Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 8, 2020

Ключовите умения се градят от ранна възраст

в Брой 8, 2020
„Научните изследвания, както и съвременните тенденции в образованието и образователните системи по света, показват, че колкото по-рано се обхванат децата в задължителна пред­училищна подготовка, толкова след това рискът от отпадане е по-малък и в определена степен се повишава възможността за по-доб­ри резултати в последствие.“ Така коментира идеята за задължителна предучилищна подготовка и за 4-годишните проф. [...]

„Научните изследвания, както и съвременните тенденции в образованието и образователните системи по света, показват, че колкото по-рано се обхванат децата в задължителна пред­училищна подготовка, толкова след това рискът от отпадане е по-малък и в определена степен се повишава възможността за по-доб­ри резултати в последствие.“ Така коментира идеята за задължителна предучилищна подготовка и за 4-годишните проф. Галин Цоков – ръководител на катедра „Педагогика и управление на образованието“ в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ и главен редактор на научното списание „Педагогика“ на Национално издателство „Аз-буки“.
Според учения именно по тази причина много образователни системи разширяват задължителната подготовка както надолу по възраст, така и нагоре по класове в зависимост от законодателството. „Задължителното образование е гаранция всяко дете да има шанса за добро образование и добра професионална реализация“, категоричен е проф. Цоков.
От тази гледна точка, подобна промяна в нашето законодателство би означавало, че се върви по пътя на вече утвърдили се образователни системи. Ученият бърза да успокои родителите. „Задължителната пред­училищна подготовка от 4-годишна възраст не означава задължително училище. Предучилищната подготовка е нещо съвсем различно от гледна точка на форми и методи на работа.
В тази възраст тези форми и методи са съвършено други. Друг е и характерът на педагогическото взаимодействие.
С децата работят изключително квалифицирани учители. Те са подготвени да работят с тази възрастова група.
Дори да приемем, че предучилищната група е ситуирана в училищна сграда, то трябва да се знае, че образователната инфраструктура, в която протича образованието на малките, е съвършенно различна, съобразена е с възрастта и с нивото им на подготовка. Затова не е коректно да говорим, че задължителната предучилищна подготовка означава, че децата отиват на училище на четири години. Нещата са съвършено различни“, категоричен е проф. Цоков.
Ранното включване на децата в пред­училищна подготовка ще им помогне наред с всичко друго и да изградят на един по-ранен етап ключови умения, свързани с общуването с връстниците в рамките на съответните референтни групи. Това означава, че впоследствие децата много по-лесно ще се адаптират към условията в класа и в училищните групи. В известна степен това има положителен ефект и по отношение на развитието на интелекта.
„И към момента над 70% от 4-годишните посещават детска градина. Това е достатъчно голям процент от малчуганите на тази възраст, за да се премине към задължителна подготовка – казва проф. Цоков. И припомня: – Това е плюс и за родителите. Те трябва да знаят, че държавата „не прибира“ децата на 4 години и не ги „отнема“ от семейството, а по-скоро създава условия на семейството, гарантира, че децата ще получат качествена подготовка за училище. Нещо повече – задължителната предучилищна подготовка на 4-годишните се осигурява съответно от бюджета. А това означава строителство на нови сгради на детски градини, на училища, което, само по себе си, е безспорен плюс и фактор за възпитанието на децата“.
Когато 5- и 6-годишните бяха включени в системата на задължителната предучилищна подготовка, това наложи ли учителите да бъдат допълнително подготвени, за да работят с тази аудитория? Ще се наложи ли това и сега, когато вече говорим и за 4-годишните? „Няма необходимост от такава промяна в учебните планове на бъдещите специалисти по начална и предучилищна педагогика. Колегите, които се обучават за детски учители, имат достатъчно широк спектър от учебни дисциплини, които ги подготвят за работа в ранно детско развитие, с психология на развитието, с детска психология – казва проф. Цоков. – Семействата на над 70% от малчуганите, които сега посещават детските градини, знаят, че учителите великолепно работят не само с 4-годишни, но и с 3-годишни.
Може да се каже, че в случая няма същностна промяна. Държавата иска да гарантира по-високо качество на подготовка на децата.
Задължителното образование в съвременните образователни политики не е репресия на държавата над семейството, а по-скоро е шанс за всяко дете да получи възможно най-доброто качествено образование. Във всички съвременни образователни системи едни от основните инструменти са свързани с повишаване на резултатите на учениците независимо от семейно положение, от възможностите на техните родители. Имаме достатъчно подготвени учители, които да се справят с тази задача“, категоричен е проф. Цоков. Той припомня, че в момента броят на кандидат-студентите именно за „Начална и предучилищна педагогика“ непрекъснато расте.
„Предучилищната подготовка във Великобритания, във Франция, в Холандия е елемент от общата подготовка. Става дума за общи модули както в предучилищното образование, така и в училищна среда. Включването на 4-годишните в предучилищна подготовка е само един плюс и не виждам кое може да породи тревогата на родителите. Нито развитието на модерното образование, нито научни изследвания посочват възможни отрицателни последици.
По-скоро става дума за необосновани страхове, донякъде породени и от фалшиви новини.
Ще припомня, че още през 2013 г.
започна обсъждане в Народното събрание на необходимостта и ползата от задължителна предучилищна подготовка и за 4-годишните. Но група родители категорично се противопоставиха. Позицията ми и тогава, и сега е, че става дума за държавна политика, която прави образованието по-качествено. Никой не иска да отнеме децата от родителите. Законът за предучилищното и училищното образование предлага различни форми на предучилищна подготовка – домашно обучение, общински и частни детски градини. Затова всички страхове са безпочвени“, категоричен е ученият.

 

Татяна ДИКОВА


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Тема на броя
Споделяне43TweetСподеляне
Предишна статия

Преоткриване на ученето

Следваща статия

Нашенчета от Европа ще се състезават по четене

Следваща статия
Нашенчета от Европа  ще се състезават  по четене

Нашенчета от Европа ще се състезават по четене

Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Защо казваме ГОРА, а не ЛЕС?

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2022, година XXX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2022, година XXX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2021 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ – специално издание, книжка 4s/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2021, година XXIX
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2021, година XXIX
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2020 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2020, година XXVIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2020, година XXVIII
  • Годишно съдържание на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, 2019 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2019, година XXVII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2019, година XXVII
  • Социален диалог и образование – традиции и съвременни потребности на пазара на труда
  • Интегрирано STEM образование: състояние, предизвикателства и перспективи
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG