Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 20, 2022

Училището, в което няма отпадащи

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-05-2022
в Брой 20, 2022
A A

„Много от жителите на Плачковци не живеят тук. Не че съвсем няма работа в града. Просто искат да видят света и съответно да намерят по-добри възможности. Заминават предимно млади хора, още без деца. Разбирам ги. Връщат се обикновено през лятото, когато гостуват на близките си. И тогава често идват в училището.“ Така започва разказът на Ценка Гьонкова – дългогодишен директор на ОУ „Васил Левски“ в планинското градче Плачковци. Явно, хубави са и спомените на възпитаниците му от няколко поколения, хубаво е и самото училище.

Заниманията на открито правят различни часовете
в ОУ „Васил Левски“ в Плачковци

Най-личната сграда на Плачковци открай време е добре поддържана. В последните години, с финансиране от Просветното министерство, е стегнат покривът, след него направили изолация и на сградата.
Днес в ОУ „Васил Левски“ учат 52 деца. Слети паралелки няма. Всеки клас е с по една паралелка. С изключение на II клас – не събрали деца за него. Ценка Гьонкова не е сигурна, че и за следващата учебна година за I клас ще успеят да сформират паралелка, дори маломерна, с 12 деца. Само три са общинските училища в цялата община Трявна, но децата намаляват и в общината, и в областта. В последните години все пак има и семейства с деца, придошли от големи населени места и заселили се в района. А всички така се радват на групата млади майки, разхождащи децата си по центъра!
„Малко са учениците ни, но Трявна, която е и общинският център, е на разстояние само
7 километра. Пътят е хубав, дори пеша или с велосипед хората ходят дотам. От детска градина „Осми март“ в Плачковци почти всички първокласници идват в местното училище. Не са много родителите, които водят децата си на училище в Трявна – обяснява директорката. – Не че не харесват учителите и стила им на преподаване в местното училище. Просто им е по-удобно, ако работят там.“
Има интерес към училището и от страна на новозавършили педагози. Предпочитано е от кандидат-учители при овакантяване на преподавателско място. В ОУ „Васил Левски“ особено държат на професионалната квалификация. Екипът смята, че добри възможности дават и вътрешноинституционалната и извънучилищната квалификация. Ако някой не е доволен от нивото на специализирания курс, винаги може да открие друго, по-подходящо обучение.
А че педагозите в Плачковци залагат на качеството в обучението, личи по резултатите на учениците. Редовно е участието им в олимпиади и ученически съревнования. Много са наградите от конкурси за рисунка и литературна творба. Преди няколко години в областния кръг на олимпиада по химия първенецът е от ОУ „Васил Левски“. Миналата учебна година сред шестокласниците в областния кръг на олимпиадата по математика първи е ученик от училището. А преди три години в областното състезание по шахмат сегашните седмокласници, тогава четвъртокласници, се класират на първо място, и то във възрастовата група V – VII клас. Небивал успех, който и до днес е ненадминат!
В заниманията по интереси с традиции е Клубът по математика, а за учениците от началния етап фаворитът е клуб „Откривател“. В спорта предпочитани са тенисът на маса и баскетболът. Гордост и за учители, и за ученици е, че седмокласник в Плачковци е представителят от Габровска област в Съвета на децата – консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
Най-после, след двегодишно прекъсване, ще възстановят общите спортни празници на градския стадион – по традиция ученици и по-големите деца от детската градина заедно участват в лекоатлетически и забавни състезателни игри. Сега се подготвят да направят спортния празник в чест на 24 май. Ще подновят и литературните четения, които традиционно правят учениците като гости на детската градина.
За да включат по-богат ресурс и да дадат на децата по-качествено образование, в основното училище признават, че им помагат спечелените проекти и кандидатстването по различните програми на Просветното министерство. Сега работят по проектите „Подкрепа за успех“ и „Равен достъп до училищно образование“, допреди три години участвали и в „Образование за утрешния ден“. Получената техника дала възможност да организират уроците и по време на пандемията.
„До 22 октомври на настоящата учебна година набрахме добра скорост. Но после децата трябваше да си останат вкъщи. Онлайн ученето доста ги демотивира, те виждат, че може и без много усилия. След време трябваше и родителите да се престрашат да пускат децата си отново в клас. Присъственото обучение не може и не бива да се заменя. Живата връзка с децата е истинският контакт.
Учител съм по химия, завърших в Шуменския университет и сега преподавам на седмокласниците. По повод Годината на Периодичната система поканих в училището проф. д-р Борис Галунски. Той е учен химик, преподавател в Хамбургския университет и е завършил нашето училище. Разказът му пред децата така ги вдъхнови… Ценни са тези моменти“, споделя директорката.
Това са наблюденията на събеседничката ми. Като дългогодишен учител и близо 30 години директор на плачковското училище – почти цялата ѝ педагогическа кариера е минала тук, има ясна преценка за образованието и като усвояване на знания, и като възпитателен процес.
През 2008 г. Ценка Гьонкова е удостоена с приз „Св. Иван Рилски“ на Министерството на образованието и науката като директор на годината в групата основни училища. Високата оценка и богатият опит дават достатъчно основание да се вслушаме в становището ѝ по повод дискутираната тема – да има ли мандатност за училищните директори. „Склонна съм да приема да има мандатност. Така ще се даде възможност на повече учители да опитат от директорството. Да вникнат с по-друг поглед в живота на училището. Участието им в конкурса за директорска позиция да е част от кариерното им израстване. А когато повече педагози са амбицирани за стъпки нагоре в кариерата, самото качество на преподаване ще се качва. Ако фокусът е върху такава промяна, то трябва да се промени и нормативната уредба.“
В ОУ „В. Левски“ няма отпадащи от образователната система деца. Екипът му успява да предотврати сериозни отсъствия от училище със срещи и разговори с родителите. Всеки класен ръководител е в постоянен контакт със семействата. Не дойде ли дете сутрин в клас, веднага се осъществява връзка или се посещава домът, ако родителят не се е обадил.
„Най-доброто бъдеще за нашите деца“ е девизът на малкото училище. Дали педагозите му успяват да дадат най-доброто на младите хора? В Плачковци отговарят, че така е било винаги.

Your Image Description

Свързани статии:

Креативна работилница в Математическата в Русе С Италия в сърцето На училище с книжка и мишка Награда за най-толерантно училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Детайлите, които правят нещата красиви

Следваща статия

Креативна работилница в Математическата в Русе

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Креативна работилница в Математическата в Русе

В ход е дигиталното обучение

Най-добрите млади фермери

В ход е дигиталното обучение

Две структури се преобразуват в Технически колеж – София

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"