Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 36, 08 – 14.09.2023

Качеството и квалификацията са приоритети на МОН за 2023/2024 г.

Важно да се работи за развитие на силните страни и благополучието на учениците, включително чрез повече програми за социал но и емоционално учене и за развитие на социалната ангажираност, заявява мини стър Галин Цоков

Елена Василева от Елена Василева
07-09-2023
в Брой 36, 08 – 14.09.2023
A A

„Образователна среда, квалификация на учители и стандарт за качество – тези приоритети трябва да се включат в годишните планове на регионалните управления по образованието.“ С тези думи се обърна министърът на образование проф. Галин Цоков към началниците на РУО по време на националното съвещание за организацията за началото на новата учебна 2023/2024 г. За първи път в подобно съвещание участваха и представители на ученическите организации за самоуправление. Освен това съвещанието бе предавано за първи път на живо онлайн.

Министърът посочи, че акцент за него следва да е работата за личност­ното развитие на учениците и повишаването на техните образователни резултати. „Важно да се работи за развитие на силните страни и благополучието на учениците, включително чрез повече програми за социално и емоционално учене и за развитие на социалната ангажираност“, заяви той. По думите му, още след 15 септември групите по обхват на ученици по Механизма ще започнат работа по привличане на децата в образователния процес. „Всеки ден извън класната стая може да бъде пагубен и да е причина детето трайно да изпадне от системата на образованието“, посочи министърът и обясни, че в минали години този процес се е разгръщал едва през октомври и ноември. „Много е важно още в първите седмици да се разработят определени стратегии за мотивиране на учениците, особено на тези с по-ниски резултати на НВО. Тези стратегии ще са важни с оглед повишаване на резултатите им“, посочи той. И добави нуждата от езикова подкрепа за учениците, които не владеят добре български език, която е в пряка зависимост с лошите резултати.

Приоритет на Министерството ще бъде и стандартът за качество, който ще даде възможност на училищата на базата да определени индикатори да следят в структуриран порядък резултатите и успехите на учениците си. „Стандартът ще даде възможност да се отчита професионалната и целенасочена работа на всеки учител и всяко училище от гледна точка на това каква допълнителна стойност внася работата им в личностното развитие и резултатите на учениците“, допълни министърът. Според него чрез новия стандарт може да се търсят и възможности за разнообразяване формите на методическа подкрепа, особено за училищата с по-ниски резултати, както и за изграждане на мрежи между такива училища и обмен на добри практики.

Даването на повече свобода и професионална автономност на учителите ще е друг приоритет на МОН през новата година, заедно с намаляване на административната тежест и въвеждането на по-ефективни форми за квалификация на педагогическите специалисти. Министър Цоков посочи, че пред училищата стои и въпросът за смисленото използване на новите информационни технологии в образователния процес. Затова МОН ще работи за надграждане на платформата „Дигитална раница“, ще работи и за изработване на ясна рамка за използване на изкуствения интелект в българското училище, който да даде по-голяма сигурност на учителите и директорите и възможност за пряко подобряване на работата в училище.
„Издадох и изрично разпореждане – всички РУО да напомнят на училищата да направят преглед на прилежащата инфраструктура и да сигнализират компетентните институции, ако има някакви пасиви, свързани с пътната безопасност“, съобщи още министър Цоков.

 

Зам.-министър Емилия Лазарова:

Очакваме анализи за резултатите от НВО

Новата учебна година започва с промени в няколко наредби – Наредба 4 за учебния план (свързани с часовете за специализирана подготовка в спортните училища), Наредба 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование (свързани с военното обучение в часа на класа), Наредба 5 за общообразователната подготовка (промени в програмите по български език, география, чужд език, физика и спорт) и Наредба 11 за оценяване на резултатите на ученици (намаляване броя на текущите изпитвания и регламентиране на проектно базираното обучение), припомни зам.-министър д-р Емилия Лазарова.
Сред новостите са и нови учебни програми по ФВС от I до XII клас, както и влизането в сила на новия учебен план за VII клас, свързан с въвеждане на предмета „Компютърно моделиране и информационни технологии“ (сега само „Информационни технологии“), като новото наименование ще се отрази и в НЕИСПУО.
В момента се подготвят промени в Наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование, в Наредба 8 за информацията и документите и в постановлението за безплатните учебници.
Зам.-министър Лазарова заяви, че според правителствената програма до май 2024 г. трябва да се направят анализи на резултатите от изпитите от предходните три години и да се планират адекватни мерки. „На регионално ниво очакваме мониторинг с цел проследяване, набиране и анализ на информация за резултатите от обучението в училищата с трайно нис­ки резултати и тенденция на повишаване на резултатите. Очакваме по-активна методическа подкрепа на учителите и административно-управленска подкрепа на директорите за стратегическо планиране и създаване на позитивна и иновативна среда. На училищно ниво очакваме изработване на училищни политики за увеличаване на резултатите от обучението, ефективна комуникация с родителите, ангажиране на учителските колективи в изработване на политиките, използване на подходящ инструментариум за мотивиране и подобряване на резултатите“, посочи тя.
Зам.-министърът добави, че контролната дейност на директорите трябва да бъде с фокус към посещаемостта на учениците, въвеждане на мерки за намаляване на отсъствията, обсъждане на резултатите от НВО, ориентиране към нови модели на работа в час и използване на всички видове подготовка – обща, допълнителна и т.н., за преодоляване на образователните дефицити. При училищните анализи на резултатите е добре да се обърне внимание на квалификацията на учителите в последните три години – за придобиване на ПКС, за по-висока образователна степен, за темите на обученията, за изпълнявани проекти, за включване в извънкласни дейности, за текучество на педагози, за ангажираност на семейната среда към образованието.
Предстоят промени и в Закона за предучилищното и училищното образование, свързани с езиковата интеграция, управлението на качеството, квалификацията, а по-нататък и в приобщаващото образование, грижата в ранна детска възраст, процедурите по оценяване на учебниците, съвременните критерии за развиване на разделите с упражнения и обобщение и др., посочи зам.-министър Лазарова. Промени се очакват и относно намаляване на административната тежест, в учебните програми – в посока към по-компетентностен подход и акцент върху формиращото оценяване.
Относно Механизма за противодействие на училищния тормоз зам.-министърът коментира, че той е наличен заедно с алгоритъм към него, актуализиран през 2017 г. Но е необходимо той да се припомни на учителите, както и да се подобрят училищните политики. До края на октомври ще се очертаят и рамките на единен механизъм за противодействие на разпространението на наркотични вещества в училище, в който ще бъдат ангажирани и училищата.

 

Зам.-министър Наталия Митева:

До 750 хил. лв. за проекти за образователна инфраструктура

За нова възможност за кандидатстване за евросредства съобщи зам.-министър Наталия Митева. Тя е по Програма „Развитие на регионите“ (2021 – 2027 г.) и е за интегрирани териториални инвестиции. По нея ще се финансират дейности и за образователна инфраструктура. Училищата могат да кандидатстват както самостоятелно, така и комбинирано с община, НПО и др., като РУО могат да са партньори. Ще се финансират дейности, свързани с дуалното образование, ограмотяването на възрастни и комплексни програми за десегрегация на общинско ниво. За шестте региона на планиране има 14 –15 млн. лв.
на регион, като един проект може да е на стойност от 250 000 до
750 хил. лв. Срокът за подаване на проектите е 27 септември. Финансира се оборудване и обзавеждане в училищата, включително и закупване на училищни автобуси.
За проект „Равен достъп до училищно образование в условия на кризи“ зам.-министър Митева посочи, че в него ще могат да се включат всички първокласници, които ще имат занимания по дигитални умения. „По проект „Образование за утрешния ден“, по който е създадена „Дигитална раница“, имаме възможност за обучение на 18 000 учители за работа с дигитални ресурси“, отбеляза още тя. И призова учителите да продължават да създават ресурси за Платформата, тъй като все още има достатъчно средства по Прог­рамата, които да финансират въпросните ресурси, ако те бъдат одобрени за споделяне с педагогическата общност.
2245 предложения за STEM кабинети са подадени до момента по големия проект за 534 млн. лв., съобщи още зам.-министър Митева. По думите Ӝ някои училища са изпратили неправилно формулярите си, но тези технически проблеми се изчистват бързо, тъй като целта е не проектите да бъдат върнати, а да бъдат подобрени. След първия етап на оценка, който е от Националния STEM център, училищата ще трябва да подадат отново концепциите си през ИСУН към Изпълнителната агенция „Програма за образование“. „До края на 2023 г. се очакват сключени договори за строително-монтажни работи с по-малките училища, които нямат нужда от обществени поръчки“, заяви тя.

 

Зам.-министър Мариета Георгиева:

Нова визия за дуалното обучение

„Готови сме с визия за развитие на дуалното обучение – на 12 септември ще я разгледаме с Консултативния съвет по професионално образование и обучение и тя ще се превърне в официален документ, който предвижда такива промени, че моделът на дуалното обучение да се припознае от повече институции и ученици“, заяви зам.-министър Мариета Георгиева. По думите Ӝ, визията се стреми да разреши още тази година някои от проблемите, свързани с разрешенията за преминаване от дуална в дневна форма и обратно, както и с приема на ученици в дуална форма извън съществуващия стандарт за минимум половин паралелка (т.е. да се даде възможност за създаване на група за дуална форма, която да съответства на минимума на група в зависимост от професията). Планирано е и освобождаване на работодателите от осигуровки при трудовите правоотношения с ученици в XI и XII клас, за което Министерството е получило подкрепата на Министерството на финансите.
„60% от днешните първокласници ще работят по професии, които не познаваме. Предизвикателството пред професионалното образование е сериозно. Бих призовала за вашата активна роля при комуникациите с бизнеса, за да можем да отговорим на нуждите на работодателите. Трябва да обърнем внимание на ранното кариерно ориентиране на децата, да пуснем бизнеса в класните стаи, да дадем възможност учениците да посетят реални работни места“, заяви тя. По думите Ӝ, трябва да се подкрепят децата с високи постижения по математика да продължат образованието си, избирайки такъв тип професии, в които в момента има най-голям недостиг на кадри – свързани с технически и инженерни науки, информатика, информационни технологии.
„Новият списък на професиите и цялостното предлагане на обучение по новите професии ще влезе в сила през 2026/2027 г. Ще имаме плавен преход, така че имаме време да подготвим системата“, заяви още тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Подготвят 84 психолози за борба с наркотиците в училищата Повече време за първата част на изпитите в VII клас Над 500 ремонта преди 15 септември По-високи стипендии за студентите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подготвят 84 психолози за борба с наркотиците в училищата

Следваща статия

Повече време за първата част на изпитите в VII клас

Следваща статия
Повече време за първата част на изпитите в VII клас

Повече време за първата част на изпитите в VII клас

Над 500 ремонта преди 15 септември

Над 500 ремонта преди 15 септември

Медицинската бележка за  ученици става електронна

Медицинската бележка за ученици става електронна

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"