ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ
НАУЧНО СПИСАНИЕ
FOREIGN LANGUAGE TEACHING
BULGARIAN EDUCATIONAL JOURNAL
ГОДИНА XLIV / VOLUME 44, 2017
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
СТРАНИЦИ / PAGES
Книжка 1 / Number 1: 1 – 104
Книжка 2 / Number 2: 105 – 216
Книжка 3 / Number 3: 217 – 336
Книжка 4 / Number 4: 337 – 488
Книжка 5 / Number 5: 489 – 608
Книжка 6 / Number 6: 609 – 720
APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА
013 – 023 Русский за рубежом: язык и функции [Russian Language Abroad: the Status and Functions] / Сурен Золян / Suren Zolyan
118 – 126 Към въпроса за адлозите в съвременния турски език [More on the Issue of Adpositions in the Modern Turkish Language] / Милена Йорданова / Milena Yordanova
127 – 133 Инструменти за измерване на интеркултурната компетентност [Instruments for Measuring Intercultural Competence] / Рая Живкова-Крупева / Raya Zhivkova-Krupeva
134 – 138 The Bulgarian Version of the Official Journal of the European Union. Linguistic Approaches / Martin Henzelmann
343 – 354 Потенциальные явления в грамматике современного русского языка (вторичные имперфективы) [Potential Facts in the Grammar of Modern Russian: Secondary Imperfectives] / Борис Норман / Boris Norman
498 – 512 Анализът на разговора: от социалния ред до езика [Conversation Analysis: from Social Order to Language] / Донка Мангачева / Donka Mangatcheva
615 – 630 За глаголите с особено формообразуване в немския език и включването им в синхронна класификационна схема на глаголните флексионни типове [For Verbs with Special Morphology in German and Their Inclusion in a Synchronous Classification Scheme of the Verb Flexion Types] / Емилия Денчева / Emilija Dencheva
EVENTS / ХРОНИКА
059 – 062 Теоретични и методологични проблеми на българската историческа лингвистика (Предвъзраждане и Възраждане) [Theoretical and Methodological Problems of Bulgarian Historical Linguistics (Pre-Revival and Revival)] /
Диана Иванова / Diana Ivanova
063 – 074 Славянското езикознание в италианските университети между семантика и прагматика. Среща разговор на италианските лингвисти [Slavic Linguistics in Italian Universities between Semantics and Pragmatics. A Meeting of the Italian Linguists] / Татяна Лекова / Tatiana Lekova
075 – 076 Състезание по дебати на английски език, София 2017 [World Scholar’s Cup 2017, Sofia Round] / Марияна Филипова / Mariana Filipova
077 – 078 CILEX: Innover, Motiver, Inspirer. Un rêve devenu réalité [CILEX: Innovate, Motivate, Inspire. A Dream Comes True] / Colette Pawlonka, Maciej Pospiech
079 – 080 Високо държавно отличие за проф. Константин Кацаров [Highest State Award for Prof. Konstantin Katzarov] / Венелин Цачевски / Venelin Tsachevsky
191 – 194 Един век структурализъм [A Century of Structuralism] / Петя Тодорова / Petya Todorova
195 – 197 Китайските паралелки на 138. СУ „Проф. Васил Златарски“ [The Chinese Classes of 138. High School “Prof. Vasil Zlatarski”] / Магдалена Кръстева / Magdalena Krasteva
223 – 233 Именни фрази с адноминален демонстратив в анафорична функция в новогръцкия език в съпоставка с определените именни фрази [Demonstrative Noun Phrases in Anaphoric Function in Modern Greek in Comparison to Definite Descriptions] / Ирина Стрикова / Irina Strikova
234 – 241 Le discours de la presse écrite francophone algérienne: analyse des innovations linguistiques [The Speech of the Algerian French-speaking Press: Analysis of Linguistic Innovations] / Iddou Samira
302 – 305 Colloque international “Le cours de linguistique générale et les sciences du langage en Europe orientale” / Emilie Wyss, Richard Medlinger, Aude Medico
306 – 313 Expérience et avenir du structuralisme / Tomáš Hoskovec
369 – 371 «Ревнители русского языка» в Болгарии [The Devotees of the Russian Language in Bulgaria] / Елена Петренко / Elena Petrenko
577 – 579 Теоретико-приложни проблеми на съвременната тюркология [Theoretical and Applied Problems of Modern Turkic Studies] / Милена Йорданова / Milena Yordanova
580 – 582 В името на превода, в памет на Умберто Еко [In the Name of the Translation, in Memory of Umberto Eco] / Ирена Кръстева / Irena Kristeva
583 – 592 И нека думите говорят… [And Let Words Speak] / Димитър Веселинов, Екатерина Софрониева / Dimitar Vesselinov, Ekaterina Sofronieva
669 – 672 Социолингвистите ни събудиха отново [The Sociolinguists Woke Us up Again] / Катя Исса / Katya Issa
673 – 676 Димитър Стефанов – живот в поезията и поезия в живота [Dimitar Stefanov – Life in Poetry and Poetry in Life] / Радост Рачева / Radost Racheva
677 – 681 Семинар „Иновативни образователни технологии в чуждоезиковото обучение“ [Innovative Technologies In Foreign Language Teaching] / Даниела Кох-Кожухарова, Калина Братанова / Daniela Koch-Kozhuharova, Kalina Bratanova
INAUGURAL LECTURE / ВСТЪПИТЕЛНА ЛЕКЦИЯ
042 – 052 Дигитализация и социални трансформации: медийна педагогика и медийна грамотност [Digitalization and Social Transformations: Development of Media Pedagogy and Media Literacy] / Данаил Данов / Danail Danov
166 – 171 За езика като органон [For the Language as Organonmodel] / Тодор Шопов / Todor Shopov
279 – 287 Ранно езиково обучение: Усмивката има значение [Early Language Education: A Smile Matters] / Екатерина Софрониева / Ekaterina Sofronieva
548 – 558 О смешанном характере всех языков [On the Mixed Nature of All Languages] / И. Бодуэн де Куртене / I. Baudouin de Courtenay
INTERVIEW / ИНТЕРВЮ
009 – 012 Акад. Молдован, Александр Михайлович, директор Института русского языка имени В.В. Виноградова – РАН: Филологические науки, и в частности палеославистика, имеют будущее [Academician Alexander Moldovan, Director of the Institute of Russian Language – Russian Academy of Sciences: Philology, and in Particular Paleo Slavistic, Have Their Future] / Татьяна Дикова / Tatyana Dikova
111 – 117 Акад. Михаил Виденов, почетен председател на Международното социолингвистическо дружество и председател на Отделението за хуманитарни и обществени науки в БАН: Има изход от езиковата инвазия [There is a Way Out of the Linguistic Invasion. An interview with Acad. Mihail Videnov, Honorary President of the International Socio-linguistic society and Chairman of the Department of Humanities and Social Sciences in the Bulgarian Academy of Sciences] / Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov
495 – 497 Проф. д.п.н. Леонид Московкин, Санкт-Петербургский государственный университет: Общество испытывает потребность в изучении языков [Prof. Leonid Moskovkin, DSc., Saint Petersburg State University: The Society Has a Need for Learning Languages] / Николай Кънчев / Nikolay Kanchev
LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА
035 – 041 Семиотичен подход към преводимостта на културата [Semiotic Approach to Cultural Translatability] / Ирена Кръстева / Irena Kristeva
158 – 165 Новият литературен жанр „транслит“ [The New Literary Genre of the “Translit”] / Мадлен Данова / Madeleine Danova
261 – 276 Пространствените ориентации в културата и в езика [Space Orientations in Culture and in Language] / Палмира Легурска, Иля Златанов / Palmira Legurska, Ilya Zlatanov
277 – 278 Философски търсения и сюрреалистични мотиви [Philosophy Search and Surrealistic Motives] / Светлана Ананиева / Svetlana Ananieva
362 – 368 Животът на книгата [The Life of Books] / Анна Ангелова / Anna Angelova
537 – 547 Номадството на екстратериториалния писател в португалския автобиографичен корпус на Жорже Листопад [Nomadism of the Extraterritorial Writer in the Portuguese Autobiographical Corpus of Jorge Listopad] / Яна Андреева / Yana Andreeva
644 – 656 Der Bulgarische Gelehrte und Politiker Professor Ivan Shishmanov (1862 – 1928) und die Paneuropäische Bewegung / Rumjana Koneva
LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА
024 – 034 Езиковите технологии в помощ на обучението по специализиран чужд език [Language Technologies in Teaching Foreign Language for Specific Purposes] / Мария Стамболиева / Maria Stambolieva
