"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2015 Брой 51-52, 2015

Коя е ахилесовата ни пета

in Брой 51-52, 2015

Годишният мониторингов доклад на ЕК очертава най-слабите места в родната система.За последната година България е подобрила усвояването на базови умения от учениците и е повишила броя на завършилите висше образование.

Въпреки това са необходими усилия за подобряване на цялостното качество и ефективност на училищната образователна система и създаване на по-силни връзки между висшето образование и пазара на труда. Това показват данните за България от годишния мониторингов доклад на ЕК за образованието. Той отчита и необходимостта от специални мерки за обхвата на децата от ромски произход. Голяма част от тях не посещават предучилищна подготовка, а почти една четвърт от децата на възраст 7 – 15 години не ходят на училище, се твърди в доклада. В него се посочва още, че професионалното образование не е на достатъчно добро ниво, а участието на възрастните в обучение през целия живот е сред най-ниските в Евросъюза. Експертите отчитат, че страната ни е на второ място по най-нисък дял от брутния вътрешен продукт, инвестиран в образованието – стойност далеч под средната за ЕС, която е 5 на сто от БВП. Въпреки това като положителна тенденция се посочва заделянето на целеви средства за структурни мерки и национални програми, които имат за цел постигането на конкретни резултати, като подобряване на материалната база в училищата, намаляване броя на отпадналите ученици, оценка на качеството на образованието и връзките му с пазара на труда. Като добра практика се изтъква и финансирането на качеството във висшите училища. Наблюдава се голямо разминаване между дела на отпадналите ученици в различните региони на страната. За миналата година напусналите рано училище са 12,9 на сто. В Югозападния регион, в който се включва столицата, делът на рано отпадналите е най-нисък – 5,9 на сто. В Северозападния регион делът е най-голям – 20,8 на сто, следван от Североизточния с 17,9 на сто. Според експертите, целта на страната за 11 на сто отпаднали до 2020 г. е постижима, но за това са необходими повече мерки. Една от тях е подобряване на достъпа до предучилищно образование, особено за децата от ромски произход. По данни на НСИ децата на възраст от 3 до 6 години, които посещават детска градина, намалява от 83,6 на сто през учебната 2013/2014 г. на 82,9 на сто през учебната 2014/2015 г. В доклада се посочва, че само 42 на сто от децата от ромски произход на възраст 4 –7 години посещават детска градина или предучилищна подготовка, а над 23 на сто от ромчетата на възраст 7 – 15 години остават извън образователната система. Всяка година броят на завършилите висше образование се увеличава, което приближава страната до изпълнението на целта през 2020 г. 36 на сто от населението между 30 и 34 години да има завършено висше образование.

Четете повече в бр. 51-2, 17 декември 2015 г.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Tags Международни
shareTweetshare
Previous article

Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2015 г.

Next article

Годишно съдържание на сп. „История“, 2015 г.

Next article

Годишно съдържание на сп. „История“, 2015 г.

Annual Contents of the Foreign Language Teaching Journal, 2015

Годишно съдържание на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ 2015

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Annual contents of Strategies for Policy in Science and Education- Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika 2022
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2022, Volume 30
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2022, Volume 30
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2021 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2020, Volume 29
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ – специално издание, книжка 4s/2021, година XXIX
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2021, Volume 29
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2021, Volume 29
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2021, Volume 29
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2020, Volume 28
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2020, Volume 28
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2020, Volume 28
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2020, Volume 28
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US