Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 49, 05 – 11.12.2024 г.

От дигитални новатори до природни трансформатори

В 6. СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Перник не учат децата какво да мислят, а как да го правят

Диляна Кочева от Диляна Кочева
08-12-2024
в Брой 49, 05 – 11.12.2024 г.
A A
Да бъдеш толерантен, означава да уважаваш, да подкрепяш и да споделяш. Снимки 6. СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Перник

„В нашето училище не учим децата какво да мислят, а как да мислят“, разказва за в. „Аз-буки“ директорката на 6. СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Перник Адриана Ольова.

Тя ръководи най-старото училище в града, което през 2023 г. отбеляза своята 180-годишнина. През годините екипът съумява грижливо да опази традициите, но в същото време по нищо да не отстъпва на новите технологии. Часовете са различни и много интересни.

„Смело мога да кажа, че изключително добре съчетаваме традициите с иновациите“, обяснява моята събеседничка.

Разговарям с директорката непосредствено преди поредния форум за иновации, на който училището е домакин. Очакват при тях да дойдат на гости и да споделят добри практики директори, учители и ученици от три училища в страната – СУ „Антон Попов“ в Петрич, ОУ „Д-р Петър Берон“ в Плевен и ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Ясен, област Плевен. Срещата с приятели и съмишленици се осъществява по Националната програма на Министерството на образованието и науката „Иновации в действие“.

„Това е прекрасна възможност да си свериш часовника. Винаги има какво да „откраднеш“ и да приложиш в своето училище“, обяснява директорката.

Училището в Перник също е иновативно,

като нововъденията, които прилагат в час, обхващат и трите етапа на обучение – начален, прогимназиален и гимназиален.

Специалностите, които предлагат в гимназиален етап, също не са традиционни. Те са общо три, като профилираната им паралелка е профил „Предприемачество“ с преподаване на „Репортерство и медии“. Професионалните им специалности са две:  „Банкова охрана и касова дейност“ и „Съдебна администрация“.

„Всичките ни специалности са различни и всяка година наблюдаваме голям интерес към тях“, обяснява директорката.

Първата от тях – „Съдебна администрация“, гарантира попълването на пазарната ниша с добре образовани кадри, които веднага след завършване на училище могат да започнат работа в съдилища, нотариални или адвокатски кантори. По време на обучението учениците получават както теоретични, така и практични знания и умения. „Често симулираме процеси в съда, за да могат децата да бъдат максимално подготвени за професията в бъдеще. Имаме много изнесени занимания в съда и прокуратурата. Смело мога да кажа, че работим усилено в сектор „Национална сигурност“, споделя Ольова.

Другата специалност – „Банкова охрана и касова дейност“, пък е въведена за първи път у нас през учебната 2017/2018 г. именно в училището в Перник. И оттогава досега осигурява подготвени кадри за сферата на полицията, ареста, затворите, следствията, охранителните и инкасовите фирми. При завършването на обучението си учениците могат да боравят с три вида оръжие и най-съвременната охранителна техника. Освен това в учебната програма са включени и занимания по три вида бойни изкуства. Практическите часове се провеждат в оръжеен кабинет, позициониран на Стрелковия полигон.

Не по-малко интересна е и третата специалност – профил „Предприемачество“ с преподаване на „Репортерство и медии“. Инициатор за създаването на тази паралелка са две местни медии – телевизионният канал „Струма“ и кабелната телевизия „Кракра“. „Споделиха с нас, че имат недостиг на редактори и репортери. Ние прегърнахме идеята и тази година осъществихме за втори път пълен план-прием“, разказва директорката. Обучението на учениците се осъществява в пълно партньорство с тях, така че още от ученическата скамейка младежите да влязат в ролята на репортери, редактори и телевизионни водещи.

Седмокласници по време на интердисциплинарен урок по география и икономика, математиката и информационни технологии

Съвсем скоро очакват да започне изграждането на STEM център.

Той ще бъде разположен на първия етаж в сградата на училището. Проектът е изключително интересен и е с фокус върху специалностите, които предлагат в гимназиален етап.

„Направили сме проект, който да удовлетвори нуждите на всички наши специалности в гимназиален етап. Идеята е дейностите в STEM центъра да бъдат максимално полезни и интересни за децата“, посочва тя. Любопитното е, че в проекта са включили дори учебно телевизионно студио.

„Смятам, че училището ни в много отношения е различно. Безпричинните отсъствия при нас са сведени до нула“, разказва директорката и посочва, че по време на последната проверка на РУО – Перник, се оказва, че от общо 470 ученици отсъстват само 37 и всички те имат документ от лекар за болест.

Могат да се похвалят и със силно и активно ученическо самоуправление.

В школото има омбудсман, който е демократично избран. За целта всички кандидати, които са били допуснати по строги критерии, като отличен успех, липса на наказания и активно участие в извънкласните занимания, са имали едномесечна предизборна кампания – време, в което да представят и защитят програмата си. „Изборите при нас се провеждат досущ като истински. По този начин възпитаваме гражданското самосъзнание у учениците си и ги подготвяме за истинския живот. Искаме да бъдат личности с ясно изразена позиция, която да защитават и отстояват. Ако искаме нещо в държавата ни да се промени, трябва да имаме желание и визия за промяна“, споделя директорката.

Освен омбудсман имат Ученически парламент и Ученически съвет. В парламента са включени ученици от I до XII клас, а в съвета – представители на класовете от VIII до XII.

„Самоуправлението при нас е силно изразено. Децата са изключително сърцати и организират интересни събития. В постоянна връзка са с мен, с учителите и учениците. Омбудсманът дори присъства на съветите за наказания като защитник на децата. Мисля, че това е много добър начин за взаимодействие“, посочва директорката.

Напълно разбираемо, училището в Перник може да се похвали и с Родителски съвет. Той е съставен от по двама родители от всеки клас. „С тях решаваме всички важни за училището въпроси“, казва тя. Освен това взимат активно участие в организирането на различни инициативи и събития, свързани с извънкласния живот на децата им.

Учениците от начален етап на обучение много обичат да четат

С интересни беседи и литературни срещи посрещат и Деня на четенето.

При учениците от начален етап на обучение в клас влизат родителите, които прочитат откъс от своя любима книжка от детството. По-големите възпитаници четат на по-малките. Гимназистите от VIIIА клас посещават читалище „Зуница“, в което се срещат с местната поетеса Петя Владимирова, за да споделят нейния поетичен свят. Децата са впечатлени от творчеството ѝ. Тя споделя с тях как се раждат стиховете ѝ, какво я вдъхновява и кога започва да пише. Преподавателите също се включват в инициативата. „Споделянето на една книга с останалите е като споделено приятелство, в което открехваш вратата към своя характер и душевност. Събрахме се всички колеги заедно и всеки от нас прочете любим откъс, цитат или стихотворение. След като приключи срещата, наистина се почувствахме по-близки. Книгите, освен всичко друго, ни правят и приятели“, обяснява Ольова.

С голяма гордост директорката разказва за колегите си в училище. Нарича ги екип мечта.

Те са общо 59, от които 48 педагогически специалисти. „Това са хора, отдадени на професията. За всеки от тях учителската професия е призвание“, посочва тя. Всички работят с много желание, хъс и ентусиазъм. В часовете съчетават предмети, които на пръв поглед нямат нищо общо, като математика и физическо например. „Урокът беше много интересен и различен. За целта бе подредено специално трасе с препятствия. Учениците можеха да продължат напред само ако преди това са решили правилно задачата“, обяснява директорката.

Интердисциплинарни уроци провеждат и между литература и астрономия, информационни технологии и история. „Намираме допирната точка и предметната връзка между несъвместими предмети. Това са изключително обичани часове от нашите деца, защото дават различна гледна точка, простор за мислене и въображение. Един урок, който върви само като беседа или монолог от страна на учителя, не представлява никакъв интерес за учениците. Те са будни деца и поколение на информационните технологии. За тях голите факти не са интересни, защото сами могат да ги открият в интернет. Една различна гледна точка и интригуващо поднесен урок запалват любопитството им. Предстои урок по философия, в който децата ще трябва да оставят егото си на закачалката. А свалят ли егото си, те ще покажат душата си“, разказва още тя.

Заниманията по интереси в училището също са много на брой и в различни сфери от живота. Традиционни за школото са фанфарният оркестър и мажоретният състав. Имат още детски хор, фолклорна, танцувална и група за народни песни. В „От кухнята на баба“ усвояват ценни умения за приготвяне на вкусна храна. Изключително много се гордеят и със своя вестник, който издават – „Силата на традицията“. В електронен вариант излиза всеки месец, а на хартия – за всеки празник. Предстои да излезе празничният брой за Коледа и Нова година. Имат и група „Дигитални новатори“, където изработват брошури и календари. В „Природни трансформатори“ пък правят интересни предмети за бита и картини от листа, камъни, кестени и пръчки. Благодарение на клуба „История, традиция и култура“ в училището има постоянно подреден кът с разработки и проекти на възпитаниците му. „Наистина живеем щастливо и весело в нашето училище“, завършва директорката.

Адриана Ольова, директор:

„Нашето училище има стратегия, според която най-важната ни цел е да запазим живота и здравето на учениците ни. Следващата ни задача е да възпитаме добри хора, и най-накрая – образовани личности. Не всеки има умствената даденост да бъде свръхинтелигентна и професионално реализирана личност, но всеки може да бъде добър човек. Работим изключително много в тази посока, като се стремим да развиваме емпатията на децата и тяхното самочувствие, но самочувствието винаги трябва да бъде с покритие. Всеки е различен. Има деца, които рисуват добре, но се затрудняват със смятането. Те имат самочувствието на художници. Други пък смятат добре, но изкуствата не им се отдават. Те са математици. Всеки е достоен за уважение. Толерантността при нас е изведена на преден план и работим усилено да научим възпитаниците си да приемат другите такива, каквито са“.
Your Image Description

Свързани статии:

Когато родители и учители си подават ръка Да опиташ сабле бретон и грис халва в учебна кухня В Пернишка област очакват над 900 първокласници Откриватели на ново знание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 6. СУ „Св. св. Кирил и Методий“Адриана ОльоваПерникРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Минута за Коледа

Следваща статия

Заимстваме взаимно

Следваща статия
Паронимия и четене

Заимстваме взаимно

От учебното предприятие до собствен бизнес

От учебното предприятие до собствен бизнес

Новият председател на БАН встъпи в длъжност

Новият председател на БАН встъпи в длъжност

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"