
След успеха на първите пет училищни лаборатории за иновации Министерството на образованието и науката ще финансира откриването на нови шест. Както в. „Аз-буки“ писа, благодарение на тях ще бъдат привлечени учители и директори и от други училища, които ще имат възможност да се запознаят с процесите на въвеждане на иновации и да обменят опит. По този начин успешните проекти на дадено училище ще могат да се мултиплицират в повече образователни институции.
Целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели. Днес ви представяме Лабораторията за иновации в СУ „Вичо Грънчаров“ в Горна Оряховица.
Въведените иновации през последните години, доброто сътрудничество с Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, успехите на възпитаниците на състезания са част от причините екипът на СУ „Вичо Грънчаров“ да избере да създаде лабораторията „Образование с наука“.
„Ще представим пред партньорските училища два урока в IX и в X клас по новия ни предмет „Виртуална биология“. Ще разкажем как сме въвели иновацията и как протича обучението. Интегрирали сме два учебни предмета – биология и здравно образование и информационни технологии. Предметът е въведен в раздел А на учебния план, т.е. той е задължителен“, обяснява директорката Нели Атанасова.
Всяко от партньорските училища е въвело нов предмет, но в различен раздел на учебния план. Те използват активно и съвременните технологии. В рамките на четири дни партньорски училища ще разкажат за своите иновации, ще обменят опит в иновативните методи и технологии, които прилагат в образователния процес.
„Ще бъдат проведени работилници, в които всяко училище ще представи своята работа и своите дейности. Ще има практически задачи, ще се изработват и макети“, допълва събеседничката ми.
През последните години екипът на горнооряховското училище търси различни подходи, за да провокира учениците и да ги накара да бъдат активни. Стреми се знанията на децата да подпомагат тяхното социално и емоционално развитие. От своя страна, възпитаниците на СУ „Вичо Грънчаров“ възприемат всяка идея на педагозите.
Училището въвежда новия предмет „Виртуална биология“ през учебната 2021/2022 г.
„Решението да кандидатстваме и да станем част от иновативните училища, е следствие от нашата работа и взаимното вдъхновяване и стимулиране между учители и ученици. Провокацията дойде от един клас, който вече завърши“, споделя директорката Атанасова.
Екипът е подтикнат да кандидатства по Националната програма на МОН за изграждане на STEM среда. Още преди новият кабинет да е готов, учениците започват да работят активно и в края на първата година училището издава наръчник. В него са събрани статии на ученици от XII клас от иновативното им обучение по предмета „Виртуална биология“.
Първоначално той е въведен в един клас, а към днешна дата класовете са четири.
През настоящата учебна година СУ „Вичо Грънчаров“ отново кандидатства с цел да продължи да е част от Списъка на иновативните училища. Този път идеята е по-различна.
„Ще въведем предмета в паралелките с профил „Софтуерни и хардуерни науки“ от IX до XII клас, за да направим анализ на постиженията в областта на биологията между учениците, изучаващи иновативен предмет, и тези, които не изучават такъв“, обяснява директорката.
В процеса на обучение учителите използват и софтуера zSpace. Разполагат с 10 лаптопа, на които учениците работят в екипи по двама. Те си служат със специални очила. Активният ученик работи с 3D очила за виртуална реалност, а съекипникът му използва 2D очила. Първият дисектира и моделира обекти, а вторият наблюдава процеса, след което разменят ролите си.
„Когато изучаваният материал се визуализира и има възможност за работа с макети, интересът на учениците определено нараства. Те могат да разделят на части цялото човешко тяло, да видят всяка кост и орган“, посочва Атанасова.
За да преподават по този начин, учителите преминават обучение.
В училището предстои да се изгради втори STEM център
със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост. Той ще бъде в две направления – „Дизайн и 3D прототипиране“ и „Математика и информатика“. Ще бъде създадено и студио за подкаст.
„На пръв поглед, студиото за подкаст няма общо с предмета „Виртуална биология“, но на практика е по-различно. В него децата ще могат да прилагат получените знания по информационни технологии и информатика“, обяснява Атанасова.
