„Научните изследвания, както и съвременните тенденции в образованието и образователните системи по света, показват, че колкото по-рано се обхванат децата в задължителна предучилищна подготовка, толкова след това рискът от отпадане е по-малък и в определена степен се повишава възможността за по-добри резултати в последствие.“ Така коментира идеята за задължителна предучилищна подготовка и за 4-годишните проф. Галин Цоков – ръководител на катедра „Педагогика и управление на образованието“ в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ и главен редактор на научното списание „Педагогика“ на Национално издателство „Аз-буки“.
Според учения именно по тази причина много образователни системи разширяват задължителната подготовка както надолу по възраст, така и нагоре по класове в зависимост от законодателството. „Задължителното образование е гаранция всяко дете да има шанса за добро образование и добра професионална реализация“, категоричен е проф. Цоков.
От тази гледна точка, подобна промяна в нашето законодателство би означавало, че се върви по пътя на вече утвърдили се образователни системи. Ученият бърза да успокои родителите. „Задължителната предучилищна подготовка от 4-годишна възраст не означава задължително училище. Предучилищната подготовка е нещо съвсем различно от гледна точка на форми и методи на работа.
В тази възраст тези форми и методи са съвършено други. Друг е и характерът на педагогическото взаимодействие.
С децата работят изключително квалифицирани учители. Те са подготвени да работят с тази възрастова група.
Дори да приемем, че предучилищната група е ситуирана в училищна сграда, то трябва да се знае, че образователната инфраструктура, в която протича образованието на малките, е съвършенно различна, съобразена е с възрастта и с нивото им на подготовка. Затова не е коректно да говорим, че задължителната предучилищна подготовка означава, че децата отиват на училище на четири години. Нещата са съвършено различни“, категоричен е проф. Цоков.
Ранното включване на децата в предучилищна подготовка ще им помогне наред с всичко друго и да изградят на един по-ранен етап ключови умения, свързани с общуването с връстниците в рамките на съответните референтни групи. Това означава, че впоследствие децата много по-лесно ще се адаптират към условията в класа и в училищните групи. В известна степен това има положителен ефект и по отношение на развитието на интелекта.
„И към момента над 70% от 4-годишните посещават детска градина. Това е достатъчно голям процент от малчуганите на тази възраст, за да се премине към задължителна подготовка – казва проф. Цоков. И припомня: – Това е плюс и за родителите. Те трябва да знаят, че държавата „не прибира“ децата на 4 години и не ги „отнема“ от семейството, а по-скоро създава условия на семейството, гарантира, че децата ще получат качествена подготовка за училище. Нещо повече – задължителната предучилищна подготовка на 4-годишните се осигурява съответно от бюджета. А това означава строителство на нови сгради на детски градини, на училища, което, само по себе си, е безспорен плюс и фактор за възпитанието на децата“.
Когато 5- и 6-годишните бяха включени в системата на задължителната предучилищна подготовка, това наложи ли учителите да бъдат допълнително подготвени, за да работят с тази аудитория? Ще се наложи ли това и сега, когато вече говорим и за 4-годишните? „Няма необходимост от такава промяна в учебните планове на бъдещите специалисти по начална и предучилищна педагогика. Колегите, които се обучават за детски учители, имат достатъчно широк спектър от учебни дисциплини, които ги подготвят за работа в ранно детско развитие, с психология на развитието, с детска психология – казва проф. Цоков. – Семействата на над 70% от малчуганите, които сега посещават детските градини, знаят, че учителите великолепно работят не само с 4-годишни, но и с 3-годишни.
Може да се каже, че в случая няма същностна промяна. Държавата иска да гарантира по-високо качество на подготовка на децата.
Задължителното образование в съвременните образователни политики не е репресия на държавата над семейството, а по-скоро е шанс за всяко дете да получи възможно най-доброто качествено образование. Във всички съвременни образователни системи едни от основните инструменти са свързани с повишаване на резултатите на учениците независимо от семейно положение, от възможностите на техните родители. Имаме достатъчно подготвени учители, които да се справят с тази задача“, категоричен е проф. Цоков. Той припомня, че в момента броят на кандидат-студентите именно за „Начална и предучилищна педагогика“ непрекъснато расте.
„Предучилищната подготовка във Великобритания, във Франция, в Холандия е елемент от общата подготовка. Става дума за общи модули както в предучилищното образование, така и в училищна среда. Включването на 4-годишните в предучилищна подготовка е само един плюс и не виждам кое може да породи тревогата на родителите. Нито развитието на модерното образование, нито научни изследвания посочват възможни отрицателни последици.
По-скоро става дума за необосновани страхове, донякъде породени и от фалшиви новини.
Ще припомня, че още през 2013 г.
започна обсъждане в Народното събрание на необходимостта и ползата от задължителна предучилищна подготовка и за 4-годишните. Но група родители категорично се противопоставиха. Позицията ми и тогава, и сега е, че става дума за държавна политика, която прави образованието по-качествено. Никой не иска да отнеме децата от родителите. Законът за предучилищното и училищното образование предлага различни форми на предучилищна подготовка – домашно обучение, общински и частни детски градини. Затова всички страхове са безпочвени“, категоричен е ученият.
Татяна ДИКОВА
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg