"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 23, 2022

Всяко дете „узрява“ за интеграция по различно време

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-06-2022
in Брой 23, 2022
A A
Жулиета Петкова,
директор

Зина СОКОЛОВА

Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ във Варна
е най-старото по рода си у нас. Основано е през 1905 г. от тогавашния министър на просвещението проф. д-р Иван Шишманов.
„Като негови последователи и хора, които се гордеят със своето училище, преди няколко години основахме музей на образованието за зрително затруднените. Така почитаме проф. Шишманов и всички колеги, които са работили и работят тук – казва неговата директорка Жулиета Петкова. – Екипът е изключително горд, че с взаимни усилия съумява да работи с деца с нарушено зрение и интелект в норма и деца с нарушено зрение и с множество увреждания. Под множество увреждания визирам различна степен на умствена изостаналост – умерена, тежка и дълбока, аутизъм и аутистичен спектър, различни синдроми, детска церебрална парализа, поведенчески проблеми, различни малформации.“
За работата на колектива говори и оценката на Министерството на образованието и науката, което тази година удостои Жулиета Петкова с наградата „Св. Иван Рилски“. Училището получава и наградата на Община Варна за „Колектив на годината“ в системата на средното образование.
„Тези отличия са оценка за труда на екипа, който се справя с всички всекидневни предизвикателства – подчертава директорката. – Първи във Варна направихме външна класна стая по време на ковид пандемията. На децата много им харесва да са на открито. Те стоят прекалено дълго пред компютрите и е много полезно да са навън, сред природата. Направихме и тактилна пътека с различни текстури и с ароматерапевтични растения. Преди два месеца открихме в училището и първата солна стая за халотерапия, която оказва изключително благоприятно въздействие при неврологични, кожни и белодробни проблеми. Радваме се, че успяхме да направим тази толкова необходима за нас стая.“
Жулиета Петкова работи тук от 1995 г. – първо три години като възпитател, пет години е учител на първата паралелка за деца с множество увреждания в страната. Осем години е изпълнявала длъжността заместник-директор по учебната дейност. Директор е от 2011 г. Завършва „Специална педагогика“ в Пловдивския университет, след това – Софийския университет. После попада в това училище, което се оказа нейното второ семейство.
Тук се обучават ученици от I до XII клас. Училището осигурява ресурсно подпомагане и на всички ученици с интелект в норма, които са включени в образователната система в масовите училища. Те учат по стандартните учебници с тази разлика, че за тях се изготвят и отпечатват учебници на брайл или с увеличен шрифт – за слабовиждащите ученици. Ресурсни учители ги подпомагат на място и работят с техните учители и родители. И ако се налага, адаптират учебни материали и пособия, за да могат учениците да се справят максимално добре.
Приобщаването е деликатен и дълъг процес, категорични са педагозите. Екипът започва работа с родителите още когато децата са между 0 и 6 години. Ресурсните учители ги издирват по домовете им или в детските градини. Те са в помощ на родителите, които при раждането на детето могат да изпаднат в отчаяние. Целта е да знаят, че не са сами, да знаят, че има кой да им помогне потенциалът на детето да бъде развит в максимална степен.

„Заедно по ноти“ е проект, в който се използва музикалното съоръжение мегапиано – уникално за България
и Източна Европа. То има 7 октави. На инструмента се свири с крака, като движенията преминават в танц

„Всяко дете „узрява“ за интеграция по различно време – подчертава Жулиета Петкова. – Някои могат да се интегрират още в първи клас, други – не, защото при тях определени процеси протичат по-бавно. Но те могат да се интегрират в IV клас, когато научат брайловата азбука и са вече ограмотени.
А това ограмотяване е дълъг и сложен процес, докато пръстчетата на всяко дете станат очички, които четат брайл. Сензитивността на всяко дете е различна и затова процесът протича различно.“
Основното предизвикателство пред педагозите е обучението на деца с множество увреждания. От 1998 г. в училището е открита първата паралелка за тях. През тази учебна година от общо 24 паралелки 22 са за деца с множество увреждания. Напливът към училището е голям и през новата учебна година вместо една ще бъдат формирани три паралелки. В учебната програма, по която работят учениците с нарушено зрение и множество увреждания, освен специалните предмети по зрително подпомагане, ориентиране и мобилност и всекидневни умения, освен индивидуалната им програма, каквато има всяко дете, те имат и много терапии – арттерапия, хидротерапия, хипотерапия (лечебна физкултура чрез езда и общуване с коне), халотерапия в солната стая.
Преди три години за първи път е създадена професионална паралелка в направление „Озеленяване и цветарство“ за ученици с нарушено зрение и множество увреждания. Родителите са изключително горди, че децата им са в такава паралелка. Освен терапевтичния ефект от работата с пръстта, което подпомага развитието на фината моторика, засаждането и отглеждането на едно цвете носи голямо задоволство у децата, че са постигнали и направили нещо. Позитивното отношение на колектива към всяко дете, към родителите е изключително важно. Единствено с много любов и търпение се постигат резултати, категорична е директорката.
„Осигуряваме обучение на всички деца на територията на Варна и не само – казва Жулиета Петкова. – Има родители, които се преместват да живеят в града ни само и само детето им да посещава нашето училище, за да получава квалифицирано обучение, съответстващо на неговите дефицити. За съжаление, все повече деца в световен мащаб се раждат с по-тежки и комбинирани увреждания, сочат статистиките. Понякога се оказва, че зрението е най-малкият проблем на тези деца. Но правилото е, че няма необучаеми деца. Всички деца трябва да получат любов и образованието, които заслужават.“
Реализацията на учениците е в зависимост от техните възможности. Има възпитаници на училището, които са завършили право, други са се насочили към учителската професия, има такива и като педагози в училището. Някои стават професионални масажисти или рехабилитатори и се реализират много добре. Други градят кариера като певци, като Ивайло Донков, който печели „Гласът на България“, а сега е в Софийската опера.
Голямата тревога на педагогическия екип е какво се случва с децата с множество увреждания, след като завършат училището. Те са усвоили някакви умения – например в градинарство, плетачество, керамика. Но обикновено остават вкъщи, защото в съществуващите дневни центрове за деца с по-тежки увреждания няма места. Така почват да разграждат уменията, които имат.
„Като се срещам с наши бивши възпитаници с множество увреждания, виждам, че са разградили много от уменията, които са имали, и са изостанали в развитието си. Това ми е голямата болка. Тези деца могат да правят нещо след завършване на училище, ако им се даде възможност – да сортират, да подреждат рафтове в магазини, да правят мартеници – казва директорката. – В другите държави има специални центрове за такива младежи. Във Варна също има центрове, но са препълнени. С родители на деца с увреждания с общи усилия търсим варианти какво може да се направи, за да се реши този проблем. Обучаваме екипите на различни дневни центрове да работят с деца с увреждания, като надграждат техните умения. А не да започват отначало. Сега всички се вълнуваме от приключването на учебната година. Децата са подготвили програми. Едно предизвикателство към децата и родителите са отправили класните ръководители – ще има джип-сафари и разходка с яхта. Правили сме го и друг път. Най-голямата ни награда са усмивката и светналият поглед в очите на родителите и на децата.“
По време на дистанционното обучение преподавателите се превръщат в актьори, за да могат да привлекат вниманието на учениците, спомня си директорката. А това никак не е лесно, когато става дума за деца с множество увреждания. Специалният педагог първо трябва да ги активизира, да прив-
лече вниманието им, да ги накара да седнат пред монитора и да изпълнят поставените им задачи. Учителите от училището проявяват изключителна креативност, изправени пред това предизвикателство. Правят интересни клипове за децата и обучението от разстояние в електронна среда е изключително ползотворно. Неслучайно получават награди от директорката за всеотдайната си работа по време на пандемията.
„След броени дни предстои провеждането на годишния тиймбилдинг на целия колектив – да се поздравим с добре свършената работа и да съберем сили за новата учебна година и предизвикателствата в нея“, споделя накрая Жулиета Петкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Четирите цвята на съвременното образование Как се става втори в света Иван Шишиев, фотограф: Основната задача на учителя е да превърне учениците в личности Еделина Кънева, прима на операта и оперетата и директор на Държавния музикален и балетен център: Когато ученикът е готов, той среща своя Учител

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Инвестициите в образование, иновации и умения решават проблеми

Next article

Какви са моите трудови права

Next article
В ход е дигиталното обучение

Какви са моите трудови права

В ход е дигиталното обучение

Ученическото самоуправление – лесно и интересно

Там, където и въздухът помага

Там, където и въздухът помага

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"