
Знаете ли за ефекта на зеления химикал? Ако не, ще ви разкажа. Идеята е учителите да използват зелен цвят химикал за поощрение вместо червен за поправяне на грешки. Така не се подчертават грешките на детето, а се посочват местата, в които се е справило с учебния материал. Този метод практикуват в Българското училище „Д-р Петър Берон“ в английския град Рединг. Педагозите там силно вярват, че децата се нуждаят от подкрепа и поощрение, а не от порицание.
Българското училище „Д-р Петър Берон“ в Рединг, Великобритания, е създадено през 2017 г. от Виктория Влаховска и нейни съмишленици. Тя и съпругът ѝ са емигранти от близо 20 години. „Винаги сме държали децата ни да учат български език“, разказва Виктория. И така, премествайки се да живеят от Канада във Великобритания, започват да търсят най-близкото до тях училище. Намират го, но се оказва, че то е доста далече – на час и половина от дома им. Разбираемо, загубата на три часа на ден в път не ги устройва и започват да мислят как могат да открият школо в града, където живеят. Не след дълго намират съмишленици и основават БУ „Д-р Петър Берон“ в Рединг.
От 2019 г. насам Виктория Влаховска самостоятелно управлява училището, като междувременно записва да учи „Предучилищна и начална училищна педагогика“. Преквалифицира се от агент на недвижими имоти в учител по български език и литература. „Когато поех управлението на училището, имахме записани едва 19 ученици“, спомня си тя. А днес те са почти три пъти повече – 59 деца. Като навсякъде в чужбина, така и тук, намирането на квалифицирани кадри по педагогика е много трудна задача.
„Но аз съм късметлийка, тъй като екипът, с който съм работила през годините и с който сега сме заедно, е изключителен“, обяснява Виктория. В момента нейният „тийм учители“, както с усмивка се наричат, се състои от Виктория и още трима преподаватели: Бистра Божкова, Милена Миланова и Диана Петрова.
Групата на най-малките ученици ръководи Бистра Божкова. Тя е прекрасен професионалист в сферата на предучилищното образование и има голям опит при работа с деца със специални образователни потребности и обучението по метода на Мария Монтесори.
Учител по български език и литература в прогимназиален етап е Милена Миланова. Във Великобритания тя се преквалифицира от криминален и трудов психолог в учител. Благодарение на опита си успява да намери подход към всяко дете, като му помага да развива силните си страни и бързо и лесно да усвоява новия материал.
Диана Петрова пък преподава география в прогимназиален етап на обучение. В момента следва „Предучилищна и начална педагогика“ и е решила в най-скоро време да се завърне в родината и да работи като учител.
Часовете в училището са много разчупени и разнообразни.
Често „пътуват“ до различни краища на България с помощта на очила за виртуална реалност.
Използват интерактивни учебни среди, електронни учебници и образователни приложения. В клас медийните ресурси пък са най-големият им помощник, за да слушат български песни и да онагледяват уроците по история, география, бит и култура. За всеки час изработват авторски работни листове, създават презентации и се опитват да провокират децата с интересна творческа задача. Както повечето ученици, така и техните обичат да работят в екип, затова често им задават групови проекти и задачи. Така насърчават сътрудничеството и обмена на знания между учениците.
„Важно е да се има предвид, че иновациите трябва да бъдат адаптирани към конкретните нужди на учениците и образователната обстановка в училището“, уточнява учителката по български език и литература Милена Миланова. А Виктория допълва: „Истината е, че се опитваме да бъдем иновативни и заимстваме от добрите практики в чужбина“.
Наскоро съвсем успешно в учебния процес включват и работата с изкуствен интелект. Задачата е с негова помощ учениците им да напишат стихотворение по предварително зададена тема. Резултатите са повече от впечатляващи.
„Интересното е, че с една и съща тема, но с четири различни ключови думи, децата сътвориха съвсем различни стихотворения, и не само това. Някои от тях заменяха думи, за да се римуват стиховете, използваха синоними за по-голяма благозвучност. Ето, това беше и нашата цел – не само машината да им го напише, а само да им даде първоначалната идея“, обяснява Виктория.
Българското училище „Д-р Петър Берон“ предлага на възпитаниците си различни извънкласни дейности. Стремежът е да се прави междупредметна връзка с основните предмети, изучавани в България. Заниманията, които предлагат, са „Изобразително изкуство“, „Конструиране и моделиране“, „Народни песни и танци“ и „Опознаване и запазване на българските традиции, обичаи и култура“. Всички кръжоци, както самите те ги наричат, се радват на голям интерес от страна на ученици и родители. В групата по изобразително изкуство запознават децата с личността и творчеството на известни български творци, показват различни техники за рисуване.
В часовете по „Опознаване и запазване на българските традиции, обичаи и култура“ са си поставили за цел
да запознаят учениците с различни и интересни, традиционни и не толкова популярни обреди, ритуали, обичаи в българския бит.
Кръжокът „Народни песни и танци“ пък дава възможност да се запознаят с българските обичаи и история.
„Народната музика и танци са богатство, което никога не трябва да забравяме, а трябва да пазим за бъдещите поколения“, единодушни са преподавателите в родното школо в Рединг.
В часовете по извънкласната учебна програма се учат и как се меси хляб, как се прави туршия. „Вдъхновени от създателката на „Хлебни къщи в България“ д-р Надежда Савова, ние, в училището, също като нея доказахме, че месенето на тесто наистина сплотява и събира хората на една маса – разказва Виктория. И допълва: – Тук отново
правим междупредметната връзка с „Технологии и предприемачество“
от задължителната учебна програма в начален етап на обучение в България“. И така успешно провеждат практически уроци на няколко кулинарни теми – „Правене на баница“, „Месене на хляб“, „Шопска салата“ и „Правене на туршия“.
„В училището има семейства от всички краища на България и именно това е хубавото и интересното. Всяко семейство носи традициите на своя край и това е една от причините нашите тематични празненства да се получават толкова богати и разнообразни“, разказва Милена. Категорична е, че българите в чужбина са обединени от няколко общи аспекта, които помагат да се поддържа жива любовта към родината – общността и културните събития, съботно-неделното образованието, семейните и приятелски връзки. А съвременните технологии, като интернет и социалните мрежи, позволяват на българите да останат свързани с родината. Те могат лесно да следят новините, да обменят мнения и да участват в обществени дебати. Често поддържат близки връзки със семействата и приятелите си в България, които играят важна роля в запазването на културната и емоционалната свързаност с родината.
„Българите в чужбина обичат да поддържат традициите си. Те готвят традиционни ястия, празнуват национални празници и участват в обичаите, които са част от бита и културата на народа ни“, допълва тя.
Родителите на учениците активно участват в живота на училището. Всеки помага с каквото може. Учители и родители работят в тясно сътрудничество, обединени от обща цел – децата да познават и да се гордеят със своя произход. „Реализирането на всички наши идеи и проекти се случва благодарение на тяхната безусловна отдаденост и подкрепа. Родителите имат съществен принос за постиженията и мотивацията на учениците ни“, споделя началната учителка Бистра Божкова.
„Част от децата в нашето училище са родени тук – във Великобритания. Друга, по-голяма част пък, са израснали тук и нямат много спомени от България. Но всички те, носят у себе си любовта към нея“, допълва Милена.
Мнозина от българите в Англия имат роднини с България, които често посещават. Затова и първата асоциация с България, съвсем разбираемо, са баба и дядо. „Освен емоция децата имат и богат набор от информация. Възприемането на родината и първите асоциации зависят до огромна степен от възпитанието на децата. И точно за това е важно учители и родители да работим заедно. В нашето училище с изучаването на български език, история, география, традиции и култура целим да предадем на децата не само знания, но и чувства. Чувство на емоционална принадлежност и емпатия. Нашите ученици описват България като страна с богата култура и история, с древни паметници и традиции. Свързват я с разнообразна природа, красиви планини, с плажовете на Черно море и с долината на Дунава“, уточнява Миланова.
Най-новият проект, по който работят, е създаване на училищен вестник – „Беронче“. Той излиза веднъж месечно, а на страниците му намират място новини от живота на школото.
„Опитваме се да адаптираме нашите занимания в българското училище с идеите и методите на обучение от английското училище, тъй като учениците ни приемат за близък този модел на преподаване. Много голямо внимание отдаваме на практическата страна на изучаването на материала“, отбелязва Виктория.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg