CONTENTS of issue 2/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 2/2019
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Съвременни технонаучни инфраструктури – същност, перспективи и политики
[Modern Technoscientific Infrastructures – Nature, Perspectives and Policies] /
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva – 127 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Академичното самоуправление в България – традиции и предизвикателства
[The Academic Self-Government in Bulgaria – Traditions and Challenges] /
Андрияна Андреева, Дарина Димитрова / Andriyana Andreeva, Darina Dimitrova – 141 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Action Research in Higher Education Fostering Transition toward a Sustainable Economy: Trainings in Ecopreneurship at Three Bulgarian Universities /
Anna Varbanova – 154 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Облекчаващата комуникация като алтернативен метод за обучение в писмена комуникация при деца с множество нарушения
[Faciltitated Communcation as an Alternative Strategy for Written Communication Training of Children with Multiple Disorders] /
Дияна Георгиева / Diyana Georgieva – 178 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Доброволчеството в спорта – мощен фактор за интеграция, подобряване на образованието и устойчивото развитие
[Volunteering in Sport – a Potential Factor for Integration, Enhancing Education and Sustainable Development] /
Албена Димитрова / Albena Dimitrova – 196 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проблемът за малките училища
[The Problems of Small Schools] /
Динко Господинов / Dinko Gospodinov – 207 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Книга за успешните научни публикации
[A Book on Successful Scientific Publications] /
Янчо Бакалов / Yancho Bakalov – 221 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
СЪВРЕМЕННИ ТЕХНОНАУЧНИ ИНФРАСТРУКТУРИ – СЪЩНОСТ, ПЕРСПЕКТИВИ И ПОЛИТИКИ
Людмила Иванчева
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Резюме. Представени са някои основни постановки в съвременната концепция за технонаука като нов феномен, базиран на конвергирането на наука и технологии и тяхната постепенна хибридизация, водеща до създаването на неразривна симбиотична връзка между тях. Тя се изразява във възникването на обща целева обусловеност, силно сближаване на научното изследване и технологичното иновиране, наличието на сходни обекти на изследване и третиране, както и постигането на сходни по характер резултати и продукти. Друга важна особеност на технонауката е нарастващата роля на социалния фактор за нейното развитие. Разгледани са някои съвременни технологично- организационни иновационни инфраструктури, като клъстери, технопаркове, „интелигентни градове“, „живи лаборатории“ и др., като съществена предпоставка за устойчивото развитие на технонауката. Представени са и основни политически инициативи и мерки в тяхна подкрепа както на европейско, така и на национално ниво.
Keywords: technoscience; knowledge and technology transfer; innovation infrastructures; cluster approach; industry 4.0; science and innovation policy
MODERN TECHNOSCIENTIFIC INFRASTRUCTURES – NATURE, PERSPECTIVES AND POLICIES
Abstract. Some basic ideas in the contemporary concept of technoscience are pointed out. Technoscience is considered as a new phenomenon based on the convergence of science and technology and their gradual hybridization, leading to the creation of an inseparable symbiotic link between them. It involves the emergence of a common target orientation, a strong convergence of scientific research and technological innovation, existence of similar objects of study and treatment, and the achievement of similar results and products. Another important feature of technoscience is the growing role of the social factor for its development. Some modern technological and organizational innovation infrastructures such as clusters, techno-parks, “smart cities”, “living labs”, etc., are presented, considering them as an essential prerequisite for the sustainable development of technoscience. Key policy initiatives and measures to support them are presented at both European and national level.
Prof. Ludmila Ivancheva, DSc.
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
АКАДЕМИЧНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ – ТРАДИЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Андрияна Андреева, Дарина Димитрова
Икономически университет – Варна
Резюме. В статията се изследва академичното самоуправление, залегнало в основата на модела за управление на висшите училища в България. На база на сравнително-правен анализ с предходни законодателни решения се правят изводи и обобщения. Набелязани са предизвикателствата и тенденциите на съвременния период в развитието на висшето образование и взаимовръзката с академичното самоуправление.
Keywords: academic autonomy; academic self-government; models of government; higher schools
THE ACADEMIC SELF-GOVERNMENT IN BULGARIA – TRADITIONS AND CHALLENGES
Abstract. The article examines the academic self-government, underlying in the base of the model of the higher schools government in Bulgaria. Based on the comparative-legal analysis with former legislative solutions the authors make conclusions and summaries. The challenges and tendencies in the contemporary period of the higher education development and the interrelations with the academic self-government are marked.
Dr. Andriyana Andreeva, Assoc. Prof.
Dr. Darina Dimitrova, Assist. Prof.
University of Economics
ACTION RESEARCH IN HIGHER EDUCATION FOSTERING TRANSITION TOWARD A SUSTAINABLE ECONOMY: TRAININGS IN ECOPRENEURSHIP AT THREE BULGARIAN UNIVERSITIES
Anna Varbanova
University of Sofia (Bulgaria)
Abstract. This paper discusses the possibilities for higher education (HE) policies to be strategically assured upon the triple helix between university, local authorities and businesses providing the proper social context as a resource for authentic educational content and learning environment. The study is based on the application of Action Research methodology in the framework of the applied project of the Institute for the Study of Societies and Knowledge at the Bulgarian Academy of Sciences, on the example of ecopreneurship training, supported by the German Federal Environmental Foundation, as an experiment regarding our central research question: How is it possible to foster the transition toward sustainable economy through education, on the example of such transdisciplinary course in higher education? In particular, we involve different stakeholders (university teachers, students, university administration and green businesses) in order to improve educational outcomes, and especially, to increase the level of competence of academic staff and students to teach, learn, explore, and transfer new fields of knowledge, experience, and attitude toward sustainable economy. We operationalize that through competencies (with their nuclei – knowledge, skills, and attitudes) as a didactical instrument. During the process our cases reveal the need of transdisciplinary learning through especially designed close to ‘real-world’ settings. Thus, creating free space for experimentation and mutual learning we plan on achievable and product-oriented outcomes, which gives confidence and motivation for further learning and involvement in the field of sustainable economy.
Keywords: higher education; pedagogical input to fostering sustainable development; social context as educational content by design
Ms. Anna Varbanova, Assist. Prof.
Faculty of Pedagogy
University of Sofia
ОБЛЕКЧАВАЩАТА КОМУНИКАЦИЯ КАТО АЛТЕРНАТИВЕН МЕТОД ЗА ОБУЧЕНИЕ В ПИСМЕНА КОМУНИКАЦИЯ ПРИ ДЕЦА С МНОЖЕСТВО НАРУШЕНИЯ
Дияна Георгиева
Тракийски университет
Резюме. Статията е посветена на ресурсите на облекчаващата комуникация (Facilitated communication), намираща широко приложение в качеството на една от алтернативните стратегии за общуване и взаимодействие при деца с множество нарушения. Световният опит по отношение на прилагания алтернативен метод чрез използване на компютъра за формиране на умения за преднамерена комуникация при децата с атипично развитие дава основание за формулиране на изводи относно ползите на технологията за развитие на писмената комуникация. Представени са основните етапи при развитието на уменията за самостоятелно опериране с клавиатурата на компютъра за кодиране на писмена информация. Предложени са процедури и препоръки, адресирани до специалистите и родителите на децата със специфични комуникативни потребности.
Keywords: alternative communication; facilitated communication; children with multiple disorders; written communication
FACILIATED COMMUNCATION AS AN ALTERNATIVE STRATEGY FOR WRITTEN COMMUNICATION TRAINING OF CHILDREN WITH MULTIPLE DISORDERS
Abstract. The article is devoted to the resources of Facilitated communication, which is widely used as one of the alternative strategies of communication and interaction in children with multiple disorders. The worldwide experience with the implemented alternative method by using the computer to develop intentional communication skills in children with atypical development gives reason for formulating conclusions about the benefits of the technics of written communication development. The main stages are presented in the development of the skills for self-operation with the keyboard of the computer for coding of written information. The suggested procedures and recommendations are addressed to specialists and parents of the children with special communicative needs.
Dr. Diyana Georgieva, Assist. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
ДОБРОВОЛЧЕСТВОТО В СПОРТА – МОЩЕН ФАКТОР ЗА ИНТЕГРАЦИЯ, ПОДОБРЯВАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО И УСТОЙЧИВОТО РАЗВИТИЕ
Албена Димитрова
Национална спортна академия „Васил Левски“
Резюме. Статията е посветена на положителните тенденции и проблеми на доброволческите инициативи в спорта сред учащите. Въз основа на задълбочен анализ на системата на доброволчеството към настоящия момент са изведени основни изисквания за постигане на качествено нов подход, основан на следните цели: формиране на целенасочена политика в областта на доброволчеството, като цяло, и в частност в спорта, която да допринесе за постигането на качествени резултати съобразно Националната стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта в Република България 2012 – 2022 г. и европейските рамкови програми; социално-икономическо въздействие от включването на учащите в спортни мероприятия като доброволци, на резултатите и ползите от тях; развитие на спортните организации и институции като равностойни партньори. Статията се базира на официални документи, както и включено наблюдение на спортни мероприятия с участието на доброволци. Направено е конкретно предложение за подобряване на системата.
Keywords: sport; integration; educational policies; sociology; volunteering; employment
VOLUNTEERING IN SPORT – A POTENTIAL FACTOR FOR INTEGRATION, ENHANCING EDUCATION AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Abstract. The article is devoted to the positive trends and problems of volunteer initiatives in sport among learners. Based on an in-depth analysis of the current system of volunteering, the basic requirements for achieving a qualitatively new approach based on the following objectives are outlined: the formation of a targeted policy in the field of volunteering as a whole and in particular in sport, which contributes to the achievement quality results according to the National Strategy for Development of Physical Education and Sport in the Republic of Bulgaria 2012 – 2022 and the European framework programs; socio-economic impact of including learners in sport events as volunteers of their results and benefits; development of sports organizations and institutions as equal partners. This article is based on official documents, as well as the monitoring of volunteer sports events. A specific proposal for improving the system has been made.
Dr. Albena Dimitrova, Assist. Prof.
National Sports Academy „Vasil Levski“
Динко Господинов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се проследяват накратко възникването на изследванията в областта на малките училища и основните направления в тях. Анализирано е състоянието на тези училища в нашата страна и е направен опит да се очертаят основните проблеми в тяхната дейност.
Keywords: small schools; directions of research on small schools; problems of small schools in Bulgaria
THE PROBLEMS OF SMALL SCHOOLS
Abstract. Small schools are becoming an increasingly tangible issue for the Bulgarian education system. This is the result of the effects of the negative demographic trends. As a relative share they are not less, they are most common in small towns and villages and usually fall into the group of those with low PISA results. The activity of small schools in Bulgaria is related to the existence of a wide range of problems such as diminishing student contingent, financing, material base, quality of education, provision of teachers, the presence in most cases of unfavorable external socio-economic environment, etc.
The article briefly reviews the emergence of small school surveys and their main strands. The state of these Bulgarian schools is analyzed and an attempt has been made to outline the main problems in their activities.
Dr. Dinko Gospodinov, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
University of Sofia