Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Стратегии на образователната
и научната политика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 28, 17 - 23.07.2025 г.

Истории от стария куфар

Диляна Кочева от Диляна Кочева
22-07-2025
в Брой 28, 17 - 23.07.2025 г.
A A

 

Снимки Личен архив

„Съдбата на емигранта не е нито лесна, нито лека. Той преодолява куп препятствия – постоянно се бори, често пада, но винаги се изправя. И всичко това прави за децата си – за да имат по-хубав живот“, разказва за „Аз-буки“ ръководителят на Българското неделно училище „Св. Седмочисленици“ в Испания Илиана Илиева-Дъбова. Тя ръководи единственото българско школó в провинция Тарагона и едно от четирите училища в автономната област Каталуния. Освен това е председател и на Асоциацията на българите „България“ в провинция Тарагона, която поддържа училището.

По Националната програма на Министерството на образованието и науката „Неразказаните истории на българите“ учители и ученици от неделното училище работят по много интересен проект – „Истории от стария куфар“. Решават да представят български творци, музиканти, поети, писатели и художници, които живеят в Испания, и по-специално в автономната област Каталуния. Всички те не само че не са забравили българския си произход, но и творят на български език или са свързани по някакъв начин чрез творчеството си с родната музика или литература.

За целта училищният екип заснема филм, прави сайт и издава книга с творби на свои ученици.

В рамките на проекта педагозите се срещат с петима творци на словото: Палми Ранчев, Дима Дамянова (дъщеря на Красимир Дамянов), Юлия Георгиева, Росица Василева (Rossi Vass) и Преслава Бонева. Трима са представителите от сферата на музиката, които са включени в изследването, а именно танцьорът Венцислав Ангелов, певицата и учител Станислава Рошлева и цигуларката Любомира Стойчева.

Любопитен факт е, че две от интервюираните българки са бивши ученички на Дъбова – Преслава Бонева и Станислава Рошлева. На първата е преподавала в Испания, а на втората – в България, като дори след това стават колеги учители. Случай, който доказва колко малък е светът.

„Идеята за този проект датира отдавна, но когато се появи възможността за финансиране по Националната програма, веднага се заехме с реализирането му“, обяснява ръководителят на училището в Тарагона.

По думите ѝ и трите продукта, които правят в рамките на проекта, са с една основна идея – да насочат общественото внимание към български творци емигранти, които независимо че не живеят вече в България, продължават да носят Родината в сърцата си.

„Всички те са утвърдени професионалисти в своята област в Испания, но не са  забравили българските си корени и продължават да творят и на майчиния си език“, посочва тя.

По трите продукта по проекта работят паралелно.

Първият е филм с продължителност от час и 33 минути, посветен на живота на български творци от Каталуния. Той също носи името „Истории от стария куфар“. „Дори направихме много повече от това, което планирахме предварително. Освен големия филм направихме и по един кратък за всеки един от творците, по 20 – 30 минути. Работата наистина беше много, но беше приятна и интересна“, казва събеседничката ми.

В прекрасния сайт, в който детайлно е описан целият процес на работа, има много снимки и видеа, като са представени интересните съдби на интервюираните хора. Той е създаден от Дъбова с помощта на ученици.

„Не трябва да забравяме, че в центъра на този проект стоят преди всичко нашите ученици. Влизайки в контакт с доказали се българи в Испания и България, нашата цел като педагози бе те да се вдъхновят и наистина сами да създадат свои творби“, обяснява тя.

Затова за тях е изключително важен третият им продукт – хартиената книжка с творби на техни ученици под същото име – „Истории от стария куфар“. В нея са включени приказки, разкази, стихове, есета и комикси. И за да може това да се случи, провеждат в училището кратък курс по творческо писане. „Умишлено го наричам много кратък. Това, което на нас най-много ни липсва в неделните училища, е времето. Този ресурс е изключително ценен“, уточнява Дъбова.

Първата среща, която осъществяват, е с писателката Юлия Георгиева.

Резултатът – на учениците не само им е много интересно, но се вдъхновяват и пожелават да започнат да пишат.

Работейки по проекта през цялата учебна година, децата се запознават с тези автори, които пишат за подрастващите. И сами решават да прочетат техни произведения. В изследването са включени двама автори, които не спадат към тях – Палми Ранчев и Красимир Дамянов.

„Но това не значи, че родителите не посегнаха към тяхното творчество“, споделя Дъбова.

Категорична е, че неделните училища няма как да съществуват без подкрепата и помощта на родителите. „Ако няма родители, няма и училище. Защото то не е задължително. Едно училище е обществена необходимост – има го само тогава, когато обществото има нужда от него. Няма ли нужда, то и училището загива“, допълва моята събеседничка.

В практиката си често е ставала свидетел и на случаи, в които родителите прекъсват обучението на децата си в българските неделни училища в момента, в който те се научат да четат и да пишат. И така след време при случайни срещи споделят, че децата им вече не владеят езика и приберат ли се в България през ваканцията, трудно се справят.

„Езикът е нещо, което трябва да се практикува, за да се помни. За да се постигне успех, трябва да има постоянство и трудолюбие“, категорична е тя. Така се случват и нещата в неделните училища – ако едно дете посещава редовно занятията, внимава и полага старание, то няма как знанията да не се натрупат и след това усилията му да се отплатят“.

Дъбова си спомня речта на един от своите миналогодишни зрелостници:

„Много пъти не съм искал да идвам на училище, защото да ходя в неделя на училище, е много сложно. Не ми се е ставало, не ми се е ходило. Но майка и татко все ми повтаряха – отиди, ще видиш, че след време ще имаш полза от това и като пораснеш ще го разбереш. И сега вече разбирам колко прави са били и колко неща съм научил в неделното училище за удивление на всички мои познати, които не го посещаваха тогава, когато трябваше.“

Дъбова е сигурна, че децата отчитат усилията. „Те са истински герои. Родителите им също. Обикновено човек, който е довел детето си в неделя на българско училище, е ангажирал целия си почивен ден. Той или трябва да се върне вкъщи с автомобила си, или трябва да отиде някъде и да си уплътни деня“, аргументира се тя.

Като своя най-голяма болка Дъбова отчита липсата на Български културен институт в Испания. Според официалната статистика нашите сънародници там са над 139 000 души. „В страната има много работещи български асоциации и добре развита мрежа от неделни училища, като само през учебната 2024/2025 г. те са 53 на брой. А защо все още нямаме Български културен институт“, пита се тя.

Тази година възпитаниците в ръководеното от Дъбова училище са 49. Но трябва да отчетем, че Тарагона е провинцията, в която живеят най-малко българи. Гордеят се, че тази учебна година изпращат шестима абитуриенти. Зрелостници имат почти всяка година.

Освен присъствено обучават деца и в електронна среда от разстояние.

Тук е мястото да отбележим, че училището им е първото неделно школо в Испания, положило началото на  електронното и дистанционното обучение. 52 на сто от учениците им тази година са в присъствена форма, а 48% – в дистанционна. И тук с уговорката, че те не учат изцяло онлайн, имат и присъствени дни. Само от разстояние се обучават едва двама техни ученици – момиче, което живее в район, където няма българско училище – Хумия, и един ученик от Санкт Петербург. Преди години са имали възпитаници и от Германия и Австрия.

„Няма учител, който да не признае честно, че обучението от разстояние е в пъти по-трудно. Но ако не предлагаме тази форма, то със сигурност ще загубим много деца за българската кауза. Дистанционното обучение не е лесно нито за учителите, нито за учениците“, посочва моята събеседничка.

Прилагат нови методи и интерактивни форми на работа с деца и ученици. А чрез извънкласните дейности съхраняват българския дух, история и традиции. Учениците им участват и в много конкурси. За пета поредна година са носители на приза „Пазители на българщината“ на къщата музей „Иван Вазов“ в Сопот. Имат и ученици, класирани на призови места в Националния ученически конкурс „Родолюбие“.

Училището е единственият изпитен център в Каталуния за сертифициране на езиково ниво по Европейската езикова рамка по български език към СУ „Св. Климент Охридски“.

„Много се гордеем с успехите им, защото все пак не трябва да забравяме, че нашите деца се състезават в него със свои връстници, които живеят и учат в България. Те учат история два пъти в седмицата, а нашите – в един ден учат български език, литература, история и география“, завършва Дъбова.

Your Image Description

Свързани статии:

Нели Кожухарова, директор на БУ „Чучулига“: Децата, които учат при нас, са истински герои Най-голямото българско неделно училище в Европа отбелязва 15-ата си годишнина „Храмът на Мелпомена“ вдъхновява децата в Кипър Изкуственият интелект вече е настояще

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: българско неделно училищеелектронно обучениеизвънкласни дейностиНие по светаТарагонаТворчество

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Министър Вълчев откри нова спортна площадка в началното училище в Дългопол

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2023, година XXXI

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"