"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 36, 08 – 14.09.2023

Пари срещу качество

Ще има повече средства за висши училища с по-добра реализация на завършилите

Елена Василева от Елена Василева
07-09-2023
in Брой 36, 08 – 14.09.2023
A A

Парите, които държавните университети получават въз основа на качеството на предлаганото от тях обучение, са достигнали 61% от средствата за издръжка на обучението. Това става ясно от проект за промени в Постановление 328 на МС от 2015 г. за определяне на средствата от държавния бюджет за издръжка на обучението в държавните висши училища в зависимост от комплексна оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда.

Цел в Стратегията за развитие на висшето образование (2014 – 2020) бе да се създадат условия за съществено повишаване качеството на обучение в университетите. Сред най-важните мерки бе промяна на финансовия модел с такъв, който стимулира качеството на обучение, и приложимостта му към потребностите на трудовия пазар. Затова бе предвидено делът от средствата за издръжка на обучението, които се получават въз основа на комплексна оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда, да нарасне на 55% през 2019 г. и да достигне 60 на сто през 2020 г.

„Към настоящия момент мярката е пос­тигната – за 2023 г. средствата за държавните висши училища, определени в зависимост от комплексната оценка за качеството на обучение и съответствието му с потребностите на пазара на труда, достигат относителен дял от 61,4 % към общия размер на средствата за издръжка на обучението“, се казва в оценката за въздействието към проекта.

С предлаганите промени се прецизират елементи и се усъвършенства механизмът за диференцирано финансиране на университетите. Продължава се политиката за концентриране на финансирането в професионалните направления и висшите училища, получили по-висока оценка за качество и съответствие с потребностите на пазара на труда, и за преструктурирането му към професионални направления, за които се очаква бъдещ недостиг от кадри на пазара на труда.

Понастоящем по специална методика се определя коефициент на висше училище по дадено професионално направление, в зависимост от който се разпределя и финансирането за него. Колкото по-висок е коефициентът, толкова повече средства ще получи то за качество. Показателят зависи от няколко други коефициента – за акредитационната оценка, за научните изследвания, за реализацията на трудовия пазар и др.

Промени се предлагат именно при начина, по който се изчислява коефициентът за реализация на пазара на труда, който зависи от нивото на безработицата сред завършилите и приложението на придобитото образование.

Ако безработицата сред завършилите в дадено направление е под 2%, а приложението от дипломата е над 65%, то съответното направление ще има коефициент за реализация на пазара на труда 1,20. Предлага се този коефициент да стане 1,25, което означава, че ще има повече средства за тези направления и висши училища, в които след завършване има по-малка безработица и повече реализирали се младежи на трудовия пазар. Ако в дадено направление безработицата е между 2 и 4%, а приложението на вис­шето образование – от 45 до 65%, то коефициентът за реализация на пазара на труда вече ще е не 1.06, а 1.11.

От 0.70 на 0.73 се променя този коефициент, ако безработицата в направлението е над 6%, а реализацията – под 30%.

Промените се предлагат заради приемането на Закона за държавния бюджет на България за 2023 г. с оглед на това, че утвърдените в него трансфери за държавните висши училища включват средства за издръжка на обучението, определени в съответствие именно с предложените в проекта промени в методиката за определяне на коефициента на висше училище по професионално направление. Те ще обхванат 140 615 средноприравнен брой студенти и докторанти в държавните висши училища – 126 338 студенти и 3553 докторанти в редовна форма, и 18 357 студенти и 1573 докторанти в задочна форма на обучение.

Your Image Description

Свързани статии:

Военната академия откри учебната година Нов институт в Тракийския университет Онлайн модно дефиле на студенти Най-старата икономическа катедра у нас чества 120 години

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Академична мрежа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Военната академия откри учебната година

Next article

Нов институт в Тракийския университет

Next article
Нов институт в Тракийския университет

Нов институт в Тракийския университет

Проф. Алесандро Бруни, професор по славистика в Университета  „Ка Фоскари“ във Венеция: Има условия за развитие на старобългаристиката в Италия

Проф. Алесандро Бруни, професор по славистика в Университета „Ка Фоскари“ във Венеция: Има условия за развитие на старобългаристиката в Италия

Да докоснеш светлината

Да докоснеш светлината

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"