutralization; perceptual linguistics

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailContest Problems of this Issue Default ThumbnailROUND TABLE FOR VASIL LEVSKI AND THE ARMED DETACHMENT ACTIONS Default ThumbnailTranslation and interpretation in Bulgarian Language and literature teaching Default ThumbnailIntonation and Children with Emotional and Behavioral Problems
Tags време на глаголаглавно и подчинено изречениеиндиректностперфектностперцептуална лингвистикапредходностсинтагматична (контекстуална) неутрализацияследходностсъвременен български език

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Сателити задръстват орбитата около Земята

Next article

Hyperfunctions of the Revival Text. On the Beginnings of the Modern Bulgarian Literary Language

Next article

Hyperfunctions of the Revival Text. On the Beginnings of the Modern Bulgarian Literary Language

The Opposition Own – Foreign in the Speech of Bulgarian Catholics from Belene in Lexical Examples

Follow Debelyanov‘s Shadow

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"