Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Работодатели предлагат 27 780 места за прием по държавна поръчка във висшите училища от есента

Според АИКБ най-голям трябва да бъде приемът в професионалните направления „Комуникационна и компютърна техника“, „Информатика и компютърни науки“, „Общо инженерство“ и „Машинно инженерство“

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
06-02-2024
в Новини 2024
A A
Снимка – Pixabay.com

Общо 27 780 места за прием държавна поръчка във висшите училища за учебната 2024/2025 г. предлагат от Асоциацията на индустриалния капитал в България в свое писмо до министъра на образованието и науката. В него те излагат и визия на своите членове за броя на необходимите свободни места за студенти държавна поръчка по професионални направления, необходими за икономиката на страната.

Според АИКБ най-голям трябва да бъде приемът в професионалните направления „Комуникационна и компютърна техника“ – 2600 места, „Информатика и компютърни науки“ – 2000, „Общо инженерство“ – 2000, „Машинно инженерство“ – 1500, „Електротехника, електроника и информатика“ – 1500, „Педагогика на обучението по…“ – 1200, „Транспорт, корабоплаване и авиация“ – 1200, и „Медицина“ – 1000.

Необходимите места държавна поръчка в специалност „Медицинска сестра“ са 1000, „Акушерка“ – 300, „Рехабилитатор“ – 250, „Лекарски асистент“ – 150, „Помощник-фармацевт“ – 150, „Медицински лаборант“ – 150, „Кинезитерапия“ – 100, „Рентгенов лаборант“ – 100, „Зъботехник“ – 50.

Според работодателската организация най-малко места за обучение държавата следва да финансира в ПН „Туризъм“ – 100, „Металургия“ – 90, „Психология“ – 80, „Обществени комуникации и информационни науки“ – 80, „Право“ – 80, „Философия“ – 60, „Религия и теология“ – 60, „Социология, антропология и науки за културата“ – 60, и „Политически науки“ – 50.

С нулев прием са ПН „Теория и управление на образованието“, „Теория на изкуствата“ и „Администрация и управление“, както и специалностите „Организация и управление на военните формирования на тактическо ниво“ и „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ от ПН „Военно дело“.

От АИКБ посочват, че

България се нуждае от кадри с добро образование по търсените от работодателите професии.

В момента обаче системата на висшето образование „произвежда“ редица кадри с квалификация, която не е търсена от пазара на труда и „свръхквалифицираните“ кадри с висше образование работят на работни места, които изискват по-ниски образователни и квалификационни изисквания, или се вливат в редиците на безработните, което води до загуба на човешки ресурс, посочват работодателите. Оттам отбелязват, че най-голям е утвърденият прием за обучение на студенти в държавните висши училища в професионалните направления от област „Социални, стопански и правни науки“, който заема 34 – 35 на сто от утвърдения и 35 – 36% от реализирания прием по професионални направления от всички области на висшето образование. В осем направления – „Икономика“, „Педагогика“, „Медицина“, „Администрация и управление“, „Педагогика на обучението по…“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Информатика и компютърни науки“ и „Право“, се обучават над половината настоящи студенти.

Затова АИКБ смята, че е необходима единна държавна политика във връзка с приема и реализацията на завършилите висше образование, за да се постигне реално обвързване на обучението с националните потребности на пазара на труда и за повишаване на ефекта от инвестициите на публични средства във висшето образование. Според организацията Националната карта на висшето образование за момента остава все още документ с пожелателен характер.

От бизнес организацията обръщат внимание на нуждата държавният план-прием да бъде съобразен с броя на завършващите средно образование, като броят на откритите места за студенти да е до не повече от 50 на сто от общия брой завършващи. Според нея това ще доведе до по-голяма конкуренция сред кандидат-студентите и подобряване на тяхното качество, а оттам и до изграждане на подходящи специалисти, които бързо да преминат прехода от образование към заетост.

От АИКБ отбелязват, че на практика

36,4 хиляди младежи получават диплома за завършено средно образование

по данни на НСИ. А в същото време за учебната 2023/2024 г. държавата е приела да субсидира обучението на 42 611 студенти в 38 държавни висши училища (включително и военните), от които 36 457 след средно образование. На практика всеки завършил средно образование може да бъде приет за студент държавна поръчка. И това на фона на около 26 000 места, обявени в частните университети, близо 8000 места за платено обучение в държавните висши училища и 6000 абитуриенти, заминаващи да учат в чужбина.

Отбелязва се още, че според Националната карта на висшето образование броят на местата за обучение на студенти е над два пъти по-голям от броя на действащите студенти през последната учебна година. Общият капацитет за обучение на студенти, определен от НАОА през 2023 г., е 419 159 места, което е с над 11 500 повече, отколкото през 2021 г. През пролетта на 2023 г. броят на действащите студенти представлява едва 42,9% от определения от НАОА капацитет при 48% през 2022 г. и 53% през 2021 г.

От АИКБ и нейните членове изразяват и притеснение за степента на подготовка на студентите, която не съответства на потребностите на бизнеса, тъй като е предимно теоретична.

В писмото, подписано от председателя на Управителния съвет на АИКБ Васил Велев, се изразява готовност през февруари бизнес организацията да обсъди с екипа на МОН Националната карта на висшето образование в страната, поставените в писмото въпроси и последващото реализиране на приема за следващата академична година, както и подготовката на студентите, концепция за въвеждане на дуалното обучение в сферата на висшето образование, ревизия на компрометиралия се според организацията принцип на финансиране „парите следват студента“ и други проблеми.

Разпределение професионални направления АИКБ – 2024/2025

Your Image Description

Свързани статии:

Одобрени са 22 национални програми за развитие на образованието с общ бюджет от 231 млн.лв. Признание за олимпийските отбори по природни науки Млади творци представиха филми и подкасти на международния медиен фестивал „Арлекин“ (обновено) Пет медала от Международната олимпиада по физика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АИКБДенятдържавна поръчкаплан-приемуниверситет

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

С 10% нарастват средствата за транспорт на деца и ученици

Следваща статия

Над 200 изследвания по Националната научна програма „Сигурност и отбрана“ са публикувани във водещи издания

Следваща статия
Над 200 изследвания по Националната научна програма „Сигурност и отбрана“ са публикувани във водещи издания

Над 200 изследвания по Националната научна програма „Сигурност и отбрана“ са публикувани във водещи издания

Търсят се талантливи млади учени

Търсят се талантливи млади учени

Разработват уроци за здравно образование и култура в училище

Разработват уроци за здравно образование и култура в училище

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"