Учениците вече са започнали да правят училищен вестник. За целта имат нужда не само от добри познания в областта на езика, но и от IT умения. Така ще могат сами да подредят вестника и да го оформят по начин, който би спомогнал за изпълняването на основната му функция – да привлича вниманието върху ключови за училището теми и да информира широката общественост за тях.
„Учениците започнаха да правят и подкасти в звукозаписното студио, с което разполагаме. То обаче не е достатъчно оборудвано за създаването на качествен продукт, към какъвто се стремим. В STEM центъра децата ще могат да интегрират знанията и компетентностите си от различни научни области – български език, английски език, информационни технологии, информатика, дизайн“, допълва директорката.
Ще се оборудва и компютърна зала със специализиран софтуер, който ще подпомага мултимедийната обработка в областта на изкуствата.
В резултат на дългогодишното си сътрудничество с Великотърновския университет от тази учебна година СУ „Вичо Грънчаров“ е базово училище. Има базови учители по почти всички предмети в начален, прогимназиален и гимназиален етап – български език и литература, математика, технологии и предприемачество, както и ресурсни учители и логопеди.
По думите на директорката, малката възрастова граница между бъдещите учители и възпитаниците на училището помага учениците да възприемат по-лесно учебния материал. Но опитът на педагозите със стаж също е от значение. „Бъдещите учители идват със своите идеи, с желание и с ентусиазъм за работа. Но ако не са подкрепени от по-опитните си колеги и ръководството на училището, адаптацията и професионалното им реализиране биха били по-трудни“, подчертава Атанасова.
Педагогическият колектив на училището е млад
и пред него стоят редица възможности – преподаване не само на ученици, но и споделяне на знания и добри практики със студенти. По този начин учителите добиват увереност и стават по-отговорни.
В училището се обучават над 430 ученици, но директорката е категорична, че не броят им е важен: „Въпросът е какво можем да дадем на тези деца. Как да бъдем най-полезни на всяко от тях. Наш приоритет е да ги познаваме добре и да повлияем за личностното им израстване и усъвършенстване“.
В гимназиален етап се предлагат два профила – „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Изобразително изкуство“. Втората паралелка е реализирана преди четири години. Три години тя е с два творчески профила – изобразително изкуство и музика. Идеята е тази възможност да се възстанови в най-близко бъдеще.
„Откакто станах директор, в мой приоритет се превърна възстановяването на изкуството в училище. Важно е учениците да се занимават с изкуство, независимо дали това ще е бъдещата им професия. То развива личността и възпитава по различен начин. Досегът с него влияе на децата, на тяхното емоционално, социално и интелектуално развитие“, категорична е Атанасова.
Училището участва в Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“. Клубът по керамика е една от дейностите в нея. Изграденото керамично ателие дава възможност за творчество, вдъхновение и вече жъне много успехи. С това и интересът на децата към клуба расте.
„Благодарна съм, че има национални програми, които дават възможност на тези, които искат да работят допълнително. Правим всяка от дейностите в училище от сърце и с много желание, за да можем да видим как тези деца се променят“, казва директорката.
Резултатът от заниманията може да се види в
изложбата на деца със специални образователни потребности „Живопис и керамика“.
За първи път произведенията са изложени през декември 2024 г. във Велико Търново. Втората спирка е Народното събрание. Идеята е творбите да продължат да обикалят различни градове.
„Децата със специални образователни потребности имат същите права като всички останали. Те имат голям потенциал. Повечето от тях се изразяват трудно с думи, но го правят по изключителен начин чрез изкуството“, споделя събеседничката ми.
В училището има 33 деца със специални потребности, от които 17 са на индивидуална форма. В изложбата са представени творби на 10 от учениците.
Нели Атанасова, директор:
Идеята ни е да провокираме учениците да вървят напред
„Технологиите са част от младите хора. За да искаме те да се вслушат в нас, трябва и ние да се вслушваме в тях. Ако искаме те да полагат усилия, трябва да покажем, че и ние го правим. Това е нещото, което ни движи.
Идеята е не да задължаваме учениците, а да ги вдъхновяваме да вървят напред. Ако не са убедени, че нещо трябва да се случи, то няма да има същия ефект и резултат. Ние им даваме свобода, напътстваме ги и те ни се доверяват и черпят от нашия опит. Това за мен е магия.“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg