Механизмът за обхват влиза в действие с 1335 екипа с 19 915 участници от 7 институции
До 8 септември директорите на училищата трябва да подадат данни от подготвяния Списък – образец 1, за да може към 15 септември да са подготвени виртуалните класни стаи в
MS Teams и Google Classroom. При необходимост чрез тях ще върви образователният процес. Промените в списъците, срокът за чието предаване е 30 септември, автоматично ще бъдат актуализирани. Това стана ясно по време на традиционната среща на ръководния екип на МОН с началниците на регионалните управления на образованието. Домакин на срещата бе Националният дворец на децата в столицата.
Експертите на МОН призоваха още учители, директори и експерти по ИКТ от РУО да подават бележки и препоръки за подобряване на новата Национална електронна информационна система за предучилищно и училищно образование (НЕИСПУО), чиито функционалности бяха представени на срещата. Целта е тя да се подобри в максимална степен преди да бъде приета и въведена. Планира се това да стане между първия и втория срок на новата учебна година. Информационната система вече ще работи в реално време и от нея ще се теглят всички необходими за системата данни. Сред новостите е и интегрирането с базите данни на ГРАО.
По време на срещата министърът на образованието и науката чл.-кор. проф. Николай Денков постави
три основни акцента за началото на учебната година.
Първият е свързан с въпроса за ваксините. „Изоставаме значително от европейските стандарти. Дискутирам темата не като министър, а като учен, който разбира професионално от тази област. Бяха публикувани и казани изключително много неверни неща и обществото бе поставено в заблуда по отношение рисковете и ползите от ваксините. Медицинските данни показват категорично, че рискът от тежко боледуване или фатален изход след заболяване от коронавирус е в пъти по-голям, ако не сме ваксинирани.
В България приехме, че това ще бъде доброволен акт и никога от Министерския съвет не е подаван сигнал, че нещо ще бъде задължително“, коментира министърът. Той бе категоричен, че присъствено обучение без здрави учители няма как да има. „Необходимо е да се намери правилният баланс, при който учителите да са здрави и децата да са в училище. А това не може да стане, без да имаме ваксинирани учители, без да спазваме мерки и без да се съобразяваме с общите нива на заболеваемост“, добави проф. Денков.
Вторият поставен от него акцент бе относно насоките за обучение и действие в условията на извънредна епидемична обстановка. Просветният министър съобщи, че се събират предложения от социалните партньори, различни организации, педагози, директори и регионални управления на образованието за началото на учебната година. Отново се провеждат и разговори с Министерството на здраве-
опазването и с други експерти. „Очакваме конкретни текстове за промени в обявените вече насоки. До дни ще качим актуализиран вариант, в който тези предложения ще бъдат отчетени“, коментира той.
„Третият акцент, който искам да поставя, е, че тази седмица ще бъде активиран и Механизмът
за обхват.
Ще дадем сигнал, че това е обща задача на всички институции. Това, което искаме да променим, е да не изчакваме крайните списъци, които трябва да бъдат завършени на 30 септември. А вместо това да стартираме обходите на екипите със списъците на рисковите случаи от миналата година“, обяви министър Денков. Вече са сформирани 1335 екипа за обхват с 19 915 участници от 7 институции. Данните от НЕИСПУО и ГРАО ще бъдат интегрирани в Информационната система за реализация на Механизма.
На срещата ръководители на дирекции в МОН представиха информация относно важни за системата промени и предизвикателства. Сред тях например е влизането в XII клас на новите учебни програми, с което завършват промените в тази насока съгласно Закона за предучилищното и училищното образование. За първи път предстои и провеждането на държавни зрелостни изпити според ЗПУО. Всеки зрелостник ще полага първи задължителен изпит по БЕЛ и в зависимост от това дали се обучава за придобиване на профилирано или професионално образование – задължителен изпит върху един от профилиращите си предмети или държавен изпит за придобиване на професионална квалификация.
Освен по традиционните предмети вече ще може да се полага и ДЗИ по информатика, информационни технологии, изобразително изкуство, предприемачество и музика.
Ще могат да се полагат и изпити по езици като румънски, словашки, датски, корейски, китайски, арабски, японски, по които има профилирано обучение. Изпитите ще се различават в зависимост от това дали предметите са изучавани интензивно, разширено, или неинтензивно и неразширено. Като допълнителен ДЗИ могат да се полагат до два изпита. Тук в зависимост от това дали предметът е изучаван като профилиращ, или като общообразователен, зрелостникът следва да положи изпит на съответното равнище. Така се получават общо 94 възможности за ДЗИ.
Темата за профилираната подготовка и възможностите за промяна на профилите бе сред въпросите, поставени от началниците на РУО. В тази връзка, бе посочено, че в МОН е подготвен разяснителен материал по темата, който ще бъде предоставен на регионалните управления на образованието. В него ще се пояснят въпросите за това дали или при какви условия е възможна смяна на профилите в XI и XII клас и приравнителни изпити по кои предмети ще трябва да се държат. Изяснява се и ролята на резултатите от профилираната подготовка при кандидатстване във висше училище.
„По отношение на държавните зрелостни изпити с екипа през последните месеци виждаме, че тук-там има проблеми в Закона за предучилищното и училищното образование, чиято философия и идеята за съответните степени напълно приветствам. Един от тях е този брой ДЗИ, който се появи. Не виждам той да може да се реши дългосрочно, без да се направят леки корекции в Закона. Не виждам никаква причина да правим държавен зрелостен изпит, на който участват трима-четирима ученици. В това няма смисъл“, коментира министър Денков.
Пред началниците на РУО бяха представени и формата, провеждането и оценяването на държавния изпит за придобиване на професионална квалификация, както и насоки за преодоляване на затрудненията и възможни решения при обучението и подкрепата за личностното развитие на децата и учениците със специални образователни потребности и в риск в условията на онлайн обучение. Сред представените приоритетни области за квалификация през новата учебна година са проектно базираното обучение, екипната работа и оценяването.
Относно атестирането на педагогическите специалисти стана ясно, че то се очаква да се реализира през октомври – ноември тази година в училища, детски градини и центрове за подкрепа за личностно развитие, които са преминали вече през проверка от Националния инспекторат по образованието. Към момента това са 312 образователни институции. Промените в Наредба 15 дават възможност за извършване на атестирането и в електронна среда.
На срещата бе подчертано, че училищата имат достатъчно механизми за финансиране на техническа осигуреност и интернет свързаност на учениците.
И ако някъде отново има проблеми, то става дума за проблем в организацията. Подчертано бе, че например неизразходвани средства от финансите, предоставени за работа с уязвими групи, могат да се използват за осигуряване на домашен интернет на деца от социално слаби семейства. Освен това от МОН са поискали и са получили от трите национални мобилни оператора преференциални оферти за осигуряване на различен интернет достъп, свързан с образователния процес. Има и варианти за достъп до интернет, ограничен само до определени образователни ресурси. Списъкът им може да се допълва от директорите на училищата или от РУО.
Дискусия предизвикаха въпроси за признаването на документи от чужди образователни институции при връщане на ученици в родната образователна система. Представители на РУО коментираха, че те не разполагат с ресурс да правят подробни проверки на представяните документи. Според министър Денков е необходимо да има специализирано звено, което да прави подобна експертна оценка при легализирането на дипломи за средно образование от чужбина. Примерно решение по думите му е заявките да се входират в регионалните управления на образованието, като от там се изпращат за оценка в Националния център за информация и документация (НАЦИД), където да бъде създадена експертиза за това.
Зам.-министър Мария Гайдарова обяви, че в следващите 3 месеца нова работна група в МОН ще синхронизира и хармонизира всички наредби, с които се определят държавните образователни стандарти. „Искаме да намалим административната тежест. А ако е необходимо, да предложим и промени в Закона за предучилищното и училищното образование“, отбеляза тя.
Новата учебна година ще започне в общо 4185 образователни институции. От тях 2358 са училищата, а 1827 – детските градини. 1982 от училищата са общински,
270 – държавни, и 123 частни. При детските градини
1702 са общински, 7 – държавни към МО, и 120 – частни. Според Наталия Михалевска (дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“) е достигнат пределът на оптимизация на училищната мрежа, като усилията са за запазване на съществуващите образователни институции. За новата учебна година средищните училища са 957, а детските градини и части от тях – 219. Други 259 школӚ са защитени, а с този статут са и
98 детски градини. Близо 5431 пък са маршрутите, по които до училище или детска градина се извозват общо около 91 хил. деца и ученици.
По време на срещата с началниците на РУО бе предоставена и информация за предстоящите дейности, свързани с училищната мрежа и националните програми „Изграждане на училищна STEM среда“ и „Иновации в действие“. Общо 546 са подадените предложения за изграждане на STEM среда, като от тях на първия етап на Програмата са одобрени 150 малки и големи проекта, а на втория – още 130. Общо 510 пък са иновативните училища в страната, като се отчита ръст в прилагането на нови методи на преподаване. По НП „Иновации в действие“ участват 610 иновативни и неиновативни училища, които споделят и разпространяват добри и работещи нови модели на обучение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg