Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 18, 8-14.05.2025 г.

Няма кой да те чуе, ако не си онлайн

Без профил в социалните мрежи успехите на образователните институции често остават скрити

Диляна Кочева от Диляна Кочева
10-05-2025
в Брой 18, 8-14.05.2025 г.
A A

 

Калина Исметова, СУ „Христо Ботев“ – Разград. Снимката е участник в IX националeн фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“, на Издателство „Аз-буки“

В този брой на в. „Аз-буки“ търсим отговор на въпроса дали българското училище има нужда от профили в социалните мрежи. И доколко те могат да бъдат от полза на директори и учители не само за подобряване на комуникацията с родители и ученици и информиране за успехите им в конкурси и състезания, но и за популяризиране на специалностите, заниманията по интереси и за споделяне на добри практики от час.

В XXI век социалните мрежи са визитката на всеки човек, защото му осигуряват трибуна, която може да използва по най-добрия за себе си начин. При желание профилите в социалните мрежи могат да помогнат на всеки да сподели с останалите хора своите успехи и неуспехи, снимки, възгледи за живота и мнение по значими за него теми. От една страна, в социалните мрежи той може да изгради своята „онлайн“ идентичност, а от друга – тя му осигурява трибуна за дебати и разговори с други хора или съмишленици за обща кауза, зад която да застанат. А дали така стоят нещата и с профилите на училищата?

Еднозначно отговорът е „да“. Всяко училище трябва да има активен профил в социалните мрежи. Той трябва редовно да се поддържа и обновява с всичко интересно, което се случва както в класната стая, така и извън нея.

Социалните мрежи са канал за комуникация не само с учениците и родителите, но и с бъдещите възпитаници,

с членовете на обществото и другите образователни институции – детски градини, училища и университети. Много хора вярват, че ако не присъстваш онлайн, все едно не съществуваш или нищо не правиш и няма какво полезно съдържание да споделиш на другите за себе си.

Днес всички са в социалните мрежи – и родителите, и учениците. Ако ръководството на училището иска да достигне до тях ефективно, то трябва да бъде там, където е тяхното внимание – на екрана на телефона или на компютъра.

Активното онлайн присъствие може да помогне на българските училища да решат няколко от предизвикателствата на новото време.

На първо място, прозрачността и доверието. Родителите често споделят, че искат повече информация какво се случва в училище. Обикновено получават обратна връзка от учителите посредством затворени чат групи. Това предимно се прави с майките и бащите на учениците от начален етап на обучение. Разбираемо, децата са по-малки и затова е нужна всекидневна връзка с родителите – било то за задачи за домашно, отсъствия или всичко друго свързано с учебния процес. Но това в никакъв случай не е достатъчно! Нужна е платформа, на която да споделят и с другите какво се случва в час. Една редовно обновявана Facebook страница би дала именно това – навременни новини, снимки от живота на класа и отговори на куп въпроси.

Второто предизвикателство, което стои пред някои образователни институции, е борбата за ученици. В някои по-малки населени места броят на децата не е голям и директорите, искат или не, трябва да се конкурират за всеки ученик. В този случай ефективната социална кампания, показваща силните страни на училището, успелите му възпитаници, материалната база, може да наклони избора на родителите.

Освен това профилът в социалните мрежи дава възможност и всяко средно училище или гимназия да представи специалностите, които предлага след VII клас например. Това може да стане чрез последователна кампания в профила от редица добре обмислени публикации, в които поетапно да представят всяка от тях с обща информация и критерии за кандидатстване.

След това могат да направят няколко видеа от класната стая, където се провежда теоретичната подготовка, и след това – от практиката или дуалната форма на обучение, ако има такава.

Представянето на успешни бивши възпитаници, които са се реализирали на пазара на труда със специалността, която са завършили в училище, също е прекрасен пример за онагледяване на качествения учебен процес.

Освен всичко останало профилите в социалните мрежи могат да помогнат на образователната институция да изгради своя положителен образ в обществото. И всичко това трябва да бъде направено отговорно и смислено. Трябва да се спазват правилата за защита на личните данни на учениците, да се получава съгласие за публикуване на изображения, да се модерират коментарите и т.н. Вече съществуват насоки и инструменти, като филтри за нецензурни думи, ограничения за отбелязвания и други, които могат да гарантират безопасността на онлайн средата.

За поддръжката на профилите може да помага човек от административния персонал, преподавателите или дори от учениците. С подходящо обучение и планиране на дейности всичко е възможно. Стига да има желание, всяко училище би могло да поддържа професионално своя образ в мрежата. Световните тенденции ясно подсказват, че социалните медии са тук, за да останат, и образователните институции само могат да спечелят, ако използват техните необятни възможности.

Визитката на училищата – от САЩ до Азия

И ако у нас все още не е честа практика училищата да имат добре поддържани канали в социалните мрежи, то в световен мащаб нещата стоят по различен начин. Училища от САЩ, през Европа до Азия все по-активно присъстват онлайн – чрез Facebook страници, Instagram профили, канали в YouTube, акаунти в Twitter и дори TikTok. Правят всичко това, за да популяризират дейността си и да общуват със своята общност – ученици, учители и родители.

Независимо от културните различия, цифровото присъствие на училищата в социалните платформи се превръща от година на година в световна норма.

В САЩ социалните медии са неизменна част от училищните комуникации. Почти всички държавни училища и училищни окръзи имат официални страници във Facebook и профили в Twitter за споделяне на новини.

Проучване от 2022 г. на Националната асоциация за връзки с обществеността в образованието показва, че образователните организации в САЩ масово имат официално присъствие във Facebook (99%), Twitter (93%) и YouTube (86%).

Това означава, че ако отворите социалните мрежи, почти всяко училище – било то начално, гимназия или колеж, присъства там с актуална информация. Американските училища използват тези канали за многостранна комуникация. Честа практика е информирането на родителите в реално време. Пример за това е публикуване във Facebook при извънредни ситуации, като затваряне на училище заради лошо време, напомняния за събития или споделяне на снимки от класни дейности.

Училищата в Обединеното кралство също възприемат социалните мрежи като основен канал за връзка с общността. Повечето британски начални и средни училища поддържат официални Facebook страници за родителите и Twitter акаунти за по-широка публичност. Често информацията се дублира и в двете мрежи, за да достигне до различни групи – Facebook се ползва активно от родители и местни общности, докато Twitter се следи от образователни организации, журналисти и бивши възпитаници.

Много училища в Англия използват социалните медии стратегически за привличане на нови ученици.

Пример за това е средното училище Hartsdown Academy. То провежда целенасочена социална кампания за Деня на отворените врати за прием в VII клас. Създадени са атрактивни графики и кратки видеоклипове, споделени във Facebook и Instagram, подкрепени с насочена реклама към родители в региона.

Резултатът е голям брой посетители на събитието и засилен интерес към кандидатстване. Самото училище отчита, че кампанията е „голям успех“ с множество нови семейства, запознали се с гимназията онлайн.

Подобен подход прилагат и други образователни институции. Социалните мрежи позволяват по достъпен начин пред бъдещите ученици да се демонстрират силните страни на училището – материална база, постижения на ученици и учители, както и ценностите, които споделя неговият екип.

Друг пример е началното училище Seabrook Church of England Primary School, което започва активност в социалните медии през 2020 г. с цел да ангажира родителите и местната общност в учебния процес. Чрез редовни постове във Facebook и Twitter, показващи какво учат децата и в какви активности се включват, училището ефективно изгражда ангажирана училищна общност и засилва осведомеността за учебните дейности.

В друг случай, Phoenix Primary School въвежда нова стратегия във Facebook, за да повиши взаимодействието с родителите и едновременно с това да облекчи учителите от част от комуникационните задачи. С активна страница, която регулярно публикува ресурси за учене у дома, поздравява учениците за успехите им и отговаря на коментари, училището постига значително повишен ангажимент на родителите и намаляване на натоварването на персонала при комуникацията с тях.

Великобритания обръща внимание и на безопасността и политиките при ползване на социални мрежи от училищата. За тях съществуват насоки относно защита на данните и позволенията при публикуване на снимки на ученици. Например училищата трябва да имат съгласие от родители за изображенията и да следят настройките за поверителност. Въпреки тези предизвикателства тенденцията е ясна – британските училища използват социалните мрежи, за да споделят добри новини, да празнуват постижения и да бъдат част от общността онлайн.

Финландия, известна с една от най-иновативните образователни системи, също интегрира дигиталните комуникации в училищния живот. Макар финландските училища да наблягат по-скоро на вътрешни платформи за връзка с родителите, като системата Wilma за дневна комуникация, социалните мрежи се използват за по-широко обществено споделяне и изграждане на имидж.

Изследвания показват, че 95% от финландските училища имат някаква дигитална платформа за комуникация с родителите, което означава, че те са технологично подготвени и отворени към онлайн взаимодействия.

На тази основа много училища поддържат и публични профили. Във Facebook публикуват снимки от училищни тържества или в Twitter споделят успехи на ученици в национални олимпиади. Културата във Финландия цени прозрачността и общностния дух. Затова споделянето на успехи и добри практики е стимулирано дори от образователните власти. Училищата могат да показват проекти на учениците в YouTube или да участват в национални кампании в социалните медии. Такъв пример е медийната грамотност.

В същото време се спазва строг етичен кодекс. Финландските училища следят внимателно какво съдържание публикуват, за да защитят неприкосновеността на децата. Важен приоритет е изграждането на дигитална култура на доверие и безопасност, което се отразява и в онлайн присъствието им.

Като цяло, във Финландия социалните мрежи служат не толкова за агресивен маркетинг, колкото за сплотяване на училищната общност и споделяне на ценности и радости в образованието – отново цели, значими и за българските училища.

В Япония подходът към социалните медии в образованието е двупосочен – от една страна, учениците масово използват интернет и социални приложения, от друга, училищните администрации са традиционно предпазливи. Статистика от 2023 г. показва, че 99,6% от японските гимназисти ползват интернет, 98% притежават смартфон, а средно прекарват онлайн над 6 часа дневно.

Това е огромна аудитория, която всекидневно е в социалните мрежи. В Япония особено популярни сред младежите са YouTube, Twitter и Instagram. Заради опасения от рискове като кибертормоз и разсейване много училища ограничават употребата на социални мрежи в училище от страна на учениците. Но същевременно добре осъзнават, че социалните медии могат да бъдат ценен канал за връзка с по-големите ученици и родители извън клас.

Все повече японски училища и най-вече университети създават официални акаунти. Висшите училища активно използват Twitter и Facebook, за да информират за дни на отворените врати, да обявяват постижения в изследвания или да представят успели възпитаници с цел привличане на кандидат-студенти.

Например официалната политика на Международния университет „Акита“ посочва, че неговите профили в социалните мрежи целят да популяризират информация за образователните програми, студентски инициативи и събития, включително в сътрудничество със студентите.

В сферата на средното образование някои японски гимназии започват постепенно да се отварят към социалните мрежи, като споделят видеоклипове на училищни хорове в YouTube или поддържат Twitter акаунти на училищни клубове. Спортът там е много важен и често турнирите се отразяват в Twitter. Важно е да се отбележи, че в японската култура на първо място стои безопасността на децата онлайн. Затова паралелно с внедряването на социални медии правителството обсъжда регулации и обучения. През 2025 г. се сформира работна група към Агенцията за деца и семейства, която разглежда варианти за ограничаване на рисковете от социалните мрежи за подрастващите.

Въпреки тези резерви посоката е ясна. Японските училища не могат да игнорират социалните медии, след като почти всеки ученик е в тях, и постепенно намират начини да ги ползват отговорно за връзка с младите хора.

Your Image Description

Свързани статии:

Забраниха продажбата на райски газ на физически лица Българските деветокласници могат да проверят онлайн уменията си за решаване на задачи от международното изследване PISA на онлайн платформа на МОНДеветокласниците могат да се подготвят онлайн за изследването PISA Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието Снимка на броя: Царство на децата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: дигитална и медийна грамотностНа фокусобразователни институциионлайнпрофили в социалните мрежиучилищен маркетинг

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Студентите бягат с УАСГ

Следваща статия

Детството не е състезание

Следваща статия
Детството не е състезание

Детството не е състезание

Тайната на дълголетието

Тайната на дълголетието

Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград

Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"