139 – 149 Езикови модели за приобщаващо образование [Language Models for Inclusive Education] / Екатерина Софрониева / Ekaterina Sofronieva
150 – 157 Проблемно обучение, електронно учене и мобилни технологии при изучаването на чужд език [Problem-Based Learning, E-Learning and Mobile Technologies in Foreign Language Learning] / Мария Нейкова / Maria Neikova
242 – 246 Описание на курс по междукултурно разбиране [Describing the Intercultural Understanding Course] / Рая Живкова-Крупева / Raya Zhivkova-Krupeva
247 – 260 L’innovation pédagogique / Jamal El Kafi
355 – 361 Игрови модели за обучение в компютърна среда [Gaming Models for Teaching and Learning within Computer-Mediated Environment] / Николина Искърова / Nikolina Iskarova
513 – 523 Драматургичните текстове в обучението по английски език [Teaching English through Drama] / Мария Нейкова / Mariya Neykova
524 – 536 Making Museums our Educational Partners / Elena Sayanova
631 – 637 Университетското образование – от знание към комуникация [Education in University – from Knowledge to Communication] / Магдалена Костова-Панайотова / Magdalena Kostova-Panayotova
638 – 643 Les rôles des mots-clefs / Anélia Brambarova
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY /
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY
053 – 058 Поетичният учебник по френски език на Милка Петрова-Коралова и Лъчезар Станчев [The Poetic French Language Textbook of Milka Petrova-Koralova and Lachezar Stanchev] / Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov
172 – 190 Българските училища в Цариград – между историята и спомените [Bulgarian Schools in Istanbul – Between History and Memories] / Мария Михайлова-Мръвкарова / Maria Mihailova Mravkarova
289 – 295 Лингводидактически ретроспективи, или За два български учебника по немски език от 30-те години на XX век [Foreign Language Teaching Retrospectives or Outlines of Two Bulgarian Textbooks of German from the 1930s] / Весела Белчева, Свилен Станчев / Vesela Belcheva, Svilen Stanchev
296 – 301 Les Slaves: cours inaugural au Collège de France [The Slavs: Inaugural Course at the Collège de France] / Adam Mickiewicz
559 – 576 Викториански поглед към бъдещето за век напред [Victorian Look to the Future for the Next Century] / Цвета Тодорова / Tzveta Todorova
657 – 668 Реконструкция болгарского языка вследствие появления тестативного компонента в семантике сихноморфемы х [Reconstruction of the Bulgarian language due to the appearance of a test component in the semantics of the synhnomorphem x] / Мирослав Янакиев / Miroslav Yanakiev
OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ
694 – 705 Молодежный форум «Моя инициатива в образовании» – пространство обучения русскому языку как иностранному [Youth Forum “My Initiative In Education” – the Space of Teaching Russian as a Foreign Language] / Раиса Богданова / Raisa Bogdanova
PORTRAITS / ПОРТРЕТИ
314 – 316 С поклон пред делото на Радка Нинова [A Tribute to Assoc. Prof. Radka Ninova] / Константин Караиванов / Konstantin Karaivanov
REVIEWS AND ANNOTATIONS /
REVIEWS AND ANNOTATIONS
081 – 087 Francophilie et germanophilie en Europe sud-orientale à la veille et pendant la Première Guerre mondiale [Francophilia and Germanophilia in South-Eastern Europe on the Eve and During the First World War] / Vladimir Creţulescu
088 – 089 Оригинален модел за обучение по турски език [An Original Model for Turkish Language Teaching] / Васил Райнов / Vassil Rainov
090 – 093 The Linguistic Mosaic of Europe / Martin Henzelmann
094 – 095 Многообразният Китай [The Multifaceted Nature of China] / Гъ Джъцян / Ge Zhiquiang
096 – 097 Нов, първи по рода си четириезичен тематичен речник [First of Its Kind Quadrilingual Thematic Dictionary] / Иван П. Петров / Ivan P. Petrov
198 – 200 Теория и практика на ефективната академична комуникация [Theory and Practice оf Effective Academic Communication] / Мариета Ботева / Marieta Boteva
201 – 205 Нов самоучител по английски език с актуални текстове и богат справочен материал [New Tutorial in English with Current Texts and Extensive Reference Material] / Милка Хаджикотева / Milka Hadjikoteva
206 – 209 Глобалният английски език в български контекст [Global English in Bulgarian Context] / Дафина Костадинова / Dafina Kostadinova
317 – 319 Предизвикателствата пред сеяча [The Challenges Ahead of the Sower] / Данаил Данов / Danail Danov
320 – 325 Самоучител по английски език за средно напреднали с актуални текстове и ценни приложения [A Self-Study Textbook for Intermediate Learners of English, Rich in Topical Stories and References] / Милка Хаджикотева / Milka Hadjikoteva
326 – 329 Нова книга в областта на училищната педагогика [A new Book in the Field of School Pedagogy] / Албена Александрова / Albena Aleksandrova
372 – 375 Обучението по лексика във фокус [Vocabulary Training in Focus] / Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov
376 – 378 Безкрайният път към стародавната истина [Endless Road to the Ancient Truth] / Васил Райнов / Vassil Rainov
593 – 597 За книгата „Играта във френските средновековни фарсове“ [About the Book “The Game in French Medieval Farces”] / Дина Манчева / Dina Mancheva
598 – 600 Новаторско по духа си проучване [Innovative in its Essence Research] / Силвия Ботева / Silvia Boteva
682 – 685 Категорията посесивност и нейните проекции в съвременния турски книжовен език [The Category of Possessiveness and its Projections in Contemporary Turkish Literary Language] / Данаил Данов / Danail Danov
686 – 688 Цариград и българските училища [Istanbul and Bulgarian Schools] / Милена Йорданова / Milena Yordanova
689 – 693 Ново завръщане към модернизма [A New Return to Modernism] / Бойка Илиева / Boyka Ilieva
IX INTERNATIONAL QUALIFICATION SCHOOL „MODERN PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE“ /
IX МЕЖДУНАРОДНАЯ КВАЛИФИКАЦИОННАЯ ШКОЛА «СОВРЕМЕННЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИИ РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК ИНОСТРАННОМУ»
381 – 381 Приветствие [Greeting Speech] / Надя Кантарева-Барух / Nadya Kantareva-Baruh
382 – 387 Университеты – участники [Participating Universities]
388 – 393 Профессиональная методическая подготовка молодых русистов в Европе [Professional Methodological Training of Young Russian Teachers in Europe] / Галина Шамонина / Galina Shamonina
394 – 400 Учебные тексты: антиномии и типологии [Training Texts: Antinomies and Typologies] / Леонид Московкин / Leonid Moskovkin
401 – 409 Понятие «владение языком» в российской методической литературе [The Concept “Language Proficiency” in Russian Linguopedagogical Works] / Леонид Московкин / Leonid Moskovkin
410 – 415 Научно-популярный текст XXI века: лингвистическая публицистика [Contemporary Popular Scientific Text: Linguistic Journalism] / Валерий Ефремов / Valeriy Efremov
416 – 422 Игровые формы популяризации русского языка [Game as a Tool for Popularization of Russian Language] / Валерий Ефремов, Елена Петренко / Valeriy Efremov, Elena Petrenko
423 – 428 Русский язык интернета: мемы и агрессия [Russian Internet Language: Memes and Aggression] / Валерий Ефремов / Valeriy Efremov
429 – 435 Мифы о русском языке, или наивная интернет-лексикография [Myths About Russian Language, or Naive e-Lexicography] / Валерий Ефремов / Valeriy Efremov
436 – 445 Танец и лингводидактика [Dance and Linguodidactics] / Надя Чернева / Nadya Cherneva
446 – 459 O лингвокультурологическом потенциале русского народного танца [On Linguistic and Cultural Potential of Russian Folk Dance] / Надя Чернева, Любима Иванова / Nadya Cherneva, Lyubima Ivanova
460 – 467 Поем по-русски [Sing in Russian] / Денис Букин / Denis Bukin
469 – 474 Новые интернет-технологии в преподавании РКИ [Internet Technologies in Methods of Teaching Russian as a Foreign Language] / Денис Букин / Denis Bukin
475 – 480 Культурологический подход к изучению русского языка как иностранного или кулинарная лингвокультурология [Culturological Approach to the Study of Russian as a Foreign Language or Culinary Cultural Linguistics] / Денис Букин / Denis Bukin