Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Химия Съдържание на сп. “Химия”, 2010 г.

Сп. „Химия“, книжка 5/2010

от
10-09-2010
в Съдържание на сп. “Химия”, 2010 г.
A A

Editorial

2011 – International Year of Chemistry

Резюме. This paper is written to make popular the International Year of Chemistry 2011, and to stimulate Bulgarian chemists to get involved in activities aimed at the main goals of this world event: increase the public appreciation of chemistry in meeting world needs, increase interest of young people in chemistry, generate enthusiasm for the creative future of chemistry, celebrate the 100th anniversary of the Mme. Curie Nobel Prize and the 100th anniversary of the founding of the International Association of Chemical Societies.
Keywords: chemistry, International year of chemistry 2011, IUPAC

A. Tafrova-Grigorova

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

2011 – International Year of Chemistry

The Quantity „Amount of Substance“ and the Unity „Mole“: New Trends

Резюме. The definitions of the quantity “amount of substance” and its SI unity “the mole” and their use in chemistry have been discussed. The new definition of the unity “mole”, proposed by The Bureau International des Poids et Mesures and supported by the IUPAC Interdivisional Committee on Terminology, Nomenclature and Symbols, is presented. It is based on the fixed value of the Avogadro constant and not on the fixed value of Аr(12C).
Keywords: SI, amount of substance, mole

I.L. Dukov, B.V. Toshev

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

2011 – International Year of Chemistry

Nomenclature of Coordination Compounds: IUPAC Recommendations 2005

Резюме. The paper includes the most important recommendations of IUPAC in the nomenclature of coordination compounds. The popularization of the proposed rules for construction of formulae and names is important since in the last revision of the inorganic nomenclature (2005) important changes in the area of coordination compounds were made. Numerous examples illustrate the proposed rules.
Keywords: IUPAC, nomenclature, coordination compounds

I. Dukov, M. Atanassova, A. Zahariev

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

2011 – International Year of Chemistry

Scientist and Promoter of Chemistry: Doc. Kalojan Manolov

Резюме. In the year of chemistry is well to note the contribution of outstanding Bulgarian chemists to the development of chemical education in Bulgaria. Among them is Dr. Kalojan Manolov (b. 1930) from Plovdiv. He is among the most successful populizers of chemical science in our country. His book “Great Chemists” (in four volumes), translated into several languages, undoubtedly played a role as a calyst for the interest of many young peaple to science and research. In this article, the Chemistry teacher Maria Dobreva offers a description of the case and work of Kalojan Manolov.
Keywords: Kalojan Manolov, public understanding of science, chemistry textbooks and books

M. Dobreva

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

2011 – International Year of Chemistry

Didactics of Chemistry as an Academic Subject: Doc. Svoboda Beneva

Резюме. Doc. Svoboda Beneva (b. 1940) is a specialist in teachers training. She was a tutor of many Bulgarian prospective teachers in Chemistry. Here is a narrative for Beneva’s life and work activities as have been seen by one of her students – Maria Dobreva, now a teacher in Chemistry.
Keywords: chemistry education, didactics of chemistry, Beneva

M. Dobreva

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Teaching Efficiency

Student Perception of Educational Goals as a Factor of Efficient Learning

Резюме. The State Educational Core Requirements and the Study Programmes are basic statutory documents, which describe the knowledge, skills and competences that students should attain. These statutory documents are considered as an opportunity to enhance student motivation and participation in learning activities. An approach to realize this idea is proposed: teacher-students interaction in the classroom is organized in a way to assure the perception and rationalization of educational goals by the students. An empirical study involving 284 pupils (10. grade) from different types of schools has been carried out in Chemistry and Environmental Protection school subject. The perception of the educational goals by the students leads to an increase of students’ achievements and long-term knowledge.
Keywords: chemistry education, motivation, educational goals, state educational requirements

E. Boiadjieva

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Foreign Educational Tradition

Non-formal and Informal Education/Learning: Development in a Historical Perspective

Резюме. In studies of Lifelong learning and its components, the concepts of Non-formal and Informal Education/Learning are often presented as relatively new and contradictory. Seeking to explain the contradictions existed, the concepts of Non-formal and Informal Education/Learning are considered historically from 1916 till now, emphasizing on their emergence, interrelationships, reasons for their usage, changing in their importance and trends in their further development.
Keywords: history, non-formal, informal, lifelong learning

A. Gendjova

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Chemistry & History of Chemistry: An Online Supplement

Study of the Structure and Polarity of Amino Acids in High-School Teaching with the Help of Computer Programs

Резюме. The protein amino acid structure and polarity can be studied also from the aspect of acid-base balance, in correspondence with the number of atoms and nucleons, making use of computers and computer programs within biochemistry teaching. Beside a conventional approach, which is used for the classification of amino acids (the high school level), a new approach can be presented considering their polarity and structure. It has been proved in a school experiment that students acquire better knowledge if the topic is interpreted from this new aspect, based on an utterly innovative and interdisciplinary approach.
Keywords: amino acid structure & polarity, high-school chemistry, computers, computer programs, students

M.D. Stojkovic

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Chemistry & History of Chemistry: An Online Supplement

A Microwave Based Low Cost, Eco-Friendly Device for High Temperature Reactions in Undergraduate Laboratories

Резюме. Microwave heating is receiving a considerable attention by researchers all over the world. When comparing it to conventional heating, a different way of transferring energy from the source to the sample is the main benefit of utilizing microwave energy. Silicon carbide is a good microwave susceptor. When exposed to microwaves in a household oven, it heats up rapidly and becomes red hot having a temperature above 1000oC. This fact has been utilized to design a model for carrying out elevated temperature reactions in a microwave oven to replace furnace and flame. This quick, safe, environment friendly and trouble-free experiment can be utilized to carry out high temperature reactions in undergraduate laboratories effortlessly.
Keywords: fusion, microwave, silicon carbide, undergraduate laboratory

J. Anwar, U. Shafique, W. uz Zaman, M. Salman

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Химия“, книжка 1/2010 Default ThumbnailСп. „Химия“, книжка 2/2010 Default ThumbnailСп. „Химия“, книжка 3/2010 Default ThumbnailСп. „Химия“, книжка 4/2010

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Химия“, книжка 4/2010

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 6/2010

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 6/2010

сп. „Педагогика“ , книжка 1, година XXI, 2011

Сп. „Химия“, книжка 1/2011

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"