"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

110 консултанти помагат в избора на професия

Елена Василева от Елена Василева
26-01-2024
in Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A
Кариерно консултиране на млади хора
Снимка – ПГПЧЕ „Христо Ботев“- Кърджали

Сто и десет са назначените кариерни консултанти в системата на училищното образование към 18 януари 2024 г. Това става ясно от отговор на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков на парламентарен въпрос за съхранението и използването на създадената по европроекта за кариерно ориентиране материална база и заетостта на 122-те щатни бройки кариерни специалисти, регламентирани в годишна заповед на министъра.

Проф. Цоков припомня, че по проекта „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“, изпълняван между 2012 и 2018 г., са създадени 28 центъра за кариерно ориентиране, назначени са 150 кариерни консултанти, създадена е програма за кариерно консултиране на ниво училище, както и национален портал за кариерно ориентиране.

След приключване на Проекта консултантите са преназначени в центровете за подкрепа за личностно развитие – към 20 центъра за личностно развитие за дейности за кариерно ориентиране и в 7 самостоятелни центъра за подкрепа за личностно развитие с конкретен предмет на дейност кариерно консултиране и ориентиране: във Варна, Видин, Габрово, Кърджали, Пазарджик, Сливен и в столицата (София-град и София-област са обединени в един център).

Кариерните консултанти тогава са намалени на 122 души, като за всеки областен град броят им е определен с решение на общинския съвет. В 16 града те са сменили мястото, което са посещавали по време на Проекта, а в 11 областни града са останали в същите помещения. Оборудването и обзавеждането, закупени от 2012 до 2018 г. по Проекта, е запазено и предадено на центровете и се ползва от кариерните консултанти, става ясно от отговора на министъра.

Проект „Подкрепа за успех“

Дейностите по Проекта са продължени през 2019 г. до 2023 г. по действащия тогава проект „Подкрепа за успех“. По една от дейностите по Проекта, чиято цел е да мотивира децата в риск от отпадане и да ги насочи към професионално образование, са създадени насоки за работа по кариерно консултиране на ученици от V, VI и VII клас, които са в риск от преждевременно отпадане, както и инструментариум, включващ 2 теста за кариерно консултиране на ученици от V – VII клас в риск от отпадане, които са интегрирани и в информационния портал.

През 2020 г. центровете за подкрепа за личностно развитие са включени като бенефициент в Националната програма „Предоставяне на съвременни условия за работа на децата и учениците в центровете за подкрепа за личностно развитие“, по която са получили 200 хил. лв. с цел предоставяне на кариерно консултиране на всички ученици. А през 2021 г. по същата програма са получили 250 хил. лв.

Национален портал за кариерно ориентиране

Понастоящем националният портал за кариерно ориентиране продължава да се администрира от МОН. Има и отделен експерт в Министерството, който отговаря за центровете за подкрепа за лич­ностно развитие, включително и за тези, които извършват дейности по кариерно ориентиране, се посочва още в отговора.

От отговора на министър Цоков на друг парламентарен въпрос става ясно, че общо 468 хил. лв. са предоставени през 2023 г. за финансиране на ученици, участвали на международни олимпиади и състезания. То се осъществява през Националната програма „Ученически олимпиади и състезания“, чийто бюджет е 4,418 млн. лв. Конкретно за участие на учениците в международни олимпиади и състезания са изразходени 392 397 лв., а за подготовката на националните ни отбори – още 76 360 лв.

Бюджетът за ученически международни олимпиади ще нарасне

Участниците в националните отбори са участвали и в осигурената по модул 2 „Осигуряване на обучение на талантливи ученици за участие в ученически олимпиади“ подготовка. През 2023 г. по този модул са изразходени 1,6 млн. лв., но не може да се определи каква част от тези средства са разходвани за учениците от националните отбори.

В момента по Националната програма „Ученически олимпиади и състезания“ се разработва нов модул – „Международни олимпиади и състезания“, пояснява министърът. По него ще се поемат нови разходи и съответно бюджетът за ученически международни олимпиади ще нарасне. И досега се е налагало допълнително финансиране на ученици, участници на международни олимпиади и състезания, които не са под егидата на МОН, уточнява проф. Цоков.

Your Image Description

Свързани статии:

Признание за олимпийските отбори по природни науки Intel ни предоставя уроци за STEM обучение Основно училище „Иван Вазов“ в село Извор няма да се закрива Мисия на ОИСР оцени положително постигнатото в сферата на образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Prof. Galin TsokovДеняткариерни консултантикариерно ориентиранеолимпиади

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Как деца решават конфликти

Next article

Децата не се раждат с компетенции

Next article
Снимка на деца

Децата не се раждат с компетенции

Пилотен проект на МОН и Google обхваща над 200 български училища

Пилотен проект на МОН и Google обхваща над 200 български училища

Учениците от област Пловдив ще учат онлайн за седмица

Учениците от област Пловдив ще учат онлайн за седмица

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"