Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2019

Стратегии на образователната и научната политика, година XXVII, книжка 2, 2019

в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2019

CONTENTS of issue 2/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 2/2019

RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

Съвременни технонаучни инфраструктури – същност, перспективи и по­литики
[Modern Technoscientific Infrastructures – Nature, Perspectives and Policies] /
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva
– 127 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Академичното самоуправление в България – традиции и предизвикател­ства
[The Academic Self-Government in Bulgaria – Traditions and Challenges] /
Андрияна Андреева, Дарина Димитрова / Andriyana Andreeva, Darina Dimitrova – 141 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Action Research in Higher Education Fostering Transition toward a Sustainable Economy: Trainings in Ecopreneurship at Three Bulgarian Universities /
Anna Varbanova – 154 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ

Облекчаващата комуникация като алтернативен метод за обучение в писме­на комуникация при деца с множество нарушения
[Faciltitated Communcation as an Alternative Strategy for Written Communication Training of Children with Multiple Disorders] /
Дияна Георгиева / Diyana Georgieva – 178 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ

Доброволчеството в спорта – мощен фактор за интеграция, подобряване на образованието и устойчивото развитие
[Volunteering in Sport – a Potential Factor for Integration, Enhancing Education and Sustainable Development] /
Ал­бена Димитрова / Albena Dimitrova – 196 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Проблемът за малките училища
[The Problems of Small Schools] /
Динко Господинов / Dinko Gospodinov – 207 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Книга за успешните научни публикации
[A Book on Successful Scientific Publications] /
Янчо Бакалов / Yancho Bakalov – 221 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


СЪВРЕМЕННИ ТЕХНОНАУЧНИ ИНФРАСТРУКТУРИ – СЪЩНОСТ, ПЕРСПЕКТИВИ И ПОЛИТИКИ

Людмила Иванчева

Институт за изследване на обществата и знанието – БАН

Резюме. Представени са някои основни постановки в съвременната кон­цепция за технонаука като нов феномен, базиран на конвергирането на наука и технологии и тяхната постепенна хибридизация, водеща до създаването на неразривна симбиотична връзка между тях. Тя се изразява във възникване­то на обща целева обусловеност, силно сближаване на научното изследване и технологичното иновиране, наличието на сходни обекти на изследване и третиране, както и постигането на сходни по характер резултати и продукти. Друга важна особеност на технонауката е нарастващата роля на социалния фактор за нейното развитие. Разгледани са някои съвременни технологично- организационни иновационни инфраструктури, като клъстери, технопаркове, „интелигентни градове“, „живи лаборатории“ и др., като съществена предпос­тавка за устойчивото развитие на технонауката. Представени са и основни по­литически инициативи и мерки в тяхна подкрепа както на европейско, така и на национално ниво.

Keywords: technoscience; knowledge and technology transfer; innovation infrastructures; cluster approach; industry 4.0; science and innovation policy

MODERN TECHNOSCIENTIFIC INFRASTRUCTURES – NATURE, PERSPECTIVES AND POLICIES

Abstract. Some basic ideas in the contemporary concept of technoscience are pointed out. Technoscience is considered as a new phenomenon based on the convergence of science and technology and their gradual hybridization, leading to the creation of an inseparable symbiotic link between them. It involves the emergence of a common target orientation, a strong convergence of scientific research and technological innovation, existence of similar objects of study and treatment, and the achievement of similar results and products. Another important feature of technoscience is the growing role of the social factor for its development. Some modern technological and organizational innovation infrastructures such as clusters, techno-parks, “smart cities”, “living labs”, etc., are presented, considering them as an essential prerequisite for the sustainable development of technoscience. Key policy initiatives and measures to support them are presented at both European and national level.

Prof. Ludmila Ivancheva, DSc.

Institute for the Study of Societies and Knowledge

Bulgarian Academy of Sciences

нагоре


АКАДЕМИЧНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ – ТРАДИЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА

Андрияна Андреева, Дарина Димитрова

Икономически университет – Варна

Резюме. В статията се изследва академичното самоуправление, залегнало в основата на модела за управление на висшите училища в България. На база на сравнително-правен анализ с предходни законодателни решения се правят изводи и обобщения. Набелязани са предизвикателствата и тенденциите на съвременния период в развитието на висшето образование и взаимовръзката с академичното са­моуправление.

Keywords: academic autonomy; academic self-government; models of government; higher schools

THE ACADEMIC SELF-GOVERNMENT IN BULGARIA – TRADITIONS AND CHALLENGES

Abstract. The article examines the academic self-government, underlying in the base of the model of the higher schools government in Bulgaria. Based on the comparative-legal analysis with former legislative solutions the authors make conclusions and summaries. The challenges and tendencies in the contemporary period of the higher education development and the interrelations with the academic self-government are marked.

Dr. Andriyana Andreeva, Assoc. Prof.

Dr. Darina Dimitrova, Assist. Prof.

University of Economics

 нагоре


 

ACTION RESEARCH IN HIGHER EDUCATION FOSTERING TRANSITION TOWARD A SUSTAINABLE ECONOMY: TRAININGS IN ECOPRENEURSHIP AT THREE BULGARIAN UNIVERSITIES

Anna Varbanova

University of Sofia (Bulgaria)

Abstract. This paper discusses the possibilities for higher education (HE) policies to be strategically assured upon the triple helix between university, local authorities and businesses providing the proper social context as a resource for authentic educational content and learning environment. The study is based on the application of Action Re­search methodology in the framework of the applied project of the Institute for the Study of Societies and Knowledge at the Bulgarian Academy of Sciences, on the example of ecopreneurship training, supported by the German Federal Environmental Foundation, as an experiment regarding our central research question: How is it possible to foster the transition toward sustainable economy through education, on the example of such trans­disciplinary course in higher education? In particular, we involve different stakeholders (university teachers, students, university administration and green businesses) in order to improve educational outcomes, and especially, to increase the level of competence of academic staff and students to teach, learn, explore, and transfer new fields of knowl­edge, experience, and attitude toward sustainable economy. We operationalize that through competencies (with their nuclei – knowledge, skills, and attitudes) as a didacti­cal instrument. During the process our cases reveal the need of transdisciplinary learn­ing through especially designed close to ‘real-world’ settings. Thus, creating free space for experimentation and mutual learning we plan on achievable and product-oriented outcomes, which gives confidence and motivation for further learning and involvement in the field of sustainable economy.

Keywords: higher education; pedagogical input to fostering sustainable develop­ment; social context as educational content by design

Ms. Anna Varbanova, Assist. Prof.

Faculty of Pedagogy

University of Sofia

 нагоре


ОБЛЕКЧАВАЩАТА КОМУНИКАЦИЯ КАТО АЛТЕРНАТИВЕН МЕТОД ЗА ОБУЧЕНИЕ В ПИСМЕНА КОМУНИКАЦИЯ ПРИ ДЕЦА С МНОЖЕСТВО НАРУШЕНИЯ

Дияна Георгиева

Тракийски университет

Резюме. Статията е посветена на ресурсите на облекчаващата комуника­ция (Facilitated communication), намираща широко приложение в качеството на една от алтернативните стратегии за общуване и взаимодействие при деца с множество нарушения. Световният опит по отношение на прилагания ал­тернативен метод чрез използване на компютъра за формиране на умения за преднамерена комуникация при децата с атипично развитие дава основание за формулиране на изводи относно ползите на технологията за развитие на пис­мената комуникация. Представени са основните етапи при развитието на уме­нията за самостоятелно опериране с клавиатурата на компютъра за кодиране на писмена информация. Предложени са процедури и препоръки, адресира­ни до специалистите и родителите на децата със специфични комуникативни потребности.

Keywords: alternative communication; facilitated communication; children with multiple disorders; written communication

FACILIATED COMMUNCATION AS AN ALTERNATIVE STRATEGY FOR WRITTEN COMMUNICATION TRAINING OF CHILDREN WITH MULTIPLE DISORDERS

Abstract. The article is devoted to the resources of Facilitated communication, which is widely used as one of the alternative strategies of communication and interaction in children with multiple disorders. The worldwide experience with the implemented alternative method by using the computer to develop intentional communication skills in children with atypical development gives reason for formulating conclusions about the benefits of the technics of written communication development. The main stages are presented in the development of the skills for self-operation with the keyboard of the computer for coding of written information. The suggested procedures and recommendations are addressed to specialists and parents of the children with special communicative needs.

Dr. Diyana Georgieva, Assist. Prof.

Faculty of Education

Trakia University

 нагоре


ДОБРОВОЛЧЕСТВОТО В СПОРТА – МОЩЕН ФАКТОР ЗА ИНТЕГРАЦИЯ, ПОДОБРЯВАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО И УСТОЙЧИВОТО РАЗВИТИЕ

Албена Димитрова

Национална спортна академия „Васил Левски“

Резюме. Статията е посветена на положителните тенденции и проблеми на доброволческите инициативи в спорта сред учащите. Въз основа на задъл­бочен анализ на системата на доброволчеството към настоящия момент са из­ведени основни изисквания за постигане на качествено нов подход, основан на следните цели: формиране на целенасочена политика в областта на добро­волчеството, като цяло, и в частност в спорта, която да допринесе за пости­гането на качествени резултати съобразно Националната стратегия за разви­тие на физическото възпитание и спорта в Република България 2012 – 2022 г. и европейските рамкови програми; социално-икономическо въздействие от включването на учащите в спортни мероприятия като доброволци, на резулта­тите и ползите от тях; развитие на спортните организации и институции като равностойни партньори. Статията се базира на официални документи, както и включено наблюдение на спортни мероприятия с участието на доброволци. Направено е конкретно предложение за подобряване на системата.

Keywords: sport; integration; educational policies; sociology; volunteering; employment

 

VOLUNTEERING IN SPORT – A POTENTIAL FACTOR FOR INTEGRATION, ENHANCING EDUCATION AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Abstract. The article is devoted to the positive trends and problems of volunteer initiatives in sport among learners. Based on an in-depth analysis of the current system of volunteering, the basic requirements for achieving a qualitatively new approach based on the following objectives are outlined: the formation of a targeted policy in the field of volunteering as a whole and in particular in sport, which contributes to the achievement quality results according to the National Strategy for Development of Physical Education and Sport in the Republic of Bulgaria 2012 – 2022 and the European framework programs; socio-economic impact of including learners in sport events as volunteers of their results and benefits; development of sports organizations and institutions as equal partners. This article is based on official documents, as well as the monitoring of volunteer sports events. A specific proposal for improving the system has been made.

Dr. Albena Dimitrova, Assist. Prof.

National Sports Academy „Vasil Levski“

 нагоре


ПРОБЛЕМЪТ ЗА МАЛКИТЕ УЧИЛИЩА

Динко Господинов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. В статията се проследяват накратко възникването на изследвани­ята в областта на малките училища и основните направления в тях. Анализи­рано е състоянието на тези училища в нашата страна и е направен опит да се очертаят основните проблеми в тяхната дейност.

Keywords: small schools; directions of research on small schools; problems of small schools in Bulgaria

THE PROBLEMS OF SMALL SCHOOLS

Abstract. Small schools are becoming an increasingly tangible issue for the Bulgarian education system. This is the result of the effects of the negative demographic trends. As a relative share they are not less, they are most common in small towns and villages and usually fall into the group of those with low PISA results. The activity of small schools in Bulgaria is related to the existence of a wide range of problems such as diminishing student contingent, financing, material base, quality of education, provision of teachers, the presence in most cases of unfavorable external socio-economic environment, etc.

The article briefly reviews the emergence of small school surveys and their main strands. The state of these Bulgarian schools is analyzed and an attempt has been made to outline the main problems in their activities.

Dr. Dinko Gospodinov, Assoc. Prof.

Faculty of Pedagogy

University of Sofia

нагоре


СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Инфинити басейн ли?! Какво е това?

Следваща статия

Педагогика, година XCI, книжка 3, 2019

Следваща статия

Педагогика, година XCI, книжка 3, 2019

Все повече възрастни продължават да учат

Все повече възрастни продължават да учат

Деца участват във фолклорни експедиции

Деца участват във фолклорни експедиции

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2022 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2022, година XXX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2021 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ – специално издание, книжка 4s/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG