Видинската гимназия за чужди езици „Йордан Радичков“ създава съвременни условия за обучение на своите възпитаници и ги стимулира да развиват талантите си
В бюджета на Община Видин за 2021 година 110 000 лева са предвидените средства за ремонтни дейности в Гимназията за преподаване на чужди езици „Йордан Радичков“. Тези средства ще бъдат използвани за основен ремонт на четвъртия етаж на сградата, с което ще се финализира цялостното реновиране на гимназията. Близо седем години ни бяха необходими, за да променим вътрешния интериор и външния облик на сградата, за което бяха изразходвани близо 1 400 000 лв.“
Така започва разказа си за настоящия делник в училището, успехите на учениците и бъдещите планове дългогодишният директор на ГПЧЕ „Йордан Радичков“ Любомир Георгиев.
Средствата от държавния бюджет са 1 млн. лева за саниране на сградата, а тези за вътрешните ремонтни дейности – от капиталовите разходи на Общината.
И вече спокойно може да се каже, че условията за работа и учебен процес в гимназията са много добри. Забравени са студът, неприятната миризма на санитарните възли, лошото осветление, неприветливите класни стаи и коридори. „С приключването на ремонта на четвъртия етаж през тази година ще започнем изграждането на кабинети по всички учебни предмети. В ремонтираните стаи на третия етаж вече изградихме три кабинета по природни науки – химия, биология и физика, и лаборатория към тях. Средствата са от МОН по национална програма, за която кандидатствахме, спечелихме и ни финансираха с 48 000 лв.“, продължава директорът.
Остава след ремонтните дейности да продължи подобряването на материалната база в училище чрез изграждане на кабинети с най-модерното оборудване. Сега всички класни стаи и кабинети са снабдени с големи телевизори, с лаптопи, във всяка точка на гимназията има изключително бърз интернет. Основната цел е всичко това да доведе до подобряване работата на преподавателите и до още по-големи успехи на учениците.
Областната комисия по заетостта вече съгласува предложението за план-приема за учебната 2020/2021 г. и ГПЧЕ „Йордан Радичков“ – Видин, като в последните 3 години е обявила 3 паралелки с профил „Чужди езици“ с интензивно изучаване на английски език и втори чужд език по избор. „Всички са наясно, че Английската гимназия е най-желана от седмокласниците. За съжаление, тежката демографска криза в региона продължава. Броят на децата, завършващи VII клас тази година, е по-малък от миналата. Стратегията на МОН е за намаляване на профилираните паралелки за сметка на професионалните. Така че на този етап не можем да удовлетворим желанията на всички ученици, които искат да се запишат при нас. Стремим се да разширяваме разно-
образието от езици и вече предлагаме като втори чужд език да се избира между немски, френски, испански и руски. За разпределението на учениците по втори чужд език след VIII клас училището има утвърдена процедура, която се прилага в последните 3 години“, споделя Георгиев.
Балът за кандидатстване за паралелките, които предлага Английската гимназия, се формира, като резултатът от НВО по български език и литература в точки се утроява, към него се прибавя един път резултатът от НВО по математика и оценките от свидетелството за завършено основно образование по български език и литература и чужд език, приравнени към точки.
В момента учебният процес при учениците в горните етапи е организиран при редуване на присъствена с дистанционна форма на обучение. „Всички разбираме, че в психологически аспект осъществяването на това решение е трудно за всички – децата, родителите, учителите, защото е свързано с динамичния стереотип на човека, един изключително сложен психологически механизъм. Когато анализираме плюсовете и минусите на този подход, трябва да имаме предвид, че учениците не са еднородна маса. Те са различни. Едната група деца могат да се справят с учебния материал, да организират разумно свободното си време, като четат книги, учат чужди езици, занимават се със своите хобита: рисуване, моделиране, игри и подобни. Другата група ученици, тя е по-малка, се състои от такива, които не притежават умения да организират времето си. Тези ученици не могат да работят продължително време без помощта на възрастните, не могат да организират и свободното си време – просто го пропиляват, без да се развиват. Няма да говорим какво правят – те си знаят“, отбелязва директорът.
Редуването на дистанционното и присъственото обучение поддържа мотивацията и на двете групи деца за учене и за социални контакти с връстниците и учителите. А това е изключително важно за формирането на личността в ученическа възраст.
Цялата учебна година е предизвикателство – и за учителите, и за учениците, а и за родителите.
Много се коментира как това се отразява на учениците в начален етап, както и на седмокласниците и на дванадесетокласниците, които се готвят за изпити и матури. Малко обаче на заден план остава темата за осмокласниците – а в езиковите гимназии например именно в VIII клас се поставя основата в изучаването на чуждия език.
И на десетокласниците също им предстоят изпити по БЕЛ и математика – задължителни, и английски език по желание за завършване на първи гимназиален етап. Предизвикателствата наистина са големи не само за учениците, но и за преподавателите. Резултатите са важни, особено за дванадесетокласниците, защото почти всички висши учебни заведения ще приемат с оценките от ДЗИ и дипломата. Разбира се, сега не е трудно да станеш студент, но трябва все пак да изкараш добри оценки на матурите. Затова учениците са по-мотивирани, знаят какво искат и как да го постигнат.
„Трудно е и за осмокласниците, но колегите успяват да задържат вниманието им, използвайки най-различни методи. Превес се дава на интерактивните методи. Постоянно се използва електронният вариант на учебника, в който има разработени видеоуроци, различни приложения за лесно изучаване на думи и преговор на граматиката. Самите колеги разработват видеоуроци, използват интерактивната бяла дъска на „Майкрософт“ и не на последно място – използва се платено приложение за записване на точната транскрибция на новата лексика. Последното спомага за правилното произнасяне на думите, което в известна степен компенсира липсата на присъствено обучение. Така че благодарение на всеотдайността на колегите обучението по английски език на осмокласниците върви много добре.
А така работят и останалите колеги“, продължава разказа си Георгиев.
На фона на настоящата ситуация успехите на възпитаниците на ГПЧЕ „Йордан Радичков“ не са малко. Показват го резултатите от многото състезания, конкурси, олимпиади, в които участват. Сред тях са третото място от националния кръг на състезанието по творческо писане на Михаела Михайлова от IX клас. Тя получава и специалната награда на Американския университет в България – летен курс в кампуса на Университета. Медали и купи печели и отборът по реч и дебатина ГПЧЕ „Йордан Радичков“ на състезанието на БЕСТ. Изключително национално постижение за литература записва Радина Кирилова от XI клас. Нейният разказ ще бъде отпечатан в сборник с най-добрите творби, участвали в VII национален конкурс за младите българи от страната и по света „И децата покоряват светове“.
В националното състезание по речеви и комуникативни умения на английски език достойно се представят Марина Николаева от VIII клас и Мартин Стефанов от X клас. В Националното многоезично състезание първо място извоюва Десислава Маринова, XI клас, а второ – Радина Кирилова. Надежда Любенова от
X клас се класира втора на световното първенство по самбо в Нови Сад. От началото на учебната година ГПЧЕ „Йордан Радичков” участва в първия сезон на Първата българска училищна еспорт лига (School Esports League Bulgaria) за електронни спортове и засега заемат първо място в общото класиране.
И тази година продължава традицията Английската гимназия да има участие на свои ученици на националните кръгове на олимпиадите по английски език – трима, и по френски и по немски език – по един ученик.
„Успехите на нашите възпитаници и учители са постоянни. Те са във всички области, но най-големи – в чуждоезиковото обучение, което е съвсем нормално. Лично съм обнадежден, че независимо от условията, в които се намираме, ГПЧЕ „Йордан Радичков“ ще си остане училище вселена, подготвящо достойни граждани на Видин и на България“, обобщава директорът Георгиев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg