"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 29, 2023

МОН започва промени в наредби

Лаборатории за иновации ще бъдат създадени в пет училища в различни населени места

Елена Василева от Елена Василева
19-07-2023
in Брой 29, 2023
A A
Снимка: БТА 

Промени в няколко наредби анонсира на брифинг министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. „Първият приоритет на МОН е свързан с намаляване на административната тежест и с възможности за осигуряване на повече време за работа на учителите с децата и учениците. За целта през тази седмица ще „отворим“ някои подзаконови нормативни актове, някои от наредбите, свързани със стандарти в училищното образование“, обяви той.

В Наредба 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците например е предвидено намаляване броя на текущите оценки по различните предмети. „По предметите, които се изучават с над 4 часа на седмица, вече няма да е нужно да се пишат по 4 оценки на срок, а само по 3 оценки“, даде за пример той. От две на една пък ще се намалят изискуемите оценки на срок по отделните дисциплини в рамките на профилираните предмети. Предвижда се също да се даде възможност за ангажиране на учениците с изследователска проектна дейност, която може да отнеме и по-продължителен период.

„Нашият екип има приоритет да търси възможност за качествено образование за всяко дете и да се освободи повече време за работа на учителите с учениците в класната стая, включително чрез изследователски и проектни дейности. Това намаляване на минималния брой изпитвания в хода на учебния срок е важна възможност това да се случи“, коментира министър проф. Цоков.

В Наредбата за организацията на дейностите в училищното образование ще се планират нови възможности, свързани с проектно базираното обучение на учениците, фиксиране на неговата структура и съвместното преподаване и оценяване от учители по различни предмети.

Според просветния министър това ще даде по-голяма сигурност на учителите в иновативните училища при тяхната съвместна работа за планиране и организиране на проекти и дейности, както и за оценяване на учениците.

До дни се събират и комисии за обсъждане на промени в Наредбата за статута, професионалното развитие и квалификацията на учителите, на училищните директори и другите педагогически специалисти. Ще работи и комисия, която ще структурира и предложи Наредба за управление на качеството на образователните институции – стандарт, който липсва от години в нашето училищно образование, обяви още министър Цоков. По думите му той е ключов по отношение на всички останали дейности – от структурирането на учебните програми до оценяването и функционирането на образователната система.

„За първия месец, в който екипът ни работи, успяхме да набележим тези промени, които могат да започнат да действат още от идващата учебна година. Заедно с това продължава работата и по стратегическите изменения, които да започнат по-сериозна реформа“, обясни проф. Цоков. Той обяви, че до края на седмицата ще бъдат публикувани за обществено обсъждане и промени в учебните програми.

Министър Цоков заяви още, че се създава карта на иновациите в училищата. Приключило е обобщаването на информацията, като в нея са описани характерът и срокът на действие на съот­ветната иновация. „През следващите седмици предстои визуално да се представи тази информация, за да може всеки училищен директор, учител или експерт в областта на образованието с едно кликване да види характера на иновацията, която се реализира в съответното училище“, обясни министърът. Тази видимост ще улесни анализа на нововъведенията и ще допринесе за тяхното мултиплициране в други образователни институции.

Нов модул в програмата „Иновации в действие“, финансиран със 150 хил. лв., предвижда създаването на пет училищни лаборатории за иновации, обяви още министър Цоков. Те ще бъдат обособени в 108. СУ – София, ОУ „П.Р. Славейков“ – Варна, ПМГ „Яне Сандански“ – Гоце Делчев, Второ ОУ „П.Р. Славейков“ – Стара Загора, и ОбУ „Неофит Рилски“ в село Дерманци, община Луковит. Всяка от тях ще е с различно тематично направление – „Пред­приемачество и финансова грамотност“, „Екология и зелена енергия“, „Проектно базирано обучение и интегрирано знание“, „Позитивно образование и личностно развитие“ и „Образователна интеграция и гражданско образование“.

В рамките на лабораториите ще бъдат привлечени учители и директори от други училища, като целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели.

Решен е проблемът с финансиране работата на образователните медиатори, съобщи още министърът. Средствата за тази година ще бъдат обезпечени от бюджета на МОН, а за следващата ще бъдат отпуснати целево малко над 10 млн. лв. от държавния бюджет. В наредбата се въвежда нов елемент за финансиране на училища и детски градини с концентрация на деца и ученици от уязвими групи. Ще се предоставят целево средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя в рамките на определените работни места за тези служители.

Your Image Description

Свързани статии:

Допълнителни средства за 4 национални програми Минимум 300 часа аудиторна заетост в университетите Биосветът – предпочитаната тема И най-малките училища с достъп до евросредства

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Над 5500 ученици в обучение по програмиране

Next article

Добрият пример

Next article
Вестник "Аз-буки"

Добрият пример

От ума, през технологията до материята

От ума, през технологията до материята

Министър Цоков поиска повече пари за образование

Нови учебни програми – до ноември 2024 г.

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"