„Иновациите на образованието на бъдещето трябва да са свързани с програмите, с които обучаваме и учениците, и студентите ни. Те трябва да имат, където е възможно, интегративен характер“. Това посочи зам.-министър Наталия Митева на конференция за иновативното образование и професиите на бъдещето, организирана от Висшето училище по телекомуникации и пощи. Като добър пример тя посочи някои от интердисциплинарните програми на Университета, като например „Телемедицина“, създадена преди години съвместно в Медицинския университет в Плевен. „Колко видове компетентности има само в една специалност. Такива добри програми, базирани на интегритет, са още дигитално предприемачество, дигитална публична администрация, киберсигурст и др.“, посочи Митава. По думите ѝ, бъдещето ще налага все повече университетите да сътрудничат помежду си за създаването на една специалност, важно също така ще е и взаимодействието между бизнеса и висшето образование за създаване на конкретни специалности.
„По новата Оперативна програма „Образование“ ще апробираме дуалния подход във висшето образование, подготвяме дуално образование и за магистърски, и за бакалавърски програми. В момента обсъждаме конкретните изисквания“, посочи още Митева. Според нея проектът за дуално обучение във висшето образование ще тръгне в началото на 2024 г., като ще се започне с направления в областта на техническите и инженерните науки.
Председателят на Просветната комисия в парламента Красимир Вълчев заяви, че заради промените в света все по-важно за студентите ще става да притежават интердисциплинарни умения, тъй като тясно специализираният труд ще бъде заместен. „Това променя и парадигмата на професионалното и висшето образование – ако досега програмите бяха насочени към висока специализация, сега трябва да имаме по-широка основа с възможност да се надгражда. Прогнозите са, че бъдещите деца ще сменят не само работните си места, а и професиите си – средно по три пъти в живота. Това променя обществената задача на висшето образование, което ще трябва да дава по-широка основа, която да се надгражда. Т.е. за студентите ще е важно не да могат да програмират на дадена програма, а да знаят базови постановки в програмирането“, коментира той. По думите му, все по-трудно в бъдеще ще бъдат замествани професиите, които изискват взаимодействие и грижа за човека. В този смисъл ще са нужни все по-вече хуманитарни и социално-емоционални умения. „Колкото по-дигитални ставаме, все повече трябва да сме хора“, посочи той. Според Вълчев в бъдеще всички ще бъдат дигитални ползватели, но за да бъдем дигитални създатели, учениците трябва да учат повече и да развиват креативност и концентрация, които са уменията на XXI век.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg