"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Bulgarian Language and Literature Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 6, година LVI, 2014

in Съдържание на сп. "Български език и литература"

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

METHODOLOGY / МЕТОДИКА

За отношението между инвариант и промяна в обучението по български език [Relationship Between Invariant and Change in Bulgarian Language Teaching]
Ангел Петров /Angel Petrov – стр. 567

icon Open the full text 

LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ

Българската литературна класика в гимназиалния етап на образователната система през периода 1989 – 2010 година [Bulgarian Literary Classics in High School Education System in the Period 1989 – 2010 година]
Екатерина Петкова / Ekaterina Petkova – стр. 582

icon Open the full text

BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE ABROAD /  БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА

Анализ на адаптираните учебни програми по български език и литература (I – XII клас) [An Analysis of the Adapted Curriculum for Bulgarian Language and Literature (for Bulgarian Students Abroad, I – XII Grades)]
Е. Миланова, Даниела Стракова, Николай Метев, Мария-Лия Борисова, Ивелин Димитров /
Evelina Milanova, Daniela Strakova, Nikolai Metev, Mariya-Liya Borisova, Ivelin Dimitrov – стр. 597

icon Open the full text

 

Българският език във Франция – от детската градина до университета (интервю с доц. д-р Лидия Михова) /
[Bulgarian Language in France – from Kindergarten to University (An Interview with Assoc. Prof. Lydia Mihova)]
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 614

icon Open the full text

 

Памет, припомняне, архиви на паметта [Memory, Reminding, Memory Archives]
Венета Янкова / Veneta Yankova – стр. 618

icon Open the full text 

 

TEACHER’S EXPERIENCE/ ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ

Да изгубиш Рая: вината и наказанието [Losing Paradise: Guilt and Punishment]
Соня Петрова / Sonya Petrova – стр. 630

 icon Open the full text

REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ

Нов учебник по медиен език и стил [New Textbook in Media Language and Style]
Ангел Петров / Angel Petrov – стр. 639

 icon Open the full text

 

Настолна  книга  за  всеки  начален учител [A Text Book for Each Primary Teacher]
Илияна Горанова / Iliyana Goranova – стр. 643

icon Open the full text

 

IN MEMORIAM

Призвание: учител ( в памет на Севдалина Панайотова) [Vocation: Teacher (in Memory of Sevdalina Panaiotova)]
Румяна Йовева / Rumyana  Yoveva – стр. 651

icon Open the full text

 

“BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE“ JOURNAL – ANNUAL CONTENT /
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СПИСАНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА“ – стр. 660

READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS / 
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО  „ АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 667

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 669


 ЗА ОТНОШЕНИЕТО МЕЖДУ ИНВАРИАНТ И ПРОМЯНА В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Prof. Dr. Angel Petrov
University of Sofia

Abstract.. В текста се анализират особености на съвременния образователен дискурс по български език в средното училище. Обект на изследване стават процеси на взаимодействие между повтарящото се във времето, вътрешно присъщото, постоянното, от една страна, и променливото, вариантното, подлежащото на развитие в системата на обучението по български език, от друга страна. С помощта на конкретни примери от образователната практика се обосновава становището, че необходимостта да се изследва взаимоотношението между инвариант и промяна в обучението по български език произтича от сложността, двете явления да бъдат осмислени като същини, заемащи специфични позиции в един общ йерархичен ред.

Keywords: invariant, educational discourse on Bulgarian language at high school, technologies for inspection and evaluation of the results achieved through the teaching process

RELATIONSHIP BETWEEN INVARIANT AND CHANGE IN BULGARIAN LANGUAGE TEACHING

Abstract. This text analyses some specialties of the contemporary educational discourse on Bulgarian language at high school. Object of research are some processes of interaction between the repeating in time, the internally inherent, the permanent, from one side, and the ever changing, the various, that is subject of development in the educational system on Bulgarian language teaching, from the other side. With the help of concrete examples from the educational practice the statement is grounded that there is a necessity to study the relationship between invariant and change in Bulgarian language teaching fl ows from the complexity that these two phenomena be given a meaning as essences that have specific positions in a common hierarchical order.

Prof. Dr. Angel Petrov
University of Sofia

нагоре


 БЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУРНА КЛАСИКА В ГИМНАЗИАЛНИЯ ЕТАП
НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА ПРЕЗ ПЕРИОДА 1989 – 2010 ГОДИНА

Екатерина Петкова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

Abstract.. Представената разработка (въз основа на проучване на учебната документация, свързана с българското литературно образование) проследява промените (по-точно отсъствието на такива) в учебното съдържание по литература за гимназиален етап през последните две десетилетия. Ретроспективен обзор (в най-общ план) откроява държавната активност в миналото (годините след 1878 до 1989), водеща до утвърждаване и популяризиране на високия престиж на родната литература и на авторите Ӝ; въпреки че държавата не твори ценности, тя разполага с механизми за тяхното валидизиране и йерархизиране, най-ефективните от които са в ресора на ИНСТИТУЦИЯТА. Наличните литературноисторически реконструкции разкриват следното: честите промени и преустройства на учебните програми по литература са диктувани не само от политическата воля на официалната власт да „форматира“ обществото чрез внушенията на полезните (в един или друг план) текстове, не само от „задачата“ Ӝ да оценява и направлява и литературното ни развитие (отсявайки „важното“, което трябва да влезе в учебниците, от „другото“), а и от амбицията на българската държава да изгражда модерна и непрекъснато развиваща се образователна система.

Keywords: edication, edicational system, high school level

BULGARIAN LITERARY CLASSICS IN HIGH SCHOOL EDUCATION SYSTEM IN THE PERIOD 1989 – 2010 ГОДИНА

Abstract. This paper (based on a study of the school documentation regarding the Bulgarian literary education) tracks the changes (more precisely the absence of such) in the high school literature curriculum in the last two decades. A retrospective review (in general terms) highlights the state activity in the past (in the years from 1878 to 1989) that led to the strengthening and promotion of the high prestige not only of the national literature and authors but also of the science of teaching literature.

Dr. Ekaterina Petkova,
Assist. Prof. University of Plovdiv

нагоре


 АНАЛИЗ НА АДАПТИРАНИТЕ УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
(за обучение на ученици в чужбина I – XII клас)

Евелина Миланова, Николай Метев, Даниела Стракова, Мария-Лия Борисова, Ивелин Димитров1)
University of Sofia

Abstract.. В статията се предлага съпоставителен анализ на учебните програми по български език и литература (I – XII клас) и адаптираните учебни програми за обучение на ученици в чужбина. Посочват се най-значимите акценти в адаптираните учебни програми и различията между двата вида програми.

Keywords: Bulgarian language teaching, teaching of literature, Bulgarian language abroad

AN ANALYSIS OF THE ADAPTED CURRICULUM FOR BULGARIAN LANGUAGE
AND LITERATURE (FOR BULGARIAN STUDENTS ABROAD) (1 – 12 GRADES)

Abstract. In this paper we propose comparative analysis of the curriculum of Bulgarian language and literature for Bulgarian schools (1 – 12 grades) and the adapted curriculum for Bulgarian schools abroad. The key points are summerized and significant differences between the curricula are highlighted.

Mrs. Evelina Milanova, PhD Student,
Mrs. Daniela Strakova, PhD Student,
Mr. Nikolai Metev, PhD Student,
Mrs. Mariya-Liya Borisova,
Mr. Ivelin Dimitrov
University of Sofia

нагоре


 

shareTweetshare
Previous article

Философия, година XXIII, книжка 4, 2014

Next article

Професионално образование, година XVI, книжка 6, 2014

Next article

Професионално образование, година XVI, книжка 6, 2014

сп. "История", книжка 6, година XXII, 2014

Златото на България

Златото на България

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Annual contents of Strategies for Policy in Science and Education- Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika 2022
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2022, Volume 30
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2021 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2020, Volume 29
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ – специално издание, книжка 4s/2021, година XXIX
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2021, Volume 29
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2021, Volume 29
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2021, Volume 29
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2020, Volume 28
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2020, Volume 28
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2020, Volume 28
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2020, Volume 28
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US