Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2015 Брой 51-52, 2015

Коя е ахилесовата ни пета

в Брой 51-52, 2015

Годишният мониторингов доклад на ЕК очертава най-слабите места в родната система.За последната година България е подобрила усвояването на базови умения от учениците и е повишила броя на завършилите висше образование.

Въпреки това са необходими усилия за подобряване на цялостното качество и ефективност на училищната образователна система и създаване на по-силни връзки между висшето образование и пазара на труда. Това показват данните за България от годишния мониторингов доклад на ЕК за образованието. Той отчита и необходимостта от специални мерки за обхвата на децата от ромски произход. Голяма част от тях не посещават предучилищна подготовка, а почти една четвърт от децата на възраст 7 – 15 години не ходят на училище, се твърди в доклада. В него се посочва още, че професионалното образование не е на достатъчно добро ниво, а участието на възрастните в обучение през целия живот е сред най-ниските в Евросъюза. Експертите отчитат, че страната ни е на второ място по най-нисък дял от брутния вътрешен продукт, инвестиран в образованието – стойност далеч под средната за ЕС, която е 5 на сто от БВП. Въпреки това като положителна тенденция се посочва заделянето на целеви средства за структурни мерки и национални програми, които имат за цел постигането на конкретни резултати, като подобряване на материалната база в училищата, намаляване броя на отпадналите ученици, оценка на качеството на образованието и връзките му с пазара на труда. Като добра практика се изтъква и финансирането на качеството във висшите училища. Наблюдава се голямо разминаване между дела на отпадналите ученици в различните региони на страната. За миналата година напусналите рано училище са 12,9 на сто. В Югозападния регион, в който се включва столицата, делът на рано отпадналите е най-нисък – 5,9 на сто. В Северозападния регион делът е най-голям – 20,8 на сто, следван от Североизточния с 17,9 на сто. Според експертите, целта на страната за 11 на сто отпаднали до 2020 г. е постижима, но за това са необходими повече мерки. Една от тях е подобряване на достъпа до предучилищно образование, особено за децата от ромски произход. По данни на НСИ децата на възраст от 3 до 6 години, които посещават детска градина, намалява от 83,6 на сто през учебната 2013/2014 г. на 82,9 на сто през учебната 2014/2015 г. В доклада се посочва, че само 42 на сто от децата от ромски произход на възраст 4 –7 години посещават детска градина или предучилищна подготовка, а над 23 на сто от ромчетата на възраст 7 – 15 години остават извън образователната система. Всяка година броят на завършилите висше образование се увеличава, което приближава страната до изпълнението на целта през 2020 г. 36 на сто от населението между 30 и 34 години да има завършено висше образование.

Четете повече в бр. 51-2, 17 декември 2015 г.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Международни
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2015 г.

Следваща статия

Годишно съдържание на сп. „История“, 2015 г.

Следваща статия

Годишно съдържание на сп. „История“, 2015 г.

Годишно съдържание на сп. „Чуждоезиково обучение“, 2015 г.

Годишно съдържание на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ 2015

Последни публикации

  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2022 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2022, година XXX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2021 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ – специално издание, книжка 4s/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2020, година XXVIII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG