"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

МОН отблокира кариерното развитие на над 70 000 педагози

Елена Василева от Елена Василева
24-01-2024
in Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A

Лого на Министерство на образованието и наукатаМОН инициира промяна в Наредба 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование.

Предвидените изменения ще позволят кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година. Това предвиждат подготвените по разпореждане на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков изменения в Наредба 15, публикувани за обществено обсъждане.

Решение на проблема за 70 000 педагогически специалисти

С промените ще се реши един от най-големите проблеми за заетите в сектора, който блокира кариерното развитие на над 70 000 педагогически специалисти. Те ще решат и проблема с невъзможността за увеличаване заплащането на педагозите в редица образователни институции поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители.

Промените предвиждат първото атестиране на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в детските градини и училищата, в които не е проведено такова до влизане в сила на тази наредба, да се извършва през учебната 2025/2026 г. До 1 януари 2026 г. пък се отлагат текстовете, според които, за да израснат до главни или старши учители или за да придобият първа или втора степен, педагогическите специалисти трябва да имат добра оценка от атестацията.

Израстване в кариерата

В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, трябва да отговаря на няколко изисквания, като стаж, професионална квалификационна степен и др., но и да е преминал атестиране в съответната образователна институция. Същото изискване има и за кариерното развитие на директорите, зам.-директорите, психолозите и други педагогически специалисти.

Същевременно атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. Кадровият състав на Инспектората обаче не позволява проверка на всички образователни институции за кратък период.

За пример – за около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти. Всички останали са в неравнопоставено положение, като пречка за кариерното им развитие е формалното изискване в действащата нормативна уредба по отношение на атестирането.

Your Image Description

Свързани статии:

Снимка на министър Галин ЦоковВходното за IX клас – на компютри Подкрепа за педагози относно деца в риск Снимка на лабораторияРазчитат българския геном Министър Галин Цоков: Влагаме пари в децата на България

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags атестиранеProf. Galin Tsokovпрофесионално развитиеРепортеручители

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Next article

Нов механизъм за университетските заплати

Next article
Нов механизъм за университетските заплати

Нов механизъм за университетските заплати

Постигнато е съгласие за заплатите  на университетските преподаватели

Подкрепа за педагози относно деца в риск

Снимка на броя: Малчугани пресъздават Бабинден

Снимка на броя: Малчугани пресъздават Бабинден

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"